شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#گوشت#گوشت قرمز#قیمت#دام

گوشت قرمز در فروشگاه‌ها باد می‌کند؟ / مردم توان خرید ندارند

ایلنا: ناتوانی مردم در تأمین اصلی‌ترین و اساسی‌ترین ماده غذایی و بی‌تدبیری مسئولان در امر تأمین گوشت خوراکی و افزایش بی‌سابقه قیمت گوشت باعث شده تا میزان مصرف گوشت در خانواده‌ها به حداقل برسد و در بسیاری از سفره‌ها نیز حذف شود.

گرچه مسئولان ادعا دارند که گوشت به میزان کافی در بازار وجود دارد و برای عرضه آن مشکلی نیست اما آنچه که فروشندگان می‌گویند با ادعای مسئولان کاملا در تضاد است و نشان می‌دهد میزان گوشت قرمز در بازار کم است و قیمت آن نیز تا ۵۰۰ هزار تومان برای هر کیلوگرم افزایش یافته و دولت بار دیگر اعلام کرد که از گزینه واردات گوشت گرم برای کنترل بازار استفاده خواهد کرد.

این افزایش قیمت با توجه به کاهش قدرت خرید مردم که بیشتر آنها از درآمد حداقلی بهره‌مند هستند، سبب شده تا بعضی از خانوارهای یزدی توان خرید حتی یک کیلو گوشت قرمز در ماه را نیز نداشته باشند.

موضوع واردات گوشت گرم نیز اگر چه همچنان در استان یزد در دست اجرا است، اما به نظر می‌رسد این مهم نتوانسته تاثیری بر ثبات قیمت گوشت داشته باشد و هم چنان گوشت قرمز روند افزایش قیمت خود را طی می‌کند.

درحال‌حاضر قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار برای گوشت گوسفند با قیمتی که در بازار در حال فروش است بسیار تفاوت دارد که این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده است.

به گفته کارشناسان، مقصر اصلی گرانی‌های اخیر در حوزه کالاهای اساسی خود دولت است؛ چرا که دولتمردان برنامه‌ریزی درستی برای تولید و توزیع محصولات کشاورزی از جمله گوشت، مرغ و انواع میوه ندارند؛ با دخالت‌های‌شان نمی‌گذارند بخش خصوصی کار خودش را بکند؛ خودشان هم درست برنامه‌ریزی نمی‌کنند. در حالی که اگر برنامه‌ریزی درستی برای تولید باشد و دولت از تولیدکنندگان و تشکل‌های آنها حمایت کند، آنان ناچار به فروش محصول خود به واسطه‌ها و دلالان نخواهند بود تا جایی که دلالان کنترل بازار را بر عهده بگیرند و از این طریق به تولیدکننده و مصرف‌کننده اجحاف شود.

مردم گوشت نمی‌خرند، اما قیمت‌ها کاهش ندارد

با وجود ریزش شدید مصرف گوشت در بین خانوارها اما روند قیمت‌ها در بازار همچنان افزایشی است و نشست‌های متعدد دولتمردان هم بی‌نتیجه بوده و گویای این است که وضعیت بازار اصلا خوب نیست.

یکی از قصابان مرکز شهر یزد ضمن انتقاد از وضعیت بازار گوشت به ایلنا گفت: بازار حال و روز خوبی ندارد و تقاضا برای مصرف گوشت به شدت کاهش یافته است.

علی‌اصغر ملکی با بیان اینکه مردم گوشت قرمز را از سبد مصرفی خود کنار گذاشته‌اند افزود: با وضعیت درآمدها، نرخ اجاره مسکن و تورم بالا که هر روز همه مردم آن را با تمام وجود حس می‌کنند دیگر توان خرید گوشت قرمز برای کسی باقی نمی‌ماند.

وی ادامه داد: مردم گوشت نمی‌خرند اما قیمت گوشت هم کاهش نداشته و رو به افزایش است.

واردات گوشت قرمز منجمد و گرم به استان با هدف کنترل بازار

قیمت گوشت قرمز در بازار روند صعودی به خود گرفته و سبب نارضایتی مردم شده و از طرفی مشکل تامین نهاده‌های دامی و افزایش قیمت نهاده‌ها و قاچاق دام باعث افزایش قیمت و کمبود گوشت قرمز شده اما مسئولان نظر متفاوتی در این زمینه دارند.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری یزد در این باره به ایلنا گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته، چند محموله گوشت وارداتی گرم و منجمد در این هفته وارد استان یزد خواهد شد.

محمدعلی شاه حسینی با اشاره به گلایه مندی مردم در خصوص افزایش قیمت گوشت قرمز افزود: مقرر شده ۲۰۰ تن گوشت از ارمنستان، ۱۵۰ تن گوشت از مغولستان و نیز ۲۰۰ تن گوشت منجمد دیگر نیز وارد استان یزد شود.

وی با اشاره به تشکیل ستاد تنظیم بازار به طور مرتب و به صورت هفتگی بیان کرد: با هماهنگی‌هایی که با یکی از کشتارگاه‌های استان یزد شده، واردات دام سبک از استان‌های همجوار به یزد هم آغاز شده که پیش‌بینی می‌شود بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان کاهش گوشت قرمز را شاهد باشیم.

شاه حسینی همچنین در خصوص تامین به اندازه گوشت مرغ هم گفت: عرضه و جوجه ریزی گواه این است که در مردادماه مشکلی در زمینه تامین گوشت مرغ در استان یزد نخواهیم داشت.

به گزارش ایلنا، اعضای ستاد تنظیم بازار استان هفته گذشته بار دیگر برای تنظیم قیمت گوشت در سالن کوثر استانداری به دور هم جمع شدند اما نتیجه این نشست تنها به روی کاغذ موثر بود و در سطح شهر تاثیر مثبتی برای شهروندان نداشت و بی‌توجهی قصابی‌های یزد به مصوبه تنظیم بازار را نشان داد که می‌توان گفت دستاورد این نشست ۲ ساعته تقریبا هیچ بوده که گوشت قرمز به ۵۰۰ هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است.