شهر خبر

جمعیت اعتلا: دشمن هر جا را که ما جا خالی کنیم با تهاجم فرهنگی علیه حجاب پُر می‌کند

جمعیت اعتلا: دشمن هر جا را که ما جا خالی کنیم با تهاجم فرهنگی علیه حجاب پُر می‌کند

فارس نوشت: کمیته فرهنگی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی پیرامون لایحه حجاب و عفاف بیانیه ای منتشر کرده و در آن درباره مسیری نو در جهت تکریم مقام زن و حضور پر افتخارزن ایرانی در جامعه تاکید کرده است.

کمیته فرهنگی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی پیرامون لایحه حجاب و عفاف بیانیه ای منتشر کرده و در آن درباره مسیری نو در جهت تکریم مقام زن و حضور پر افتخارزن ایرانی در جامعه تاکید کرده است.

متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:

«بسمه تعالی»

ملت امام حسین(ع)؛

واقعه ی عاشورا علاوه بر دعوت ما به عبادت و عبودیت، "هدایت به یک جهاد توان فرسا است" در مبارزه ی دائمی حق و باطل.

جمهوری اسلامی ایران کمتر از ۵ دهه آن‌هم با وجود فراز و نشیب های بسیار، امروز در گام دوم خود به مرحله تمدن سازی در نظم نوین جهانی رسیده‌ است. امروز تمدن های غاصب، بی ریشه و عاریه ای، با حقد و حسد، تنها راه ادامه ی حیاط نباتی خود را چنگ زدن به صورت نظامهای اصیل و بنیادین می بینند و بر این اساس نسل کشی فرهنگی را درپیش گرفته اند و باهیاهوی رسانه ای مانع از رسیدن صدای حقیقت به عالم می‌شوند.

امروز شاهد تقابل نظام توحیدی، که حفظ کیان خانواده به عنوان بستر رشد و تعالی انسان را مطالبه میکند و جهان اومانیست، که به دنبال رخنه در عنصر اصلی خانواده یعنی زن و سپس استحاله و فروپاشی خانواده برای بهره برداری از آنان در رسیدن به مقاصد خود است هستیم. تجاوزات، آوارگی، تحقیر و نقض حقوق زنان و کودکان جدا افتاده و بی بهره از حمایت خانواده مطلوب و نهایت خواست نگاه فردگرا و لیبرال است، برای ارائه و پیشنهاد بسته های مالی و تبلیغاتی سود آور خویش .

نظام جمهوری اسلامی ایران اما در مسیر نظام سازی توحیدی، در کنار حرکات دستگاه های فرهنگی کشور یکی از راه های تحقق نظامات را وضع قوانینی می‌داند که ضمن مشخص نمودن ارتباط بین افراد و شیوه و سبک زندگی، افراد را از گزند عبور از مرزهای خود در امان دارد.در این راستا لزوم توجه جدی به مسآله حجاب و عفاف و داشتن نگاه کلان به مولفه‌های فرهنگی و راه‌های نهادینه نمودن آن‌ها یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در نظام فکری و فرهنگی است.

لذا رعایت نکات ذیل از سوی همگان پیشنهاد می گردد:

نادیده نگرفتن نقش دشمن

به تعبیر رسای رهبر معظم انقلاب«تهاجم فرهنگی مثل خودکار فرهنگی، یک کار آرام و بی سر و صداست... اگر شما ملت و عناصر فرهنگی بیدار نباشید خدای نخواسته صدای فرو ریختن ارزش‌های معنوی که ناشی از تهاجم پنهانی و زیرکانه دشمن است هنگامی در می‌آید که دیگر قابل علاج نیست».

سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۱/۵/۱۳۷۱

ابزارهای رسانه ای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی را در اختیار کانونهای ضدّ معنویّت و ضدّ اخلاق نهاده است و هم اکنون تهاجم روزافزون دشمنان به دلهای پاک جوانان و نوجوانان و حتّی نونهالان با بهره گیری از این ابزارها را به چشم خود می بینیم.

دستگاه های مسئول حکومتی دراین باره وظایفی سنگین بر عهده دارند که باید هوشمندانه و کاملاً مسئولانه صورت گیرد. و این البتّه به معنی رفع مسئولیّت از اشخاص و نهادهای غیرحکومتی نیست. در دوره ی پیش ِرو باید دراین باره ها برنامه های کوتاه مدّت و میان مدّت جامعی تنظیم و اجرا شود؛ ان شاء الله.

تبدیل ملاک‌های شرعی پوشش به ملاکهای عرفی و ابهام در آنها باید مرتفع و مشخص شود، تعریف حجاب شرعی مشخص است اما نیاز به تشریح و تصریح است.

همچنین تفاوت برهنگی کامل یا پوششی که عرفا برهنگی کامل محسوب شود این گونه پوشش‌ها از حیث فراوانی و نیز از بین بردن قبح عدم رعایت حجاب شرعی، بیش از پوششهای بسیار نامتعارف و کشف حجاب اثرگذارند و زمینه ساز کشف حجاب و برهنگی هستند و در واقع آزادسازی این نوع پوشش‌ها در واقع همان لغو رعایت حجاب است.

نباید از اهمیت ارائه برنامه تعالی بخش جهت ایجاد الگو و ترویج فرهنگ اسلامی ایرانی در حوزه پوشش، حجاب و عفاف غافل شد. موضوعی که اگر از آن غافل بمانیم به بازیگری بدل خواهیم شد که همواره یک گام از حریف خود عقب مانده و در تلاش است تا اوضاع از وضع موجود بدتر نشود حال آنکه نمی‌داند اوضاع کنونی نیز فاصله‌ای بسیار با وضع مطلوب و تعالی انسانی اسلامی دارد.

گاهی توجه ویژه و به مراتب جدی تر به مبلغان بی حجابی و اشاعه دهندگان فرهنگ برهنگی از نظر دور مانده، نمی توان تک تک اعضای جامعه را جریمه، دستگیر و متقاعد کرد و چه بسا این روند به معضلی فراگیر برای ساخت جبهه ای یکپارچه در برابر حکومت تبدیل شود. از این‌رو چاره ای نیست جز آنکه جریمه های مادی و غیر مادی سنگینی را متوجه ی افرادی کرد که نقش ویژه ای در بروز این معضل دارند. مانند تولید کنندگان، وارد کنندگان، توزیع کنندگان و بعد از آن فروشندگان لباسها و ابزاری که می توانند منجر به بی حجابی شوند.

و یا گردشگران و اتباع خارجی که با نقض قانون کشور میزبان، ضمن توهین به فرهنگ کشور، خود مبلغ بی حجابی و برهنگی می باشند. همچنین برخورد قاطع با مدلینگ ها و بلاگر ها و افراد مشهور تبلیغ کننده بی حجابی که نیاز به ساماندهی نحوه حضور افراد در رسانه ها، فضای مجازی ، باشگاه ورزشی و .... از طریق بستن قرارداد های محکم و تعهد آور دارد که قبل از حضور و مشهور شدن افراد را ملزم و متعهد به رعایت قوانین کشور کند.

امروز در جامعه با شبهات زیادی در خصوص حجاب روبرو هستیم، دشمن هر جا را که ما جا خالی کنیم با تهاجم فرهنگی پر میکند بنابراین اگر مردم را نسبت به موضوع حجاب و اثرات آن مطلع نکنیم دشمن ورود کرده و ضربه را به این مقوله خواهد زد. لذا با شفافیت این موضوع در مسیر پیش رو موفق تر خواهیم بود.

باورهای اسلامی-ایرانی در مورد حجاب ، زمینه ساز حجاب و عفاف و حیا در جامعه می شود و آنچه دارای اهمیت است این است که باورهای دینی باید در نسل نوجوان وکودکانمان شکل گیرد که اگر باورها واندیشه درست شکل گیرد شاهد رفتارهای دینی در کشور خواهیم بود. به همین منظور برای پدیدار شدن حجاب در سطح جامعه بسترسازی فرهنگی گسترده وجهاد تبیین را می طلبد.

در پایان ضمن تاکید بر ضرورت و اهمیت رعایت هنجارهای اجتماعی در حفظ سلامت جامعه و لزوم حفظ کرامت منزلت و امنیت اخلاقی افراد به ویژه بانوان و جایگاه رفیع و والای زن در نظام اسلامی و نقش بنیادین وی در تحکیم خانواده و به تبع آن، رشد و تعالی جامعه و با توجه به آسیبهایی که در اثر نادیده گرفتن هنجارها به سلامت معنوی جامعه وارد می شود وظیفه حاکمیت وعموم مردم برای تحقق این هنجارها و سلامت جامعه ضروری به نظر می رسد و یک عزم ملی و جهادی زینبی را میطلبد .

خوشبختانه لایحه ی عفاف و حجاب مورد نقدها و بررسی نخبگان قرار گرفت و توجه مسئولین فرهنگی را به اهمیت کار فرهنگی رهنمون ساخت و ان شالله با تجمیع این نظرات و اجماع شکل گرفته شاهد مسیری نو در جهت تکریم مقام زن و حضور پر افتخارزن ایرانی در جامعه و حفظ اقتدار پلیس در برخورد با هنجار شکنان خواهیم بود.


۲۱۶۲۲۰