شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کتاب

انتشار کتاب «فلسفه تحلیلی و ابن سینا» توسط انتشارات راتلج

انتشار کتاب «فلسفه تحلیلی و ابن سینا» توسط انتشارات راتلج

مبلغ نوشت: انتشارات راتلج درباره معرفی این اثر نوشته است: کتاب «فلسفه تحلیلی و ابن سینا: شناختِ ناشناخته» این کتاب تبیینی سازنده و در عین حال دقیق از روایت‌های مختلف فیلسوف اسلامی ابن سینا در زمینه حیث التفاتی و معرفت تجربی ارائه می‌دهد. گفتمان این کتاب دو هدف اصلی دارد.

به گزارش «» – اخیراً انتشارات راتلج کتابی درباره نظریات ابن سینا در باب معرفت تجربی و نسبت آن با فلسفه روز جهان با عنوان «فلسفه تحلیلی و ابن سینا: شناختِ ناشناخته» منتشر کرده است.

نویسنده این اثر، محمد آزادپور استاد فلسفه دانشگاه ایالتی سن فرانسیسکو است. وی در آثارش تلاش می‌کند تعاملی میان فلسفه اسلامی با فلاسفه معاصر اروپایی و آن گلو-آمریکایی برقرار سازد. آزادپور در نخستین کتابش تحت عنوان «دلیل نامحدود: در باب ممارست معنوی در فلسفه مشاء اسلامی» به تقدم اخلاق در کنش فیلسوفانه پرداخته بود. کتاب جدید راتلج از آزادپور در ژوئن سال جاری میلادی منتشر شده است.

انتشارات راتلج درباره معرفی این اثر نوشته است: کتاب «فلسفه تحلیلی و ابن سینا: شناختِ ناشناخته» این کتاب تبیینی سازنده و در عین حال دقیق از روایت‌های مختلف فیلسوف اسلامی ابن سینا در زمینه حیث التفاتی و معرفت تجربی ارائه می‌دهد. گفتمان این کتاب دو هدف اصلی دارد. نخست ارائه خوانشی از معرفت‌شناسی ابن سینا به نحوی که او را پیش‌درآمدی برای تجربه‌گرایانِ (empiricist) انگلیسی نداند و همچنین او را یک باورمند تمام‌عیار به نظریه صدور نپندارد. دوم روشن کردن اهمیت تبیین ابن سینا از معرفت تجربی در نسبت با گفتمان‌های متأخر آنگلو-آمریکایی در باب معرفت‌شناختی و مابعدالطبیعه. این دو هدف از یکدیگر مجزا نیستند و در هم تنیده‌اند.

فلسفه آن گلو-آمریکایی چارچوبی را برای خوانش جدیدی از ابن سینا پیرامون معرفت و واقعیت فراهم می‌سازد و دیدگاه ابن سینا در این زمینه‌ها هم در مقابل، امکان اصلاح و تعدیل برخی جنبه‌های فلسفه آنگلو-آمریکایی را میسر می‌نماید.

این کتاب با پیش بردن چشم‌انداز سینوی نسبت به گفتمان فلسفه تحلیلی معاصر، منبعی کلیدی برای پژوهشگران و دانشجویانی است که به معرفت‌شناسی و مابعدالطبیعه‌ی تحلیلی و تطبیقی و نیز فلسفه اسلامی علاقه‌مندند.