شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید#مهاجرت

موج جدید مهاجرت با بسته شدن استارت آپ‌ها به خاطر حجاب؟

دبیر انجمن کسب و کارهای اینترنتی: در یکسال اخیر، موج ناامیدی، دلسردی و داغ شدن موضوع مهاجرت است. برای من به عنوان یک فعال صنفی، دائما پیام‌هایی برای اخذ ویزای استارتاپی می‌آید. نگران افزایش برخوردها با استارتاپ ها در روزهای آینده هستم.با این رفتارها، نیروی انسانی را به سمت مهاجرت هل می‌دهند.

انتخاب: رضا الفت نسب دبیر انجمن کسب و کار های اینترنتی، درباره رشد مهاجرت استارتاپ ها گفت: با توجه به اتفاقاتی که در یکسال اخیر رخ داده است، همچنین اتفاقاتی که این روزها بابت موضوع حجاب می‌بینیم و با توجه به اینکه بسیاری از این کسب و کارها توسط افرادی هدایت می‌شود که جوان هستند؛ تصور می‌شود که ادامه‌ی این نوع برخوردها منجر به دلسردی خواهد شد. در حوزه استارتاپ‌ها، پتانسیل و ظرفیت مهاجرت نسبت به حوزه‌های دیگر بیشتر است. امروز برنامه‌نویس ماهر خیلی راحت می‌تواند از کشور خارج شود و یک درآمد خیلی خوب داشته باشد.

مهاجرت کسب و کارهای استارتاپی طی ماه‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است. برخوردهای تند با استارتاپ‌ها و کاهش سرعت اینترنت نیز روند تمایل به مهاجرت را بیشتر کرده است. با ادامه این وضعیت و مهاجرت نیروکار فعال به خارج از کشور، خدمات استارتاپی در داخل افت قابل توجهی را تجربه می‌کند و دولت نیز توانایی جبران آن را ندارد.

رضا الفت نسب دبیر انجمن کسب و کار های اینترنتی، درباره رشد مهاجرت استارتاپ ها به «انتخاب» گفت: با توجه به اتفاقاتی که در یکسال اخیر رخ داده است، همچنین اتفاقاتی که این روزها بابت موضوع حجاب می‌بینیم و با توجه به اینکه بسیاری از این کسب و کارها توسط افرادی هدایت می‌شود که جوان هستند؛ تصور می‌شود که ادامه‌ی این نوع برخوردها منجر به دلسردی خواهد شد. در حوزه استارتاپ‌ها، پتانسیل و ظرفیت مهاجرت نسبت به حوزه‌های دیگر بیشتر است. امروز برنامه‌نویس ماهر خیلی راحت می‌تواند از کشور خارج شود و یک درآمد خیلی خوب داشته باشد. اینکه بخواهند همین روال را در مورد کسب و کارها ادامه دهند کار صحیحی نیست. باید تعامل صورت بپذیرد. من معتقدم آنجاییکه حاکمیت روی آن دست گذاشته اینقدر نباید دم‌دستی با آن برخورد شود.

او افزود: اگر نیروی انسانی را از دست دهیم چیزی ارزشمندتر از نفت را از دست داده ایم. نیروی انسانی در حوزه ی استارتاپ ها یک آیتم بسیار مهم و تاثیرگذار اند و خود آقایان دنبال ساخت نرم افزار بومی هستند، نیاز به نیروی انسانی ماهر دارد. در صورتیکه نیروی انسانی را دلسرد کنیم رو به مهاجرت می آورند. به نظر من یک دست پشت سر این کار وجود دارد که نیروی انسانی را با یان رفتار ها به سمت مهاجرت هل می دهد. با توجه به اینکه جمعیت کشور رو به پیری می رود ما در سال های آینده با مشکلات جدی در مورد نیروی انسانی ماهر مواجه خواهیم شد. البته بحثی در خصوص اینکه قانون رعایت نشود وجود ندارد، بحث تعامل کسب وکار ها با حکومت است.

وی افزود: موضوعاتی که این چند روز پیش آمده از اختیار کسب و کار خارج است. خیلی از افراد وارد جایی می‌شوند، تصویری می‌گیرند و در صفحه شخصی خود منتشر می کنند اما آن مکان  پلمپ می‌شود. اصلا تصوری ندارند که این کسب و کارها چقدر خدمات می‌دهند و چقدر درآمد دارند. وقتی اخلالی در یک سیستم بزرگ به وجود بیاید، تاثیر آن را در زندگی مردم هم می‌بینیم. من نگران هستم که این برخوردها در روزهای آینده هم بیشتر شود.

الفت نسب درباره فرآیند مهاجرت استارتاپ‌ها در دو ماه اخیر گفت: فرآیند مهاجرت استارتاپ‌ها کوتاه مدت نیست که شما امروز تصمیم بگیرید و یک ماه بعد بروید. ممکن است شرایط مهاجرت یک استارتاپ یکسال طول بکشد. چیزیکه در یکسال اخیر مشخص است موج ناامیدی و دلسردی و داغ شدن موضوع مهاجرت است. برای من به عنوان یک فعال صنفی، دائما پیام‌هایی در مورد ویزا استارتاپی می آید. این مسئله نشان می‌دهد که تقاضا در بازار زیاد است.