شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#اوکراین#عربستان سعودی

اولین واکنش کرملین به برگزاری نشست صلح اوکراین در عربستان

اولین واکنش کرملین به برگزاری نشست صلح اوکراین در عربستان

ایسنا نوشت: سخنگوی کرملین گفت، مسکو مذاکرات درباره اوکراین به میزبانی عربستان سعودی را زیر نظر خواهد داشت تا بفهمد چه اهدافی در آنجا تعیین شده است.

 وال استریت ژورنال در روزهای گذشته گزارش داد که عربستان سعودی قصد دارد در اوایل ماه اوت میزبان مذاکرات درباره اوکراین باشد و از ۳۰ کشور دعوت کرده است، اما روسیه را در این مذاکرات حضور ندارد.

دیمیتری پسکوف،‌ سخنگوی کرملین گفت: بدون شک، روسیه این نشست را زیر نظر خواهد داشت. ما باید درک کنیم که چه اهدافی تعیین شده است و در واقع برگزارکنندگان قصد دارند درباره چه چیزی صحبت کنند.

وی همچنین گفت که سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور را در مورد نتایج سفر اخیر خود به کره شمالی مطلع کرده است.

یک هیئت روسی به رهبری شویگو به دعوت وزارت دفاع کره شمالی برای شرکت در هفتادمین سالگرد امضای توافقنامه آتش‌بس که به جنگ ۱۹۵۰-۱۹۵۳ کره پایان داد، از ۲۵ تا ۲۷ ژوئیه از کره شمالی دیدن کرد.

پسکوف به خبرنگاران گفت: "البته، وزیر قبلا گزارش‌هایی را ارائه کرده است، اما من نمی‌دانم [آنها] چقدر جزئیات دارند. اما، البته، چنین بازدیدهای مهمی بلافاصله به رئیس دولت گزارش می‌شود."

در ادامه سخنگوی کرملین ضد حمله اوکراین را ناموفق در همه جهات ارزیابی کرد و گفت که روسیه به "عملیات نظامی ویژه" خود ادامه خواهد داد. پسکوف به خبرنگاران گفت: "رژیم کی‌یف هیچ موفقیتی ندارد. علاوه بر این، رژیم کی‌یف در وضعیت بسیار بسیار دشواری قرار دارد. عملیات نظامی ویژه ادامه دارد. بدیهی است که ضدحمله آنطور که کی‌یف انتظارش را داشت پیش نمی‌رود."

این سخنگو منابع چند میلیاردی ناتو را که برای اوکراین خرج شده، "بی اثر و بیهوده" خواند و گفت: «منابع چند میلیارد دلاری که از سوی کشورهای ناتو به رژیم کی‌یف منتقل شد، در واقع به طور ناکارآمد، بی‌معنا مصرف می‌شود و این نیز سؤالات بزرگی را برای پایتخت‌های غربی و ناراحتی بزرگی را برای مالیات دهندگان در پایتخت‌های غربی ایجاد می‌کند.»

به گفته پسکوف، در حال حاضر امکان توافق بر سر راه حل مسالمت آمیز مناقشه اوکراین و روسیه وجود ندارد. پسکوف گفت: "هیچ پیش نیازی برای این کار وجود ندارد."

او با بیان اینکه ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز چهارشنبه تلفنی گفتگو خواهند کرد، گفت: هیچ خبری در مورد سفر احتمالی پوتین به ترکیه وجود ندارد.

پسکوف به خبرنگاران گفت: از روز گذشته که رئیس جمهور پوتین به این سوال پاسخ داد، هیچ چیز تغییر نکرده است. در واقع، همانطور که پوتین گفت، گفتگوی تلفنی برای چهارشنبه برنامه‌ریزی شده است.

311311