شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#سقوط#قیمت#این#خودروی#چینی#تیرماه#لیست

سقوط قیمت این ۱۰ خودروی چینی در تیرماه + لیست

سقوط قیمت این ۱۰ خودروی چینی در تیرماه + لیست

اکو ایران : قیمت بازاری خودرو در تیر سال جاری با افت همراه بود. قیمت محصولات برندهای چینی که توسط شرکت های خودروساز خصوصی مونتاژ می شوند نیز از این قاعده مستثنی نبود و افت قیمت را در کارنامه ثبت کردند. به نظر می رسد جنجال بر سر قیمت محصولات مونتاژی که میان شورای رقابت و مدیران خودروساز خصوصی در جریان بود روی کاهش قیمت محصولات مونتاژی اثر گذار بود.

محصولات تولیدی خودروسازان خصوصی در تیر ۱۴۰۲ در بازار با افت قیمت همراه بودند. بخشی از این افت قیمت محصولات برندهای چینی حاضر در بازار از شرایط حاکم بر بازار خودرو تاثیر گرفته است. اما نقش جدال شورای رقابت و مدیران خودروساز خصوصی را نیز نمی توان در این زمینه کمرنگ دانست.

البته ورود رییس دولت سیزدهم به بحث قیمت گذاری خودروهای مونتاژی و انتقاد از شیوه قیمت گذاری محصولات تولیدی خودروسازان خصوصی به نوعی ته دل دارندگان خودروهای مونتاژی را در بازار خالی کرد. بخشی از فروشندگان از ترس بازگشت قیمت کارخانه ای خودورهای مونتاژی به قیمت های ابتدایی (قیمت های اعلامی در ۱۷ اردیبهشت امسال) شورای رقابت و افت قیمت بازاری خودروی در اختیار خود ترجیح دادند به نوعی به پیشواز کاهش قیمت بروند و خودروهای خود را با قیمت های کمتر به بازار عرضه کنند.

البته همچنان انتقاد از قیمت های اعلامی شورای رقابت در ۱۷ تیر سال جاری ادامه دارد و هفته گذشته سخنگوی دولت از شورای رقابت خواست با توجه به شعار سال مبنی بر مهار تورم، فرمول قیمتی خود را به گونه ای تنظیم کند که در راستای شعار سال باشد.

اما داده های کارنامه نشان می دهد در میان محصولات تولیدی خودروسازان خصوصی KMC J۷ محصول کرمان موتور طی یک ماهه تیر ۱۷ درصد از قیمت خود را در بازار از دست داد. این خودروی سدان در ابتدای اولین ماه تابستان ۱۴۰۲ با قیمت حدود یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان داد و ستد می شد اما انتهای تیر این محصول برند چینی جک با کاهش قیمتی حدود ۲۹۰ میلیون تومانی به قیمت یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان رسید. بنابراین افت قیمت ۱۷ درصدی را در کارنامه ثبت کرد. دو محصول تولیدی گروه بهمن یعنی فیدلیتی پرایم هفت نفره و فیدلیتی پرایم ۵ نفره نیز حدود ۱۵ درصد از قمیت خود را در تیر سال جاری از دست دادند. فیدلیتی پرایم ۷ نفره در ابتدای چهارمین ماه از سال جاری با قیمت حول و حوش یک میلیارد و ۹۱۰ میلیون تومان قابل خریداری بود اما در انتهای همان ماه، همانند KMC J۷، کاهشی نزدیک به ۲۹۰ میلیون تومانی را به خود دید و با قیمت یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان در بازار حضور داشت. مدل پنج نفره همین خودرو نیز در ایتدای تیر امسال با قیمتی حدود یک میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان قابل خریداری بود اما این خودرو در انتهای تیر افت قیمتی حول و حوش ۲۷۰ میلیون تومانی را به خود دید و فروشندگان حاضر بودند در ازای دریافت مبلغی حدود یک میلیون و ۵۹۰ میلیون تومانی نیز خودروی در اختیار خود را به مشتریان واگذار کنند.  ریسپکت نیز کمتر افت قیمت را به خود دید و طی یک ماهه تیر تنها هفت درصد قیمت خود را از دست داد. این خودروی سدان محصول بهمن موتور در ابتدای فصل تابستان با قیمتی حدود یک میلیارد و ۳۴۵ میلیون تومان در دسترس متقاضیان بود. اما در انتهای تیر مشتریان می توانستند با پرداخت مبلغی حول و حوش یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان این خودرو را سوار شوند. 

به نظر می رسد تا زمانی که جدال بر سر قیمت خودروهای مونتاژی پایان نگیرد یک بم دو هوای قیمت خودروهای مونتاژی در بازار ادامه دار باشد و نمودار قیمت این خودروها روند سینوسی به خود بگیرد.

قیمت خودروهای چینی در تیر 1402