شهر خبر

نماینده مجلس: نهادهای فرهنگی بودجه های کلان می گیرند، اما در باره حجاب کاری نمی کنند و پلیس را جلو می اندازند

نماینده مجلس: نهادهای فرهنگی بودجه های کلان می گیرند، اما در باره حجاب کاری نمی کنند و پلیس را جلو می اندازند

شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به شرق گفت:نیروی انتظامی مسئول پدیده برخورد با بی‌حجابی نیست و متولی این امر نهادهای فرهنگی هستند که اتفاقا بودجه‌های کلانی هم به این منظور سالانه از دولت دریافت می‌کنند؛ اما به جای فرهنگ‌سازی از طرف متولیان فرهنگی کشور، این نیروی انتظامی است که به موضوعات فرهنگی ورود می‌کند؛ یعنی برخوردی را که انتظار می‌رود در آخر انجام شود،

- نیروی انتظامی مسئول حفظ نظم و امنیت جامعه است، نه برخورد با پدیده‌ای که کارکردی فرهنگی دارد. ازاین‌رو به دلیل ضعف عملکرد دستگاه‌های فرهنگی، پای نیروی انتظامی به ماجرا کشیده می‌شود که قطعا تبعات منفی زیادی به همراه دارد و این کار جواب‌گوی جامعه نیست؛ درحالی‌که دولت باید ریشه‌ای این مشکلات را حل کند.

-یکی دیگر از عمده مشکلاتی که دولت به این کارها روی می‌آورد، ناتوانی در مهار تورم و ایجاد اشتغال و کارکردهای فرهنگی مؤثر است؛ بنابراین همه چیز را متوجه نیروی انتظامی کرده است و پلیس هم به اعتقاد من از وظیفه اصلی خود که ایجاد امنیت پایدار در کشور است، عبور کرده و به کف خیابان‌ها آمده است؛ اما سؤال اینجاست که این حضور تا چه زمانی می‌تواند ادامه داشته باشد؟

-نمی‌شود معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور درباره حجاب و گشت‌های ارشاد حرفی بزند بعد با انتقاد آقای شریعتمداری حرفش را پس بگیرد و مسئله مهم گشت ارشاد در این میان بدون متولی بماند! این حرف منطقی نیست.

- دولت چه بخواهد و چه نخواهد، مسئولیت گشت ارشاد متوجه اوست؛ چراکه نیروی انتظامی مجری سیاست‌ها و تصمیمات دولت است. به زعم دولت، چه این کار نتیجه‌ای به دنبال داشته باشد و چه نداشته باشد و منجر به اتفاقات احتمالی شود، مسئولیتش با دولت است؛ چراکه نیروی انتظامی مجری تصمیمات دولت است و باید دراین‌باره پاسخ‌گو باشد.

-موضوع در دستور کار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قرار دارد و برخی نمایندگان دراین‌باره انتقاد دارند و صحبت کرده‌اند. البته برخی هم موافق این کار بودند و تأیید کردند. درعین‌حال، همچنان بحث لایحه عفاف و حجاب مطرح است که هنوز در سطح مجلس باقی مانده و در صحن تصویب نشده است. اگر طرحی از طرف مجلس تصویب شود و در اجرای آن طرح در سطح جامعه مشکلاتی پیش بیاید، حتما مجلس در آن مشکلات دخیل خواهد بود. اما فعلا سیاست‌های دولت در حال اجراست و دولت خودش باید دراین‌باره پاسخ‌گو باشد.

23302