شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#ایران#انرژی

۶۰ هزار خانوار عشایر از انرژی برق محروم هستند/ برنامه دولت چیست؟

براساس گزارش سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا)، سهم انرژی‌های خورشیدی از مجموع انرژی‌های تجدیدپذیر تا آخر خرداد به ۵ر۵۳ درصد رسیده است.

خبرنگار اطلاعات نوشت: اجرای طرح تولید برق خورشیدی در دولت قبلی آغاز شد و تاکنون حدود ۴۰۰ روستای کشور به پنل های خورشیدی مجهز شده اند. در دولت سیزدهم هم وزارت نیرو با مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی در پی نصب حداقل ۲۰ هزار صفحه مولد انرژی خورشیدی در مناطق روستایی است.

اجرای این طرح علاوه بر تقویت نیروی برق در روستاها، موجب افزایش درآمد خانواده و بهبود وضع مالی خانواده‌های دارنده این سیستم می شود، به طوری که ارزش برق تولید شده مازاد بر مصرف توسط شرکت برق محاسبه و به حساب خانوارهای دارنده صفحات خورشیدی واریز خواهد شد.

البته راه اندازی هر پنل خورشیدی حدود ۱۲۰ میلیون تومان برای روستائیان هزینه دارد که دولت در قالب اعطای تسهیلات قرض  الحسنه به این افراد کمک خواهد کرد. مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات ۸۰ ماهه و مبلغ اقساط ماهانه این تسهیلات ۶ر۱ تا ۸ر۱میلیون تومان است. از طرف دیگر روستائیان با نصب این تجهیزات قادر خواهند شد ماهانه ۵ر۲ تا ۳ میلیون تومان از هر پنل خورشیدی درآمد کسب کنند.

این گزارش می افزاید: بزرگترین پروژه انرژی خورشیدی از این دست دو ماه و نیم قبل در روستای “چاه نسر” خراسان رضوی به بهره برداری رسید. شرکت توانیر پارسال هم تعدادی از روستاهای محروم کشور را به پنل های مولد انرزی خورشیدی تجهیز کرد. در مناطق عشایری هم با همین شیوه می توان به تأمین برق و بهبود درآمد عشایر کمک کرد.

فرهاد شبیهی مجری طرح برق روستایی شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) دیروز اعلام کرد: تا پایان امسال بیش از ۳۰ هزار سامانه قابل‌حمل برق خورشیدی برای تامین برق عشایر کشور توزیع می‌شود.

وی افزود: بر اساس اعلام سازمان عشایر کشور، از تعداد ۳۵۳ هزار خانوار عشایر کشور، نزدیک به ۶۰ هزار خانوار عشایر کوچ رو از انرژی برق محروم هستند و شرکت توانیر با توجه‌به اهمیت قشر زحمتکش و مولد عشایر، برنامه تامین برق آنها را از طریق سامانه‌های قابل‌حمل برق خورشیدی طرح‌ریزی کرده و در دست اقدام دارد.

مجری طرح برق روستایی شرکت توانیر با بیان اینکه از ابتدای طرح تاکنون ۲۰ هزار سامانه قابل‌حمل برق خورشیدی با همکاری سازمان امور عشایر و شرکت‌های توزیع نیروی برق در بین خانوارهای عشایر توزیع شده است، تأکید کرد: ۹۰ درصد هزینه این سامانه‌ها از سوی شرکت توانیر پرداخت می‌شود و فقط ۱۰ درصد قیمت کالا را عشایر برای ارائه خدمات پس از فروش بهتر پرداخت می‌کنند.

این سامانه های مولد و قابل حمل تاکنون در اختیار شمار زیادی از عشایر آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، فارس، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، اصفهان و کرمان قرار گرفته است.

وی در ادامه از رایزنی با سازمان امور عشایر برای برق‌رسانی به محل‌های اسکان عشایر با استفاده از شبکه سراسری برق یا نیروگاه‌های خورشیدی منفصل از شبکه برق خبر داد و افزود: تاکنون چند جلسه با سازمان امور عشایر دراین‌خصوص برگزار شده و به‌زودی پس از انعقاد تفاهم‌نامه دوجانبه اجرا خواهد شد.

به موازات این برنامه، دولت در پی توسعه استفاده از انرژی خورشیدی در شهرک های صنعتی هم است.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ایجاد ۲۵ شهرک ویژه انرژی خورشیدی را تا پایان امسال هدفگذاری کرده که ساخت چهارمین شهرک از این نوع دیروز برای منطقه سیرجان در استان کرمان به تصویب رسید.

این شهرک با رویکرد فراهم سازی بستر مناسب برای استقرار نیروگاه‌های مقیاس کوچک تولید برق از منابع تجدید پذیر به وسعت ۵۰۶ هکتار ایجاد می شود.

در قالب این برنامه جامع در هر استان حداقل ۵ شهرک تخصصی خورشیدی احداث می شود.

محمود کمانی معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران(ساتبا) با اشاره به رویکرد جدید کشور برای استفاده بیشتر از انرژی خورشیدی گفت: اکنون ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور به یک هزار و ۸۰ مگاوات افزایش یافته است.

وی ادامه داد: بهره‌برداری از نیروگاه‌های جدیدی که در دست احداث است این ظرفیت را بیشتر هم خواهد کرد.

براساس گزارش تازه سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا)، سهم انرژی‌های خورشیدی از مجموع انرژی‌های تجدیدپذیر تا آخر خرداد به ۵ر۵۳ درصد رسیده است.

در همین راستا، هفته قبل نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی شرکت برق و انرژی خورشیدی غدیر در استان اصفهان به بهره‌برداری رسید و به شبکه متصل شد. این نیروگاه در مساحتی حدود ۱۵ هکتار احداث شده است.

قبلا هم چند نیروگاه بزرگ خورشیدی در استان های کویری راه اندازی شده است که حرکت ایران به سمت استفاده از انرژی های تجدید پذیر را سریع تر می کند.

پیام باقری رئیس هیأت‌مدیره سندیکای صنعت برق ایران نیز گفت: ایران باتوجه به ظرفیت‌های کم‌نظیر جزو ۱۰ کشور برتر در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کشورمان از ظرفیت‌های بسیار خوبی در بخش انرژی برخوردار است، سطح تابش مناسب خورشید و وجود دالان‌های بادی را از جمله این ظرفیت‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: علاوه بر این مزیت‌ها، اهمیت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به پاک بودن این نوع انرژی است که باید برای توسعه هرچه بیشتر آن تلاش کرد.

رئیس هیأت‌مدیره سندیکای صنعت برق با بیان اینکه امروزه در یک ناترازی در بخش برق و گاز قرار داریم که موجب می‌شود کشور از این ناترازی‌ها آسیب ببیند، ادامه داد: توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر راهکاری برای غلبه برای مشکلات است. اگر پیش‌تر به فکر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور بودیم اکنون ناترازی برق به حداقل ممکن رسیده بود.

وی خاطرنشان کرد: سبد برق کشور با توسعه نامتوازن روبرو است و عمده تلاش‌ها بر توسعه نیروگاه‌های حرارتی است درحالی‌که ناترازی گاز در این بخش مانع خواهد بود.

باقری با بیان اینکه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر باید به جد دنبال شود تا مشکلات برقی کاهش یابد، انرژی را موتور پیشران توسعه اقتصادی کشور دانست و افزود: انرژی‌های تجدیدپذیر به منزله لوکوموتیو این توسعه است که می‌تواند ناترازی بخش برق را برطرف سازد.