شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#سوریه#روسیه#داعش

آمریکا و روسیه در خاکی می‌جنگند که متعلق به آن‌ها نیست/ چاره آمریکا خروج از سوریه است

آمریکا و روسیه در خاکی می‌جنگند که متعلق به آن‌ها نیست/ چاره آمریکا خروج از سوریه است

ایسنا نوشت: «نگرانی از ایجاد یک خلأ که ممکن است توسط دشمنان پر شود آمریکا را در دام ادامه استقرار نیروهایش در سوریه انداخته است اما واشنگتن همیشه می‌گوید به بهانه از بین بردن باقی مانده‌های داعش در سوریه است و برای ماندن در سوریه خطرات زیادی از جمله تشدید تنش با روسیه را به جان می‌خرد. چاره آمریکا برای نیفتادن در دام خطرات در سوریه این است که از این کشور خارج شود.»

بر اساس گزارش سایت آمریکایی Responsible Statecraft تنش‌ها و حوادث میان جنگنده‌ها و پهپادهای آمریکایی و روسی در آسمان سوریه در دوره اخیر افزایش یافته است. در ماه ژوئیه تعداد این حوادث به شش مورد رسید.

بیشتر رسانه‌ها در این حوادث بر چگونگی پاسخ آمریکا متمرکز هستند اما از این سؤال مهم غفلت می‌کنند که دلیل وجود جنگنده‌های آمریکایی در آسمان سوریه بعد از چند سال از شکست داعش چیست؟

توجیه آمریکا این است که باقی‌مانده‌های داعش را هدف قرار می‌دهد اما هدف چیزی است که هیچ ارتباطی با امنیت آمریکا ندارد.

ادامه این مأموریت منجر به هدف قرار گرفتن نیروهای آمریکایی از سوی گروه‌های سوری یا برخورد جنگنده‌های آمریکایی با جنگنده‌های روسیه در آسمان سوریه شده است.

بر اساس گزارش سایت مذکور آمریکا سود زیادی از عملیات نظامی در سوریه نمی‌برد و خطر تشدید تنش با روسیه و ایران بسیار نگران کننده است. حفظ نیروهای آمریکا در سوریه به ادامه تحمل این خطرات نمی‌ارزد. منطقی‌تر این است که آمریکا نیروهایش را از سوریه خارج کند. اما طرح خروج نیروهای آمریکایی چالش بزرگی است که با مخالفت شدیدی در واشنگتن روبرو خواهد شد.

عاقلانه این است که نیروهای آمریکایی اکنون و قبل از اینکه حادثه دیگری برایشان رخ بدهد که منجر به کشته شدن نیروها شود، از سوریه خارج شوند. چراکه در این صورت خطر تشدید تنش افزایش می‌یابد و خروج سخت‌تر می‌شود. از هیچ کسی انتظار نمی‌رود جانش را کف دستش بگیرد و وارد مأموریتی غیرقانونی در مکانی شود که برای آمریکا خطرات زیادی دارد.

برخی در واشنگتن معتقدند آمریکا نباید نیروهایش را از کشور دیگری خارج کند مگر زمانی که بداند حضور آن‌ها دیگر به نفع منافع آمریکا نیست. نگرانی از ایجاد یک خلأ که ممکن است توسط دشمنان پر شود واشنگتن را فلج می‌کند و آن را در دام ادامه استقرار نیروهایش با فواید امنیتی ناچیز می‌اندازد.

این مسئله مانع می‌شود که آمریکا عملیات استقرار نیروهایش را در جایی که ضروری نیست کاهش ندهد و نیروهای آمریکایی در اماکنی که دلیلی برای حضورشان نیست، در معرض خطر قرار می‌گیرند.

بن فریدمن، از موسسه آمریکایی اولویت‌های دفاعی گفت: نگرانی درباره ایجاد خلأ درست نیست. معمولا امروزه اماکنی که سربازان آمریکایی به آنجا اعزام می‌شوند از نظر استراتژیک مهم نیستند. برای هیچ طرف خارجی اهمیت ندارند. برای همین تلاش‌های طرف‌های خارجی برای بهره‌بداری از خلأ ناشی از خروج آمریکا به امنیت آمریکا آسیب نمی‌زند.

آمریکا می‌تواند به راحتی هزینه ترک سوریه را متحمل شود. هزینه‌های ماندن نیروهای آمریکایی بسیار بیشتر است. از جمله این هزینه‌ها درگیری‌های روتین با نیروهای روسیه و گروه‌های سوری است.

ممکن است حتی آمریکا تجهیزات اضافی به سوریه بفرستد و برای گسترش حضور خود در خاورمیانه با سربازان و جنگنده‌های بیشتری تلاش کند.

همه این اقدامات اشتباه است. آمریکا در هیچ صورتی نباید نیروی بیشتری به سوریه بفرستد بلکه باید به دنبال راه خروجی باشد تا در دام روس‌ها نیفتد.

ارتش آمریکا و روسیه باید برای ممانعت از درگیری همکاری کنند. باید در برابر هرگونه اقدامات تحریک آمیزی برای مجازات روسیه جهت توقف تنش ایستاد.

دو طرف مسئولیت حضور نظامی غیرقانونی در سوریه را تقسیم می‌کنند. کنگره بارها شاهد درخواست‌هایی برای خروج تمام نیروهای آمریکایی از سوریه بوده، اما این تلاش‌ها شکست خورده است.

جمال بومن، نماینده کنگره اصلاحات جدیدی را در قانون دفاع ملی مطرح کرده است که حمایت مالی از حضور نظامی آمریکا در سوریه را منع می‌کند. حضور نیروهای آمریکایی در سوریه درحال حاضر غیرقانونی است. نیروهای آمریکایی بدون اینکه از سوی کنگره یا از سوی جامعه بین المللی موظف به حضور در سوریه باشند، در آنجا هستند. لازم است در این سیاست بازنگری شده و نیروهای آمریکایی به دلایل مربوط به سیاست‌های کلی و قانون از آنجا خارج شوند.

310310