شهر خبر

 ناطق نوری دوباره به صحنه سیاسی بازمی‌گردد؟ / سیاست‌ورزی شیخ نور با خطابه‌های مذهبی

 ناطق نوری دوباره به صحنه سیاسی بازمی‌گردد؟ /  سیاست‌ورزی شیخ نور با خطابه‌های مذهبی

آرمان ملی آنلاین نوشت: آیا ناطق نوری قصد بازگشت به سیاست را دارد؟ شیخ نوری سال‌هاست حضور در لواسان و حوزه علمیه‌اش را به پذیرش سمت و فعالیت سیاسی ترجیح داده است، اما اظهاراتش در روز عاشورا متفاوت بود. علی‌اکبر ناطق نوری در سخنرانی خود در ظهر عاشورا در مسجد جامع امام‌حسن مجتبی(ع) لواسان اظهارکرد که سال‌هاست به لحاظ سنی بازنشسته شده است.

او افزود: در طی این سال‌ها کمتر به منبر و سخنرانی می‌پردازم و این امر را به جوان‌ها سپرده‌ام اما به جهت اینکه نام من هم در جمع روضه‌خوان‌های امام حسین(ع) ثبت شود، سالی یکی دوبار بار در مجالس عزای سالار شهیدان سخنرانی و انجام وظیفه می‌کنم.
ناطق نوری با نقل خاطره‌ای از سال‌های مسئولیت خود بیان داشت: با پایان مسئولیت‌ام در وزارت کشور بعضی دوستان و مسئولان دولتی از من خواستند استخدام دولت شوم و حتی گفتند حکم مشاور رئیس دولت هم آماده است، اما گفتم افتخار من این است که استخدام امام حسینم و مستخدم او هستم و به استخدام دولت درنیامدم. ناطق نوری گفت: بعد از انتخابات سال ۷۶ هم یک خبرنگار خارجی از من پرسید شما بعد از این برای امام حسین(ع) منبر می‌روید و در کسوت مبلغ دین و روضه‌خوانی برای شهدای کربلا و امام حسین(ع) ظاهر خواهید شد؟ به او پاسخ دادم افتخارم نوکری امام حسین(ع) است و هیچ جایگاهی در هیچ سطحی را به جایگاه نوکری و روضه‌خوانی امام حسین(ع) ترجیح نمی‌دهم.

او در جمع عزاداران روز عاشورا در مسجد جامع امام حسن مجتبی(ع) لواسان با تشریح و تبیین فلسفه قیام و حرکت امام حسین(ع) تصریح کرد: امام حسین(ع) برای اصلاح امت جد خود و هدایت مردم قیام کرد و برای جاودانه کردن نام اسلام و دین جدش از هیچ چیزی مضایقه نکرد و از جان و خانواده‌اش نیز گذشت و هیچگاه حاضر نشد تن به ذلت بیعت با کافر کیشی چون یزید بدهد.

نام برخی بزرگان حتی اگر ماه‌ها سکوت اختیار کنند، از اذهان حذف نمی‌شود چرا که به اعتقاد آنها نیاز نیست حتما در عرصه علنی حاضر بود بلکه در فضای غیرعلنی و به‌دور از چالش و هیاهو می‌توان به دستاوردهای بیشتری دست یافت. برخی از آنها هم از فضای نقش‌آفرینی در فضای سیاسی فاصله گرفته و ترجیح می‌دهند در نقش مصلح سیاسی به ایفای نقش بپردازند مانند حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری!

شیخ نور متولد مهر ۱۳۲۳ سال‌ها در جایگاه‌های مهم و تاثیرگذاری مانند ریاست مجلس، عضو مجمع تشخیص نظام و... حضور داشت. او به‌واسطه سبقه‌ای که دارد مورد تایید اصولگرایان میانه‌رو و بخش بزرگی از اصلاح‌طلبان است. ناطق نوری همان شخصیتی است که در سال ۸۴ به گفته خودش نیروهای جناح راست را که پس از دوم خرداد ۷۶ پراکنده و بی‌انگیزه شده بودند به دور هم جمع کرد و سازماندهی این جریان را بر عهده گرفت و در سال ۹۲ که یکی از ستون‌های دعوت از روحانی به انتخابات ریاست‌جمهوری بود.

ناطق نوری اما بی‌مهری‌های زیادی را تحمل کرد. حتی در انتخابات ۸۸ که در برابر تهمت‌های محمود احمدی‌نژاد به برخی اعضای خانواده‌اش، لب به انتقاد باز نکرد و همچنان سکوت را ترجیح داد. او ترجیح داد در لواسان بماند و خود را از اتهامات دور نگه دارد. در اردیبهشت ۱۳۹۶ پس از حدود ۲۸ سال فعالیت به‌عنوان مسئول گروه بازرسی دفتر رهبری، از این جایگاه استعفا کرد؛ مسئولیتی که مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۸ دیماه ۶۸ به ناطق سپردند.

ناطق نوری سوم خرداد سال ۹۶ و پس از استعفا، در حالی‌که تنها چند روز به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده بود، دلیل کناره‌گیری‌اش از دفتر بازرسی رهبری را مواضع سیاسی خود عنوان کرد. او به «شفقنا» گفته بود: «این یک واقعیت است که تعارض حقیقی بین فعالیت سیاسی افراد در موقعیت‌های انتسابی به رهبری و حفظ جایگاه دفتر ایشان وجود دارد که علی القاعده می‌بایست مبرای از گرایشات متداول سیاسی باشد، لذا این طبیعی بود که این تصمیم را بگیرم که هم نسبت به تحولات جامعه بی تفاوت نباشم و با دست بازتر بتوانم حرکت کنم و هم اینطور نباشد که رفتارهای سیاسی فردی، چون بنده، موجبات القاء شبهه جانبداری دفتر مقام معظم رهبری از گروهی خاص را در اذهان فراهم کند.»

ناطق نوری در سال ۹۵ هم با حواشی خاصی مواجه شد او با صادق آملی لاریجانی و برادرش فاضل وارد یک مجادله کلامی شد مجادله‌ای که به جاهای باریک رسید. ابتدا ناطق نوری، ۷ تیر ۹۵ در مراسم شب قدر در حرم حضرت امام (ره) با انتقاد صریح از دستگاه قضائیه که آن مقطع ریاستش بر عهده آملی لاریجانی بود، اظهار کرد: «روزی یک نفر در دفتر بازرسی نزد من آمد و گفت من هیچ توقعی از شما ندارم و فقط می‌خواهم که از دادگاه بخواهید به پرونده من عادلانه رسیدگی شود؛ چرا باید تن مردم اینگونه بلرزد!»

به فاصله چند روز بعد از این سخنان انتقادی ناطق نوری، آملی لاریجانی ریاست وقت قوه قضائیه در اوایل تیرماه ۹۵ در همایش سالانه قوه قضائیه پاسخ ناطق نوری را اینچنین داد: «یک آقای بزرگواری استدلال کرده که من در دفتر کارم بودم و یک فرد آمده و گفته من هیچ توقعی ندارم جز اینکه در دادگستری به پرونده من عادلانه رسیدگی شود و این آقا گفته که چرا باید اینگونه باشد که تن مردم بلرزد و من از بابت اینگونه استدال‌ها و ارزیابی‌ها واقعا متاسفم. پس از گذشته ۳۷ سال کسانی‌که لسان انتقاد باز کرده‌اند، خودشان در این کشور مسئول بوده‌اند و حالا یکدفعه نقش عوض کرده‌اند ، برخی از این‌ها خودشان اشرافی‌گری را در کشور راه انداختند؛ اما یادشان رفته است، یک نگاه به خودشان و آقازاده‌ها و اطرافشان بیندازند و به سرمایه‌های مفسدی که با آن‌ها روابطی دارند نگاه کنند. آن وقت مشخص می‌شود که مشکل از کجاست».

اما غائله به همین جا ختم نشد. فاضل لاریجانی، برادر رئیس وقت قوه قضائیه در آذرماه ۹۵، و در نامه‌ای اعلام کرد که آماده است اموالش بررسی شود، به شرط آنکه درباره اموال علی‌اکبر ناطق نوری و محمود احمدی‌نژاد هم تحقیق شود. ناطق نوری سال‌هاست ترجیح داده دایره فعالیت‌های غیرسیاسی خود را افزایش دهد چنانکه تیر سالجاری عکسی منتشر شد که علی‌اکبر ناطق نوری با لباس شخصی بر مزار محمدرضا شجریان در مشهد رفته است و بعدا اعلام شد این عکس قدیمی و مربوط به یکسال قبل است.



۲۱۶۲۲۰