شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#سوریه#تهران

جزئیات سفر هیات سوری به تهران؛ آغار نشست‌های کمیته مشترک اقتصادی از امروز

جزئیات سفر هیات سوری به تهران؛ آغار نشست‌های کمیته مشترک اقتصادی از امروز

ایسنا نوشت: سفیر سوریه در تهران به جزئیات سفر هیات سیاسی و اقتصادی کشورش به ایران پرداخت.

شفیق دیوب، سفیر سوریه در تهران در گفت‌وگو با روزنامه الوطن گفت که فعالیت کمیته مشترک اقتصادی ایران و سوریه از امروز آغاز خواهد شد و تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت.

وی گفت که در نشست‌های کمیته مشترک تمام موضوعات و مسائل مورد اهتمام دو طرف و چگونگی اجرای تفاهمنامه های امضا شده در سفر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به سوریه و همچنین اجرای دستورات روسای جمهور دو کشور در راستای گسترش روابط در تمامی زمینه ها بررسی خواهد شد.

سفیر دمشق تاکید کرد که در این نشست‌ها تلاش خواهد شد که تمام موانع بر سر راه تقویت روابط تهران و دمشق به ویژه روابط اقتصادی و تجاری برداشته شود.

دیوب گفت که در سفر رئیسی به دمشق ۱۵ یادداشت تفاهم همکاری در زمینه‌های مختلف انرژی، کشاورزی، مناطق آزاد، ارتباطات و غیره امضا شد، همچنین در این سفر بر سر ایجاد پروژه‌های راهبردی میان دو کشور در زمینه انرژی، گاز، نفت و حمل و نقل توافق شد.

وی گفت که تمامی این مسائل به علاوه گام‌های اتخاذ شده در راستای اجرای دستورات ابراهیم رئیسی و بشار اسد، روسای جمهور دو کشور پیگیری خواهد شد.

بر اساس این گزارش، ریاست هیات سوری را محمد سامر الخلیل، وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه که امروز در راس هیاتی به تهران می آید را برعهده خواهد داشت و از طرف ایران نیز ریاست هیات برعهده مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی خواهد بود.

سفیر سوریه در تهران افزود: بیش از ۱۲ یادداشت تفاهم امضا شده میان روسای جمهور دو کشور وارد مرحله اجرا شده‌اند و تلاش‌ها برای اجرای کردن تمام تفاهمنامه‌های امضا شده در حال انجام است. همچنین تلاش‌ها برای تاسیس بانک مشترک میان دو کشور و شرکت بیمه درحال انجام است.

وی گفت که کمیته مشترک اقتصادی همچنین برای برگزاری نشست کمیته عالی مشترک که قرار است طی ماه‌های آتی در تهران برگزار شود، برنامه‌ریزی خواهد کرد و از طرف سوریه نخست‌وزیر این کشور ریاست هیات را برعهده خواهد داشت و از طرف ایران نیز معاون رئیس‌جمهور رئیس هیات ایرانی خواهد بود.

سفیر سوریه گفت که محمد ایاد الخطیب، وزیر ارتباطات و فناوری سوریه به دعوت همتای ایرانی خود هیات سوریه در سفر به تهران را همراهی خواهد کرد و دو طرف رایزنی‌هایی با هم خواهند داشت.

وی این سفر را بسیار مهم توصیف کرد و گفت که هیات سوری با تعدادی از وزرای ایرانی و مسئولان شرکت‌های بزرگ این کشور که خواهان فعالیت در سوریه هستند دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

ساعاتی پیش سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق اعلام کرد که یک هیات بلندپایه سیاسی-اقتصادی سوری با بدرقه کاردار سفارت جمهوری اسلامی در این کشور راهی ایران شد.
این هیات بلندپایه متشکل از وزیر امور خارجه، وزیر اقتصاد و تجارت خارجی و وزیر ارتباطات است.

310310