شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کاخ سفید#آمریکا#عربستان

اهداف آشکار و پنهان کاخ سفید در عربستان/ موضوع تل‌آویو و ریاض است؟

اهداف آشکار و پنهان کاخ سفید در عربستان/ موضوع تل‌آویو و ریاض است؟

ایرنا نوشت: روزنامه نیویورک تایمز با انتشار گزارشی درمورد اهداف آشکار و پنهان کاخ سفید در عربستان، نوشت، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با اعزام دوباره مشاور امنیت ملی خود به عربستان تلاش کرد به برقراری روابط بین عربستان و رژیم صهیونیستی کمک کند.

 این روزنامه آمریکایی نوشت: نمایندگان بایدن تلاش می کنند با میانجی گری در برقراری روابط دیپلماتیک بین عربستان و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به رغم امتیازات بزرگی که حکومت پادشاهی عربستان مطالبه کرده است، به همسویی مجدد سیاست های خاورمیانه کمک کنند.

در روزهای اخیر، بایدن بار دیگر جیک سالیوان مشاور امنیت ملی خود را به عربستان اعزام کرد. این دومین سفر سالیوان به این کشور در کمتر از سه ماه است که با تلاش آمریکایی ها برای محک زدن امکان توافق بین دو طرف متخاصم و امکان ایجاد تغییر اساسی در تحولات منطقه همراه شده است.

نیویورک تایمز نوشت: هنوز پیشرفتی در این زمینه اعلام نشده است اما این حقیقت که سالیوان بعد از سفر اولش به عربستان در ماه مه (اردیبهشت) با این سرعت به این کشور بازگشت نشان می دهددکه دولت بایدن چشم انداز جدی برای حصول توافق بین دو طرف می بیند.

از بین موانع دستیابی به چنین توافقی، تاکید عربستان بر توافق امنیتی دوجانبه با آمریکا و توسعه برنامه هسته ای غیرنظامی این کشور است به طوری که بتواند غنی سازی اورانیوم را انجام دهد.

به نوشته نیویورک تایمز، گزارش مختصری درباره نشست مقامات آمریکایی و عربستانی در بیانیه کاخ سفید پیشرفت های حاصل آمده در سفر سالیوان را نشان نمی دهد. دراین بیانیه آمده است: سالیوان به جده سفر کرد تا درباره مسائل منطقه ای و روابط دوجانبه از جمله طرح هایی برای پیشبرد دیدگاه مشترک دو کشور برای ایجاد منطقه ای باثبات، امن و صلح آمیز در خاورمیانه و دارای ارتباط با سایر کشورهای جهان مذاکره کند.

اما مقام های آمریکایی که روز پنجشنبه در جده حضور داشتند، به طور خصوصی به همکاران خود گزارش دادند که همکاری های دو کشور پیشرفت خوبی داشته و با احتیاط ابراز خوش بینی کردند که با ادامه گفتگوهای دیپلمات ها، پیشرفت هایی حاصل شود.

به نوشته نیویورک تایمز، دولت بایدن همچنین تلاش می کند عربستان را از همکاری با روسیه در زمینه قیمت های انرژی باز دارد تا فشارها بر مسکو را در جنگ اوکراین افزایش دهد.

بر اساس این گزارش، واشنگتن می خواهد ریاض را علیه روس ها به سمت خود جلب کند، از نزدیک شدن این کشور به چین جلوگیری کند، آن را با تل آویو متحد کند، با این کشور علیه ایران هماهنگ شود و ریاض را متقاعد کند تا در نهایت به جنگ در کشور همسایه خود یمن پایان دهد و در آستانه سال انتخابات در آمریکا مانع افزایش قیمت بنزین شود.

این رسانه آمریکایی در بخش دیگری از گزارش خود نوشت، خواسته های عربستان برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بسیار هزینه بر بوده اند. مقام های سعودی بیش از همه خواستار ائتلاف با آمریکا در سطح سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند که نزد سیاستمداران آمریکایی تابو محسوب می شود. آنها نمی خواهند خود را متعهد به دفاع از یک حکومت پادشاهی غیردموکراتیک در صورت بروز جنگ کنند.

براساس این گزارش، مقام های سعودی همچنین به دنبال برخورداری از برنامه هسته ای غیرنظامی هستند که از مدتها قبل با مخالفت تل آویو و واشنگتن به بهانه امکان رقابت تسلیحات هسته ای در منطقه مواجه بوده است.

مقام های صهیونیستی در دیدار اخیر با همتایان آمریکایی خود این تصور را داشتند که هر چند در مرحله نخست مذاکرات، درخواستی درباره هر گونه سازش این رژیم در درگیری با فلسطینی ها مطرح نشد اما اکنون این باور وجود دارد که توافق احتمالی شامل پیشرفت اساسی در موضوع فلسطین خواهد بود.

نیویورک تایمز در ادامه درباره ارائه امتیازات قابل توجه از سوی ائتلاف راست گرای حاکم در رژیم صهیونیستی به فلسطینی ها ابراز تردید کرد و نوشت فشار داخلی برای چنین پیشنهادی می تواند باعث انحلال کابینه نتانیاهو شود.

رهبران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی به شدت از پیوستن به هر ائتلافی تحت رهبری نتانیاهو امتناع کرده اند، اما در مذاکره آمریکایی ها سوالاتی درباره امکان تسلیم شدن آنها در صورت برقراری روابط دیپلماتیک با سعودی ها مطرح شده است.

نیویورک تایمز افزود: به رغم بدبینی اولیه دولت بایدن نسبت به شانس مذاکره برای آشتی عربستان و رژیم صهیونیستی، در جریان دیدار سالیوان از عربستان در ماه مه، ولیعهد عربستان تمایل بیشتری برای دستیابی به یک توافق ابراز کرد و بایدن تصمیم گرفت تلاش کاملی انجام دهد. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه بعد از بازگشت سالیوان از عربستان در ماه ژوئن (خرداد) به این کشور سفر کرد.

311311