شهر خبر

چه کسی خسارت ۲۵ هزار میلیارد تومانی را به عهده می‌گیرد؟

بزرگترین شرکت‌های فولاد ساز کشور در نامه‌ای نسبت به احتمال بروز خسارت ۲۵ هزار میلیارد تومانی به کارخانجات فولادی هشدار دادند.

چه کسی خسارت ۲۵ هزار میلیارد تومانی را به عهده می‌گیرد؟

به گزارش«اطلاعات آنلاین»، گروهی از فولادسازان بزرگ کشور در طوماری خطاب به دولت و مجلس درباره پیامدهای منفی افزایش دو برابری قیمت گاز صنعت فولاد از جمله  توقف سرمایه‌گذاری‌ها در این صنعت هشدار داده و خواستار بازنگری در این مصوبه شده اند.
 
 در بخشی از این نامه پیشنهاد شده که دولت نرخ گاز مجتمع های احیاء فولاد حداکثر 30 درصد نرخ گاز خوراک پتروشیمی و نرخ گاز سایر حلقه های زنجیره آهن و فولاد نیز همچون نرخ سوخت سایر صنایع تعیین کند.
 
فولادسازان کشور همچنین در نامه‌های جداگانه ای خطاب به محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، وزرای صمت و اقتصاد و رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی و صنایع و معادن مجلس خواستار بازنگری در مصوبه افزایش دوبرابری نرخ گاز صنعت فولاد به دلیل پیامدهای سوء آن شدند.

در این نامه که به تایید بزرگ‌ترین شرکت‌های فولادساز کشور که بیش از ۸۰ درصد فولاد ایران را تولید می کنند رسیده است، ضمن اعلام خطر جدی نسبت به توقف سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت فولاد، استدلال شده که افزایش ۲ برابری نرخ گاز صنعت فولاد باعث وارد آمدن خسارت حدود ۲۵ هزار میلیارد تومانی به کارخانجات فولادی می‌گردد.

فولادسازان در نامه جمعی خود خطاب به دولت و مجلس، با اشاره به اینکه افزایش دوبرابری نرخ گاز صنعت فولاد میانگین بازده مورد انتظار سرمایه‌گذاران در این صنعت را به حدود نقطه سر به سر و در برخی کارخانجات به منطقه زیان می رساند، اعلام کرده اند که افزایش ۳۰ برابری نرخ گاز این صنعت طی ۴ سال گذشته، قطعاً مزیت نسبی تولید فولاد در ایران و همچنین مزیت رقابتی صادرات فولاد کشور را از بین می‌برد.