شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران

تجربه سواری با نخستین دوچرخه برقی اشتراکی ایران

نخستین دوچرخه‌های برقی اشتراکی زیرو طی دو تا سه ماه آینده در دسترس شهروندان تهرانی قرار می‌گیرد. 

فردای اقتصاد- نخستین دوچرخه‌های برقی اشتراکی زیرو طی دو تا سه ماه آینده در دسترس شهروندان تهرانی قرار می‌گیرد. 

دوچرخه‌های برقی اشتراکی دومین محصول استارتاپ زیرو است که پس از موتورهای برقی این شرکت در نقاط مرکزی تهران قابل دسترس است. بنا به گفته مدیران زیرو دوچرخه‌های زیرو در تعداد بالا نسبت به موتورهای برقی این شرکت در سطح شهر عرضه می‌شوند. 

برای استفاده از این دوچرخه‌های برقی کاربران باید با نصب اپلیکیشن زیرو، ۳۰۰ هزارتومان ودیعه بپردازند و هزینه هر سفر نیز در پایان سفر قابل پرداخت است. 

دوچرخه‌های برقی اشتراکی زیرو کارکرد ساده‌ای دارند و با فشار دادن یک دگمه و از طریق رکاب زدن سیستم برقی آن فعال می‌شود. تست‌های اولیه نشان می‌دهد که این دوچرخه‌ها برای قشرهای مختلفی از کاربرانی که نیاز به سفر کوتاه درون شهری دارند قابل استفاده است. رکاب زدن با آنها در هنگام فعال بودن سیستم برقی بسیار ساده است. 

کاربران هنگام استفاده از این دوچرخه‌ها آن را از ایستگاه‌های مخصوص برداشته و پس از پایان سفر هم باید آن را در ایستگاه قرار داده و قفل کنند. این دوچرخه‌ها همانند موتورهای برقی این استارتاپ مجهز به سیستم ردیاب ماهواره‌ای است. علی رغم برقی بودن مسوولیت شارژ این دوچرخه‌ها با کاربران نیست و در صورت اتمام شارژ باتری آن‌ها توسط پشتیبانی شرکت ارایه دهنده خدمات تعویض می‌شود.

بر خلاف تصور اولیه این دوچرخه‌ها با رکاب زدن شارژ نمی‌شوند. همچنین هرکدام از دوچرخه‌ها و موتورهای برقی زیرو دارای اسامی برگرفته از شخصیت‌های کارتونی مشهور هستند. 

پیش از این نازلی بهروز یکی از بنیانگذاران این استارتاپ در برنامه تکشاخ گفته بود برنامه آینده این استارتاپ ترکیبی از موتور و دوچرخه است اما ممکن است در آینده اسکوتر هم به سرویس‌های آن اضافه شود. 

بهروز گفت:  دوچرخه شهری برای ورزش کردن نیست و راحتی در جابه‌جایی در اولویت است. هیچ موتور برقی برای مسافت‌های طولانی مناسب نیست و اساسا دوچرخه و موتور برقی برای همه افرادی که قادر به دوچرخه‌سواری یا موتورسواری باشند می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

تجربه سواری با نخستین دوچرخه برقی اشتراکی ایران
سیستم برقی این دوچرخه‌ها با فشار دادن یک دگمه و با رکاب زدن فعال می‌شود.

آیا دوچرخه‌های اشتراکی برقی موفق می‌شوند؟

دوچرخه‌های برقی اشتراکی در حالی وارد فضای شهری تهران می‌شوند که پیش از این تجربیات دوچرخه اشتراکی عادی با موفقیت همراه نبوده است. چند ماه قبل سرویس دوچرخه اشتراکی بیدود از شهرهای بزرگ از جمله تهران حذف شد. یکی از مقامات شهرداری تهران اعلام کرده که قرارداد ارایه سرویس این دوچرخه‌ها به پایان رسیده اما قرار است به زودی با مدل‌های جدیدتری دوباره به شهر بازگردند. 

برخی کارشناسان معتقند که برای شهری چون تهران با توجه به وجود شیب در بسیاری از خیابان‌ها، دوچرخه‌های غیر دنده‌ای یا دوچرخه‌های برقی انتخاب بهتری برای حمل و نقل پاک به شمار می‌روند با این حال نبود مسیرهای مناسب دوچرخه‌سواری در سطح شهر و اولویت‌دهی حمل ونقل شهری به خودرو عامل دیگری از عدم استقبال از دوچرخه‌های عادی است. 

آزمایش‌های نخست با دوچرخه‌های برقی زیرو نشان می‌دهد که تقریبا برای بسیاری از خیابان‌ها با شیب‌های عادی قابلیت استفاده دارند هرچند با توجه به تعرفه‌ها این دوچرخه‌ها و حتی موتورها برای سفرهای کوتاه به صرفه‌اند.

با همه این‌ها چالش اصلی استارتاپ‌های اجتماعی در هر شهری حمایت مدیریت شهری برای رشد حمل ونقل پاک است. 

در همین زمینه ببینید: 

نخستین دوچرخه‌ برقی اشتراکی در تهران

استارت موتورهای برقی اشتراکی در تهران