شهر خبر

ترکیه: آتش زدن قرآن تحت نظارت دولت‌های اروپایی اتفاق می‌افتد

ترکیه: آتش زدن قرآن تحت نظارت دولت‌های اروپایی اتفاق می‌افتد

ایرنا نوشت: وزیر خارجه ترکیه آتش زدن قرآن را یک بیماری همه گیر خواند و با محکوم کردن شدید این اقدام موهن و زشت گفت: قرآن سوزی در برخی کشورهای اروپایی تحت نظارت دولت‌های آنها اتفاق می‌افتد.

 هاکان فیدان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با پیتر سیجارتو وزیر امور خارجه و تجارت خارجی مجارستان در بوداپست افزود: در حال مذاکره جدی با بازیگران بین‌المللی، کشورهای اسلامی و برخی کشورهای میزبان برای متوقف کردن اهانت به کتاب مقدس مسلمانان هستیم.

وی با اشاره به ابتکار ترکیه و طرح مساله در شورای حقوق بشر سازمان ملل بیان کرد: این اقدام برای اولین بار در جلسه ۱۲ جولای ۲۰۲۳(۲۱ تیرماه ۱۴۰۲) این شورا به عنوان نفرت مذهبی تعریف شد و سپس مجمع عمومی سازمان ملل در جلسه ۲۵ جولای(۳ مردادماه ۱۴۰۲) قطعنامه‌ای را تصویب کرد که تمام اعمال خشونت آمیز علیه کتب مقدس را نقض قوانین بین‌المللی می‌داند.

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به برگزاری اجلاس اخیر وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در روز ۳۱ جولای(۹ مردادماه ۱۴۰۲) برای بررسی موضع اهانت به قرآن در برخی کشور اروپایی گفت: در این نشست تصمیمات لازم در اعتراض به اقدامات توهین آمیز به قرآن اتخاذ خواهد شد.

وی اضافه کرد: هر چند که حساسیت کشورهای اروپایی در این مورد و برخی مسائل دیگر افزایش نخواهد یافت ولی این کشورها متوجه باشند که همه جنایات در اروپا با سوزاندن کتاب‌ها شروع شد و تاریخ گواهی می‌دهد که کتاب‌های زیادی مانند امروز تحت نظارت دولت سوزانده و اردوگاه‌‎های کار اجباری بعد از سوزاندن کتاب‌‎ها دایر شد و عواقب بعد از آن هم آشکار است.

فیدان توهین به کتب آسمانی در مدیریت دولتی و تعریف آن حول محور آزادی اندیشه را نادرست خواند.

وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه اعلام کرد که رأی نهایی ترکیه در خصوص پیوستن کشور سوئد به پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در ماه اکتبر ۲۰۲۳(۱۰ مهرماه تا ۱۰ آبان ۱۴۰۲) صادر می‌شود و پارلمان ترکیه در این زمینه تصمیم گیری خواهد کرد.

پلیس سوئد چهارشنبه گذشته در اقدامی تحریک آمیز بار دیگر مجوز آتش زدن قرآن در مقابل سفارت عراق در استکهلم برای همان فردی که پیش‌تر مرتکب این عمل شنیع شده بود را صادر کرد.

«سلون مومیکا» روز پنجشنبه بار دیگر در حرکتی موهن و اسلام ستیزانه، اقدام به پاره کردن کتاب آسمانی و پرچم عراق در مقابل سفارت عراق در استکهلم کرد.

روز جمعه نیز اعضای گروه ملی‌گرای اسلام‌هراس و راست افراطی «دانسک پاتریوتر» (وطن‌پرست دانمارکی) در اقدامی شنیع یک نسخه از قرآن کریم را در مقابل سفارت عراق در کپنهاگ دانمارک سوزاندند.

وزارت اطلاعات ایران سوم مرداد ماه با انتشار اطلاعیه‌ای مستندات جدیدی از وابستگی فرد هتاک به قرآن کریم در سوئد را منتشر کرد و نوشت: پروژه‌ مومیکا ماموریت ابلاغی صهیونیزم با هدف انحراف افکار عمومی مسلمانان از آن جنایت وحشیانه بوده است.

نهاد اطلاعاتی ایران اعلام کرده است: دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۹ میلادی او را رسماً به خدمت می‌گیرد و رابطی اطلاعاتی برایش تعیین می‌کند. ماموریت جاسوسی از مقرها و رهبران گروه‌های مقاومت عراق به‌ ویژه در استان نینوا از جمله ماموریت‌های محوله به وی بوده است.

وزارت اطلاعات ایران می‌گوید: مومیکا پس از خدمات فراوانش به دستگاه جاسوسی صهیونیست‌ها، درخواست انتقال به یک کشور اروپایی را ارائه می‌دهد. عوامل رژیم اشغالگر نیز با این ارزیابی که «مومیکا در قبال امکان اقامت در اروپا، به هر ماموریتی تن می‌دهد»، اقامت و سپس تابعیت پادشاهی سوئد یعنی حیاط خلوت سرویس جاسوسی رژیم غاصب صهیونیستی را به این عنصر پلید خیانت‌پیشه اعطاء می‌کنند.

31131