شهر خبر

اعلام آمادگی پوتین برای کمک به آفریقا جهت دفع تهدیدات

اعلام آمادگی پوتین برای کمک به آفریقا جهت دفع تهدیدات

ایسنا نوشت: رئیس‌جمهوری روسیه گفت که کشورش آماده است تا در دفع تهدیدها در آفریقا کمک کرده، ارتش‌های این قاره را آموزش داده و در حوزه اجرای قانون به تبادل تجربیاتش بپردازد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در نشست امروز روسیه-آفریقا گفت که تروریسم، رواج عقاید افراطی، جرایم فراملیتی و دزدی دریایی از موانع توسعه آفریقا محسوب می‌شود.

پوتین گفت: روسیه آماده است تا برای مبارزه با این تهدیدها کمک کند. ما همچنین مشتاقیم که همکاری نزدیکی میان نهادهای اجرای قانون و سرویس‌های امنیتی روسیه و آفریقا برقرار باشد. علاوه بر این، آمادگی داریم تا افسران اجرای قانون و ارتش کشورهای آفریقایی را در مؤسسات تخصصی روسیه آموزش دهیم.

دومین نشست مجمع اقتصادی و بشردوستانه روسیه-آفریقا از روز گذشته در سن‌پترزبورگ آغاز شده و امروز به پایان می‌رسد.

پوتین همچنین با بیان اینکه استفاده از واحد پول ملی به‌جای دلار، می‌تواند تجارت روسیه با کشورهای آفریقایی را تسهیل کند، گفت: کارآفرینان روس چیزهای یادی برای ارائه به شرکای آفریقایی‌مان دارند. با وجود وضعیت نامطلوب بازارهای جهانی، تجارت میان روسیه و آفریقا رشدی باثبات دارد.

او همچنین در حمایت از خواست کشورهای این قاره برای اتخاذ نقشی پررنگ‌تر در سازمان ملل متحد، گفت: شاهد هستیم که اتحادیه آفریقا از این منظر چه موضع فعالی اتخاذ می‌کند. ما آماده‌ایم تا به شکل عملی پیشنهادهایی برای افزایش تعداد نمایندگان آفریقا و سازوکارهای آفریقایی در سازمان ملل مطرح کنیم.

رئیس‌جمهوری روسیه در این نشست اعلام کرد که مسکو با «بخشش وام» مبلغی معادل ۹۰ میلیارد دلار به کشورهای آفریقایی کمک می‌کند.

او گفت: روسیه هم به برنامه‌های بخشش وام برای کشورهای آفریقایی پیوسته است. در حال حاضر مجموعاً ۲۳ میلیارد دلار وام داده‌ایم. بنابه‌درخواست اخیر کشورهای آفریقایی، ما ۹۰ میلیارد دلار دیگر هم برای دستیابی به اهداف توسعه اختصاص می‌دهیم.

ولادیمیر پوتین همچنین وضعیت بسیاری از کشورهای قاره آفریقا را ناپایدار توصیف و بیان کرد که این میراث استعمار است.

او گفت: ما باید اعتراف کنیم که وضعیت بسیاری از کشورهای آفریقایی هنوز ناپایدار است. مناقشات ملی و قومی هنوز حل‌وفصل نشده و بحران‌های حاد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هنوز پابرجا هستند. البته این میراث عظیم دوران استعمار است، دوران «تفرقه بینداز و حکومت کن» که غربی‌ها در آفریقا اجرا کردند.

رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه گفت: متأسفانه برخی نمادهای استعمار هنوز در آفریقا باقی‌مانده و توسط غربی‌ها در حوزه‌های اقتصادی، اطلاعاتی و انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ولادیمیر پوتین اعلام کرد که برای برنامه‌های آفریقا جهت حل‌وفصل مناقشه اوکراین احترام قائل است، زیرا درک می‌کند که این یک بحران حاد است.

او گفت: آفریقا امروز آماده است تا برای حل مشکلاتی که خارج از محدوده منافع اساسی‌اش است، کمک کند. ما به طرح‌های شما احترام گذاشته و بادقت آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

رئیس‌جمهوری روسیه با اعلام آمادگی برای افزایش تعداد دیپلمات‌های روس در آفریقا گفت: این نشان می‌دهد که توجه روسیه به آفریقا دائما در حال افزایش است.

او همچنین با بیان اینکه برخی کشورها با تغییر معیارهای جهانی در پی منافع شخصی خود هستند، گفت: ما نمی‌توانیم به قواعدی تن بدهیم که برخی کشورها به‌عنوان قانون ارائه می‌دهند، اما خودشان برای دستیابی به منفعت، همان قوانین را زیر پا می‌گذارند.

وی در ادامه با بیان اینکه آفریقا در حال تبدیل‌شدن به یک مرکز جدید قدرت در جهان است، گفت: نقش اقتصادی و سیاسی آفریقا به شکل شگفت‌انگیزی در حال افزایش است و همه باید با این حقیقت کنار بیایند.

او گفت که اکنون در تشکیل نظم جهانی چندقطبی، آزادی، تمامیت ارضی و حق حاکمیتی که رهبران آفریقایی دارند از اهمیت بالایی برخوردار است.

پوتین همچنین رابطه دوستی آفریقا و روسیه را قدرتمند خواند و گفت که این رابطه از دیرباز برای هر دو طرف سودمند بوده است.

311311