شهر خبر

ثبات بازار ارز به دلیل توافق پنهان ایران و آمریکا است؟

«متیو میلر»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تایید کرد که بخشی از پول‌های ایران در عراق به عمان منتقل می‌شود. او گفت: عمان پذیرفته است مدیریت بخشی از منابع آزاد شده ایران در عراق را برعهده داشته باشد.

انتخاب: «متیو میلر»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تایید کرد که بخشی از پول‌های ایران در عراق به عمان منتقل می‌شود. او گفت: عمان پذیرفته است مدیریت بخشی از منابع آزاد شده ایران در عراق را برعهده داشته باشد.

«متیو میلر»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تایید کرد که بخشی از پول‌های ایران در عراق به عمان منتقل می‌شود. او گفت: عمان پذیرفته است مدیریت بخشی از منابع آزاد شده ایران در عراق را برعهده داشته باشد.

مسعود دانشمند، فعال اقتصادی در این خصوص به «انتخاب» گفت: برای پاسخ به این سوال باید به خیابان پاستور بروید و آقای رئیسی باید پاسخگو باشد. آمریکایی‌ها گفته‌اند این پول فقط برای دارو و غذا است. شکل آن هم اینگونه است که ما مثلا گندم می‌خریم، فاکتور آن را به بانک عراقی و عمانی می‌بریم آنها پس از تایید آمریکایی‌ها می‌توانند پول لازم به اندازه خرید گندم یا دارو را در اختیار ما قرار دهند.

وی در ادامه درباره شکل گیری بروکراسی برای دسترسی ایران به منابع ارزی خود اشاره کرد: این کار بورکراسی نیست و فقط کنترل از سوی آمریکا است. من دقیقا نمی‌دانم این پول به ما کمک می‌کند یا خیر، مقدار آن هم مشخص نیست. در این فرآیند به نظر نمی‌رسد چیزی به‌دست بخش خصوصی برسد.

دانشمند در پایان گفت: ما اینقدر مشکل داریم که اگر تمام پول‌ها را هم جلوی ما بریزند کاری نمی‌توانیم انجام دهیم. وقتی تحریم هستیم و اف.ای.تی.اف را نپذیرفتیم و بانک‌هایمان به جایی وصل نیست فرقی نمی‌کند این پول در کجا باشد.

احمد کیمیایی، کارشناس اقتصادی اتاق بازرگانی هم به «انتخاب» گفت: صد دردصد این پول به نفع اقتصاد است، وقتی پول‌های ما از هر کجا آزاد می‌شود به نوعی وارد کشور شده است، حتی اگر خود اسکناس هم نیاید کالا وارد می‎شود. چون ما درگیر تحریم‌های مختلف هستیم از هر راهی باید برای ورود کالا و ارز استفاده کنیم. ظاهرا توافق پنهانی ایران و آمریکا ناظر به این است که کالاهای بشردوستانه از جمله دارو و غذا با ارزهای فوق خریداری شود.

وی درباره شکل مطلوب آزادسازی منابع اشاره کرد: این وضعیت بهتر از این است که پول دست دولت بیاید. وقتی پول دست دولت می‌رسد گاهی ممکن است کاری انجام دهد که مردم خوششان بیاید و ارزپاشی کند، آن وقت این پول اصلا جای درستی خرج نمی‌شود. اما حالا مطمئن هستیم کالاهایی وارد می‌شود که به سفره مردم مرتبط است و داروها در بازار تنظیم می‌شوند. ما در دارو خیلی آسیب‌پذیر هستیم و گاهی‌اوقات یک سری داروهای ساده هم در دسترس مردم قرار نمی‌گیرد. من این اتفاق را به فال نیک می‌گیرم. دولتمردان ما باید این مسئله را درک کرده باشند که در زمان هاییکه مشکلاتمان را با دنیا حل کردیم، اقتصاد ما بالاقوه توانمندی‌های خود را نشان داده است. تحریم یعنی دست و پای یک شناگر خوب را بسته باشند و از او بخواهند دریا را شنا کند.

کیمیایی در رابطه با دیگر نشانه‌های اقتصادی تفاهم موقت گفت: من فکر میکنم نشانه بارز این توافق کاهش قیمت ارز در ۳ ماه اخیر است. این ثبات ناشی از تصمیمات اقتصادی دولت نیست، این ثبات نشانه این است که در سیاست خارجی به یک سری دستاوردها رسیده‌ایم. اقتصاد ما همیشه از سیاست خارجی وام گرفته است. به نظر من دلیل ثبات نسبی ارز و یک سری از کالاها نتیجه‌ی توانمندی دولت نیست و ناشی از توافق پنهان است.