شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید#سوئد#نخست وزیر

ثبت درخواست‌های جدید اهانت به قرآن نزد پلیس سوئد

ثبت درخواست‌های جدید اهانت به قرآن نزد پلیس سوئد

ایسنا نوشت: نخست وزیر سوئد در مصاحبه‌ای از ثبت درخواست‌هایی جدید نزد پلیس کشورش برای برپایی تظاهرات همراه با اهانت به قرآن کریم در یک هفته آینده خبر داده است.

اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد در مصاحبه‌ای با گفتن اینکه درخواست‌های جدیدی برای گرفتن مجوز هتک حرمت قرآن کریم از پلیس این کشور ثبت شده، ادعا کرد شدیدا نگران تبعات احتمالی این رخداد است.

کریسترسون در مصاحبه با خبرگزاری "تی.تی" سوئد گفت: "چنانچه این درخواست‌ها تایید شود، ما با روزهایی مواجه خواهیم شد که در آنها ریسک آشکار وقوع یک اتفاق جدی هست."

نخست وزیر سوئد در حالی از احتمال ادامه روند هتک حرمت قرآن کریم در این کشور خبر داده که در یک ماه گذشته این اتفاق دو بار با سازمان‌دهی یک پناهجوی عراقی و با مجوز پلیس این کشور در شهر استکهلم اتفاق افتاد.

در کشور دانمارک نیز اعضای یک گروه راستگرای افراطی سه بار در یک هفته گذشته این عمل شنیع را با سوزاندن این کتاب آسمانی در پایتخت این کشور تکرار کردند.

پنج‌شنبه گذشته گروهی از معترضان عراقی در اعتراض به هتک حرمت قرآن کریم در استکهلم، در مقابل سفارت سوئد در بغداد تظاهرات کردند. در پی این اقدام، دولت عراق سفیر سوئد را اخراج کرد و سفیر خود را نیز از این کشور فراخواند.

تکرار این هتک حرمت‌ها در این دو کشور اروپایی خشم مسلمانان جهان را در پی داشته است.
مقام‌های سوئد و دانمارک صرفا از بابت تکرار این اتفاق اظهار تاسف کرده اما مدعی شده‌اند به دلیل داشتن قوانین مخصوص حفاظت از آزادی بیان نمی‌توانند جلوی آن را بگیرند!

به نوشته روزنامه گاردین، نخست وزیر سوئد در مصاحبه خود گفت، تصمیم‌گیری درباره برپایی این تظاهرات‌های اهانت بار بر عهده پلیس این کشور است.

کریسترسون و چند مقام دیگر سوئد روز چهارشنبه ادعا کردند، این کشور هدف آنچه آنها "کارزار عوامل تحت حمایت روسیه برای انتشار اطلاعات دروغ" خواندند، قرار گرفته و آنها به دنبال آسیب زدن به وجهه سوئد با گفتن حمایت استکهلم از اهانت‌ها به قرآن بوده‌اند.

شارلوت فون اسن، رئیس سرویس امنیتی سوئد (ساپو) گفت، سطح تهدید امنیتی در این کشور افزایش یافته است. او اعتراف کرد: دیگر کسی به سوئد به چشم یک کشور مدارا کننده نگاه نمی‌کند بلکه به آن به عنوان یک سرزمین ضداسلامی نگاه می‌کنند.

سوئد کشورهای دیگر از جمله روسیه را متهم به دستاویز قرار دادن بحران در آن با هدف آسیب زدن به منافعش و تلاشهایش برای پیوستن به ناتو کرده است.

توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد نیز روز پنجشنبه ادعا کرد: "در برخی کشورها این تلقی هست که دولت سوئد پشت این تظاهرات بوده یا نسبت به آن اغماض می‌کند. ما چنین کاری نمی‌کنیم. این‌ها اقدامات انفرادی هستند و افراد آنها را در چارچوب قوانین آزادی بیان انجام می‌دهند".

311311