شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت خودرو

پشت پرده ریزش ۴۵ درصدی قیمت خودرو / آنچه شما نمی دانید!

پشت پرده ریزش ۴۵ درصدی قیمت خودرو / آنچه شما نمی دانید!

یک کارشناس صنعت و بازار خودرو در واکنش به آمارهای وزارت صمت مبنی بر این که قیمت خودرو ۳۵ تا ۴۵ درصد کاهش یافته است، گفت: قیمت ماشین در بازار ۲۰ تا ۳۰ درصد و در یکی دو مورد خودرو هم تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است. ۴۵ درصد نه، ولی تا ۳۵ درصد و یا به صورت میانگین ۲۵ تا ۳۵ درصد قیمت خودرو افت کرده است.

 بابک صدرایی، کارشناس صنعت و بازار خودرو درخصوص صحبت‌های مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت مبنی بر این که افزایش تولید و شفاف‌سازی عرضه از طریق سامانه یکپارچه، موجب شده قیمت خودرو در بازار کاهش ۳۵ تا ۴۵ درصدی داشته باشد، به اقتصادآنلاین گفت: ارزان شدن ۴۵ درصدی قیمت‌ها برای همه خودروها صدق نمی‌کند، شاید یک‌سری از خودروها که به شدت حباب بی‌خودی در بازار پیدا کرده بودند و به قیمت غیرمنطقی رسیده بودند که به خاطر جدید عرضه شدن و یا کمبود عرضه آنها بود، بله این خودروها حباب قیمتی‌شان ۳۰ تا ۴۰ درصد هم شکسته شد. برای خودروهای دیگر که پرتیراژ و تولید انبوده بودند این موضوع شاید یک مقدار کمتر باشد.

صدرایی افزود: گفتاردرمانی و خبردرمانی در بازار مبنی بر این که واردات خودروهای دست دوم را داریم آزاد می‌کنیم، قیمت‌گذاری‌های دستوری اخیر در بازار خودرو و همچنین انتشار یک‌سری اخبار سیاسی که حاکی از توافق و مذاکره بود در کنار اخبار صنعت خودرو سبب شد تا قیمت خودرو در بازار تا حدودی کاهش پیدا کند. البته این کاهش در مقایسه با حباب قیمتی است که دیگر به طنز تبدیل شده بود و مثلا قیمت پژو ۲۰۷ به یک میلیارد رسیده بود.

وی ادامه داد: این حباب حالا یک مقدار کاهش پیدا کرده و قیمت ماشین در بازار ۲۰ تا ۳۰ درصد و در یکی دو مورد خودرو هم تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است. ۴۵ درصد نه، ولی تا ۳۵ درصد و یا به صورت میانگین ۲۵ تا ۳۵ درصد قیمت خودرو افت کرده است.

این کارشناس صنعت و بازار خودرو گفت: مسئله مهم این است که کاهش قیمت‌ها چقدر دوام و بقاء خواهد داشت، آیا می‌تواند دوام داشته باشد یا با تغییر پارادایم‌های اقتصادی و عدم تحقق واردات خودرو (به میزانی که در جامعه انتظار وجود دارد که انبوه وارد می‌شود و قیمت‌ها می‌شکند) دوباره این روند برعکس خواهد شد.