شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#دولت بایدن#آمریکا#اوکراین

روزنامه نگار امریکایی: دولت بایدن نقش محوری در حملات به پل کریمه داشت

روزنامه نگار امریکایی: دولت بایدن نقش محوری در حملات به پل کریمه داشت

ایسنا نوشت: سیمور هرش، روزنامه‌نگار تحقیقی سرشناس آمریکا امروز (پنجشنبه) با استناد به یک مقام آمریکایی گزارش داد، دولت بایدن در هر دو حملات مرگبار اخیر به پل کریمه نقش محوری داشت و فناوری لازم را برای اوکراین فراهم کرد.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سیمور هرش به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که «البته این فناوری ما بود.» او به نقل از مقام آمریکایی مطلع ادامه داد: «این هواپیمای بدون سرنشین از راه دور هدایت می‌شد و این قابلیت را داشت که تا نیمه در آب فرو رود، مانند یک اژدر.»

وقتی هرش این سؤال را پرسید که آیا قبل از حمله به این پل، در مورد احتمال اقدام تلاقی‌جویانه روسیه فکر شده بود یا خیر، این مقام گفت: «اینکه پوتین چه خواهد کرد؟ ما تا این حد فکر نمی‌کنیم. استراتژی ملی ما این است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین می‌تواند هر کاری را که می‌خواهد انجام دهد، انجام دهد. هیچ نظارت بالغی وجود ندارد.»

سیمور هرش همچنین به نقل از این مقام آمریکایی گفت، اوکراین مواد مخدر و نفت روسیه را تحت پوشش معامله غلات دریای سیاه که با میانجیگری سازمان ملل حاصل شد و به منظور تقویت امنیت غذایی جهانی بود، جابجا می‌کرد. به گفته این مقام آمریکایی «صادرات از بندر اودسا شامل مواد غیرقانونی مانند مواد مخدر و نفتی است که اوکراین از روسیه می‌گرفت.»

در هشتم اکتبر ۲۰۲۲، یک اتومبیل بر روی پل کریمه که شبه جزیره کریمه را با سرزمین اصلی روسیه متصل می‌کند، منجر شد. پنج نفر از جمله راننده این کامیون کشته شدند و خود این پل هم به شدت آسیب دید. همچنین در ۱۷ ژوئیه امسال یک حمله از راه دور به پل کریمه موجب شد تا جان یک زن و یک مرد گرفته شود و دختر نوجوان آنها هم زخمی شود. همچنین قسمتی از این پل آسیب دید.

در همین حال یورونیوز گزارش داد که سرویس اطلاعات داخلی اوکراین روز چهارشنبه برای نخستین‌بار مسئولیت عملیات خرابکارانه که در اکتبر سال منجر به وارد آمدن خسارات جدی به پل کرچ شد را پذیرفت. این پل ۱۹ کیلومتری تنها مسیر مواصلاتی روسیه به شبه‌جزیره کریمه است.

واسیل مالیوک، رئیس سرویس اطلاعاتی اوکراین (SBU) در برنامه‌ای تلویزیونی با اذعان این که نهاد تحت امر او پشت این عملیات بوده است، گفت: «عملیات ویژه مختلفی انجام شد. ما حتی پس از پیروزی تنها در مورد برخی از آن‌ها می‌توانیم به صورت عمومی صحبت کنیم و در مورد برخی دیگر هیچگاه دهان نخواهیم گشود. عملیات تخریب پل کریمه در ۸ اکتبر سال گذشته نیز یکی از عملیات‌های ما بود.»

به گفته مقامات روس در پی این عملیات که بر اثر انفجار کامیون مملو از مواد منفجره در حال عبور از روی پل کرچ به وقوع پیوست، این پل به شدت آسیب دید و چندین تن هم کشته شدند. این پل در ماه جاری مجددا مورد حمله قرار گرفت اما مالیوک هیچ صحبتی در رابطه با آن نکرد.

ولادیمیر پوتین، پل کرچ را در سال ۲۰۱۸ میلادی با راندن کامیونی بر روی آن افتتاح کرد. این پل در حمله نظامی روسیه به اوکراین یکی از مسیرهای حیاتی تامین نیرو و تجهیزات برای ارتش روسیه در بخش‌های جنوبی اوکراین همچون خرسون و زاپوریژیا است.

همچنین در این مرحله که ضدحمله اوکراین علیه روسیه راه به جایی نبرده است، این مقام آمریکایی گفت: «زلنسکی هیچ برنامه‌ای ندارد، جز اینکه آویزان شود. به نظر می‌رسد که او یک یتیم است و ما هیچ تصوری از آنچه زلنسکی و اطرافیانش فکر می‌کنند، نداریم. اوکراین فاسدترین و کندذهن‌ترین دولت در جهان، به جز نیجریه، است و حمایت بایدن از زلنسکی فقط می‌تواند از دانش زلنسکی در مورد بایدن باشد و نه فقط به این دلیل که او از پسر بایدن مراقبت می‌کرد.»
به گفته این مقام، برخی در جامعه اطلاعاتی آمریکا وجود دارند که نگران واکنش پوتین به حملات اخیر هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی در مرکز مسکو هستند.

310310