شهر خبر

فایننشال‌تایمز: اوکراین تقریبا یک‌پنجم تجهیزات ناتو را از دست داده است

فایننشال‌تایمز: اوکراین تقریبا یک‌پنجم تجهیزات ناتو را از دست داده است

ایسنا نوشت: به گفته مقامات اوکراینی و غربی، خسارات ناشی از حمله متقابل اوکراین بسیار سنگین و زودهنگام بود و کی‌یف اوایل تابستان امسال با حضور پراکنده در میدان‌های جنوبی این کشور، تقریبا یک‌پنجم تجهیزات ناتو را که برای این عملیات تهیه شده بود، از دست داد.

به نقل از نشریه فایننشال‌تایمز، پاسخ نظامی کی‌یف در قسمت‌های بسیاری از خطوط مقدم جنگ با روسیه اکنون آشکار شده است؛ تغییر تاکتیک. به گفته فرماندهان اوکراینی، تغییر دکترین جنگی که در هفته‌های اخیر اعمال شده، به نظر می‌رسد با هزینه‌های قابل‌تحمل‌تری، به نتایجی سخت اما ملموس در میدان نبرد دست می‌یابد.

نیروهای اوکراینی به جای حرکت به سمت میدان‌های مین روسیه با هدف ضربه زدن به خطوط دشمن با زره‌های ناتو، تمرکز خود را بر کوبیدن مواضع دفاعی روسیه با آتش توپخانه سنگین متمرکز کرده‌اند.

توپچی‌های توپخانه که سیستم‌های موشکی چند پرتابی و هویتزرها را به کار می‌گیرند و برخی از آنها با مهمات خوشه‌ای تأمین‌شده توسط ایالات متحده بارگیری می‌شوند، هدفشان این است که مسیرهایی را برای تیم‌های کوچکی از مین‌روب‌ها و واحدهای پیاده‌نظام باز کنند.

این نیروها سپس سعی می‌کنند با پای پیاده پیشروی کنند و هر بار در چند نقطه منتخب در طول خط مقدم ۱۰۰۰ کیلومتری، یک شکل ردیفی به جلو حرکت می‌کنند.

این استراتژی پرزحمت، این سوال را در پایتخت‌های غربی ایجاد کرده که آیا اوکراین می‌تواند چنین روشی را برای مدت طولانی حفظ کند یا نوعی پیشرفت نظامی ایجاد می‌کند که مسکو را به میز مذاکره بیاورد یا خیر.

اما در کوتاه مدت، این تاکتیک تلفات اوکراین را کاهش داده است. تلفات و تعداد تانک‌های جنگی غربی و ماشین‌های جنگی پیاده‌نظام که در نبرد از بین رفته‌اند، در مقایسه با دو هفته اول ضدحمله کاهش یافته است، در حالی که اوکراین دستاوردهای کوچک اما ثابتی داشته است.

دو سربازی که در این عملیات‌ها شرکت داشتند و خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که با مقاومت شدیدتر از آنچه انتظار داشتند از جانب روس‌ها مواجه شدند و این منجر به از دست رفتن خودروهای جنگی آمریکایی بردلی و تجهیزات مهندسی غرب شد. آنها همچنین گفتند که بسیاری از نیروهای «بی‌تجربه» علی‌رغم دریافت آموزش‌های غربی، برای حمله پیچیده «آمادگی ندارند.»

این نیروها «هرج و مرج» روزهای اولیه این عملیات را اینطور توصیف کردند؛ حوادث تیراندازی به نیروهای خودی و حملاتی که پس از آنکه با میدان‌های مین، موشک‌های ضد تانک و هلیکوپترهای روسی Ka-۵۲ متوقف شدند، به سرعت به عملیات نجات تبدیل شدند.

بازپس‌گیری باخموت یک هدف برای اوکراین است، حتی اگر این شهر ویران‌شده که زمانی محل زندگی ۷۰۰۰۰ تن بود، ارزش استراتژیک کمی داشته باشد. فرماندهان اوکراینی بر این باورند که چشم‌انداز پیشرفت در آنجا بهتر از خط مقدم جنگ در جنوب است. این همچنین می‌تواند ضربه‌ای به روحیه روسیه باشد.

زلنسکی و دیگر رهبران اوکراینی به پیشرفت آهسته اذعان کرده‌اند، در حالی که همچنین تاکید کرده‌اند که ضدحمله هنوز به پایان نرسیده است. هنوز بسیاری از تیپ‌های آموزش‌دیده و مجهزشده اوکراین از سمت غرب، به جنگ اعزام نشده‌اند. روزنامه نیویورک‌تایمز هم روز چهارشنبه به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که اوکراین هدف و محور اصلی حمله خود را در جنوب آغاز کرده است.

310310