شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#طالبان#افغانستان#وزارت خارجه

آمریکا اعزام هیئت سیاسی برای دیدار با طالبان در کابل را رد کرد

آمریکا اعزام هیئت سیاسی برای دیدار با طالبان در کابل را رد کرد

مهر نوشت: وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که برنامه‌ای برای اعزام هیئت سیاسی به افغانستان ندارد.

به نقل از ایندیپندنت، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری خود اعزام هیئت سیاسی آمریکا به افغانستان را رد کرد. «ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در این ارتباط گفت: «وزارت خارجه هیچ برنامه‌ای برای اعزام هیئت سیاسی به افغانستان به قصد گفت‌وگو با طالبان ندارد.»

پاتل همچنین با اشاره با موضع واشنگتن در قبال طالبان گفت: «آمریکا متوجه رفتارهای طالبان است و بر آن نظارت دارد. برای ما [دولت آمریکا] به‌وضوح معلوم است که طالبان عقب‌گردهای بزرگی در این دو سال گذشته کرده‌اند که شامل نقض گسترده حقوق بشر و آزار و اذیت زنان و دختران می‌شود.»

این مقام وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که دولت آمریکا برای به رسمیت شناختن طالبان پیش‌شرط‌هایی دارد. پاتل گفت: «اگر طالبان خواستار به رسمیت شناخته شدن در جهان هستند، باید با اقدام‌های عملی و اجرای سیاست‌هایی که در افغانستان انتخاب کرده‌اند را شروع کنند.»

این اظهارات مقام وزارت خارجه آمریکا می‌تواند نشان دهنده آن باشد که آمریکا در صورت اجرای برخی توافقات دوحه آماده به رسمیت شناختن طالبان است.

این در حالی است که پیش از این، «مایک پمپئو» وزیر خارجه دولت پیشین آمریکا از مدیریت روند خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان توسط دولت «جو بایدن» رئیس جمهور کنونی آن کشور به شدت انتقاد کرده بود. وزیر خارجه دولت پیشین آمریکا گزارش اخیر وزارت خارجه آمریکا در مورد روند تخلیه از افغانستان را «سرپوش گذاشتن» بر اشتباهات خواند و گفت: آنها تلاش می‌کنند که دیگران را مقصر جلوه دهند و خود را مبرا از تقصیرها کنند؛ اما توضیح نمی‌دهند که چرا رویکرد مبتنی بر شرایط ما (دولت ترامپ) را کنار گذاشتند.

«مایک پمپئو» سپس اضافه کرد: دولت بایدن همچنین توضیح نمی‌دهد که چرا پیش از تخلیه غیرنظامیان، پایگاه هوایی بگرام را ترک کرد و چرا یازدهم سپتامبر سال ۲۰۲۱ را تاریخ نهایی خروج از افغانستان اعلام نمود.

پمپئو این وضعیت را «شکست کامل رهبری» خواند و افزود: مدیریت فاجعه بار افغانستان «پوتین» را تشویق کرد که به اوکراین حمله کند. ضعف؛ تحریک کننده است و ما تاوان این اشتباهات را برای سال‌ها پرداخت خواهیم کرد.

به گزارش آوا، گفتنی است که اخیراً وزارت خارجه آمریکا بخشی از گزارش خود درباره روند تخلیه از افغانستان را علنی کرده است که در آن به شدت از تصمیم‌های دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین و جو بایدن رئیس‌جمهور کنونی آمریکا در مورد خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان انتقاد شده است.

در ادامه این گزارش آمده است که تصمیم هر دو رئیس جمهور آمریکا- بایدن و ترامپ- عواقب جدی برای دوام و امنیت حکومت پیشین افغانستان در پی داشت.

پیش از انتشار این گزارش، کاخ سفید با رسانه‌ای کردن یک گزارش، دولت دونالد ترامپ را مقصر پیامدهای خروج نظامیان آن کشور از افغانستان دانسته بود.

نظامیان آمریکایی در پی امضای توافقنامه دوحه میان «زلمای خلیل زاد» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و «ملاعبدالغنی برادر» از افغانستان خارج شدند.

این توافقنامه در مراسمی با حضور مایک پمپئو به عنوان وزیر خارجه آمریکا امضا شده بود.

310310