شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#ترکیه#روابط ایران#جهان اسلام

مرزهای ایران و ترکیه 4 بانده می شود / به غیر از تکمیل بازارچه های مرزی سلماس و چالدران ایران دنبال بازگشایی بازارچه جدید است

مرزهای ایران و ترکیه 4 بانده می شود /  به غیر از تکمیل بازارچه های مرزی سلماس و چالدران ایران دنبال بازگشایی بازارچه جدید است

ایسنا نوشت: وزیر کشور، تقویت روابط ایران و ترکیه را به نفع جهان اسلام و منطقه برشمرد و گفت: این روابط، صلح و ثبات را در منطقه می‌گستراند و ارتباطات بیشتر مردم دو کشور را فراهم می‌سازد.

احمد وحیدی بعدازظهر چهارشنبه در دیدار حجابی کرلانگیچ اظهار امیدواری کرد در دوره فعالیت سفیر جدید ترکیه در ایران، روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.

وی با یادآوری روابط و توافق‌های موجود بین دو کشور، افزود: لازم است همکاری ها در حوزه ماموریت‌های وزارت کشور هم در مسایلی چون اتباع خارجی، مبارزه با جرائم سازمان یافته و قاچاق سلاح، تقویت شود.

وزیر کشور همچنین با مهم دانستن مسایل رود ارس، خواستار ایجاد کارگروه برای توسعه روابط استان‌های مرزی ایران و ترکیه شد.

وحیدی با اشاره به حادثه ناگوار اهانت به قرآن کریم که در سوئد و دانمارک اتفاق افتاد، گفت: کشورهای غربی و اروپایی در این زمینه سکوت کردند در حالیکه به احساسات و عقاید نزدیک به ۲ میلیارد مسلمان سراسر جهان اهانت شد.

وی با تاکید بر اینکه اهانت به قرآن کریم، اهانت به همه ادیان الهی است، اظهار کرد: ایران و ترکیه،دو بال مهم جهان اسلام و منطقه هستند اما غرب و آمریکا به هر دلیلی نمی خواهند دنیای اسلام رشد کند.

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، تقویت روابط دو کشور را برای جهان اسلام و منطقه با اهمیت دانست و تصریح کرد: گسترش همه جانبه روابط دو کشور، صلح و ثبات را در منطقه می گستراند و زمینه برقراری ارتباطات بیشتر مردم را فراهم می‌سازد.

وحیدی، حضور کشورهای بیگانه در این منطقه را عامل بی‌ثباتی و اخلال در روابط کشورها برشمرد و اظهار کرد: کشورهای منطقه باید با تعامل و تقویت ارتباطات موجود، بی نیاز از کشورهای بیگانه، به حل مسایل منطقه‌ای مبادرت ورزند.

سفیر ترکیه هم در این دیدار با بیان اینکه روابط ترکیه با ایران با توجه به اشتراکات تاریخی، فرهنگی و آداب و رسوم، دیرینه و دوستانه است، گفت: کشورش با جمهوری اسلامی ایران در زمینه های گوناگونی همکاری دارد که باید گسترش یابد.

کرلانگیچ تقویت تعامل در تجارت مرزی، امنیتی، رفت و آمد شهروندان و مبارزه با تروریسم را خواستار شد.

وی همچنین از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در کمک به دولت و ملت ترکیه به هنگام زلزله سال گذشته این کشور، تشکر کرد و گفتاین اقدام جمهوری اسلامی ایران، حس خوبی را در بین مردم ترکیه ایجاد کرد.

محمد صادق معتمدیان استاندار ارومیه هم در این دیدار، با اعلام اینکه تمام جاده‌های منتهی به مرزهای دو کشور چهاربانده می‌شود، اظهار کرد: به دستور وزیر کشور ایران، بازارچه های مرزی سلماس و چالدران در حال تکمیل شدن است و به دنبال بازگشایی بازارچه جدیدی هستیم.

وی همچنین خوی را به عنوان منطقه آزاد تجاری مشترک پیشنهاد داد و گفت: از طریق خط آهن می توانیم از طریق ترکیه، تجارت با اروپا را پیگیری کنیم

۲۱۶۲۱۷