شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#آنلاین#اصلاح‌طلب

اصلاح‌طلبان به رأی کمیسون ماده ۱۰ احزاب تمکین نکنند در انتخابات دچار مشکلات جدی می‌شوند/ در موضوع دبیرکلی، فرقی بین حزب و جبهه نیست

اصلاح‌طلبان به رأی کمیسون ماده ۱۰ احزاب تمکین نکنند در انتخابات دچار مشکلات جدی می‌شوند/ در موضوع دبیرکلی، فرقی بین حزب و جبهه نیست

مثلث آنلاین نوشت: یک فعال سیاسی گفت: اصرار اصلاح‌طلبان بر ریاست آذر منصوری استراتژی رادیکال‌های اصلاح‌طلب است.

اخیرا کمیسیون ماده۱۰ احزاب اعلام کرد که آذر منصوری به دلیل دارابودن حکم قطعی قضایی صلاحیت ریاست جبهه اصلاحات ایران را ندارد. متعاقب این موضوع اصلاح‌طلبان به صورت هماهنگ ابراز کردند که اساسا این کمیسیون صلاحیت ورود به مسائل جبهه اصلاحات را ندارد زیرا جبهه اصلاحات نیست و یک جبهه سیاسی است.

حمیدرضا ترقی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع گفت: «طبق قانون جدید احزاب، جبهه سیاسی هم مانند حزب باید دارای شناسنامه باشد. هر جبهه‌ای متشکل از چند حزب قانونی است که آنها با هم ائتلاف می‌کنند و یک جبهه را تشکیل می‌دهند. اگر هر یک از احزاب صلاحیت قانونی لازم را نداشته باشد، امکان صدور مجوز برای آن جبهه هم ممکن نخواهد بود».

او ادامه داد: «تفاوتی هم بین صلاحیت دبیرکل حزب و ریاست جبهه وجود ندارد و همان صلاحیت‌هایی که یک فرد برای دبیرکلی حزب باید دارا باشد، برای ریاست یک جبهه سیاسی هم باید داشته باشد».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «اصرار اصلاح‌طلبان بر ریاست خانم منصوری بر جبهه اصلاحات را باید در استراتژی انتخاباتی آنها جست‌وجو کرد. آنها می‌خواهد شروطی غیرقانونی را در انتخابات پیش رو به نظام تحمیل کنند و چون نظام هم زیر بار حرف غیرقانونی نمی‌رود، آنها به سمت مسیر تحریم انتخابات حرکت می‌کنند. جریانی تندرو هم میدان‌دار این رویکرد است؛ همان جبهه مشارکتی‌ها و نیروهای سازمان مجاهدین انقلاب که امروز تفکر آنها را در حزب اتحاد ملت هم می‌بینیم. نیروهایی رادیکال مانند سعید حجاریان، مصطفی تاجزاده و آذر منصوری. در کنار این جریان تندرو احزابی مانند کارگزاران سازندگی و مردم‌سالاری هم هستند که مشی میانه‌رویی را دارند و نمی‌خواهند اصلاح‌طلبان به سمت تحریم انتخابات بروند و همچنان صندوق رأی را تنها راه دموکراتیک کنش سیاسی و قانونی می‌دانند اما آنهایی که دنبال تحریم انتخابات هستند امروز سعی می‌کنند تا اصرار بر ریاست فردی که صلاحیتش از سوی یک مرجع قانونی رد شده است و البته در ماه‌های پیش رو با اصرار بر نامزدهایی که مشخص است صلاحیتشان در انتخابات رد می‌شود، فضا را طوری جلوه دهند که گویی راهی برای اصلاح‌طلبان جز تحریم انتخابات باقی نمانده است که این استراتژی را در گذشته هم دیده بودیم و عملا نخ‌نما شده است».

ترقی در پایان گفت: «طبق قانون انتخابات که به تازگی از سوی مجلس تصویب و از سوی شورای نگهبان تأیید شد، احزاب و جبهه‌های سیاسی که صلاحیتشان مورد تأیید وزارت کشور و کمیسیون ماده۱۰ احزاب نباشد، مجاز به معرفی لیست انتخاباتی نخواهند بود. بنابراین اصلاح‌طلبان اگر به قانون و نظر کمیسیون ماده۱۰ تمکین نکنند، حتما در انتخابات دچار مشکلات جدی می‌شوند و عملا جبهه اصلاحات نمی‌تواند زیر هیچ لیستی را امضا کند».



۲۱۶۲۲۰