شهر خبر

وضعیت قیمت دام زنده در آستانه تاسوعا و عاشورا

وضعیت قیمت دام زنده در آستانه تاسوعا و عاشورا

بسیاری از دست اندرکاران بازار گوشت اذعان می‌کنند که با توجه به ورود یکباره تقاضا برای خرید دام، قیمت گوشت با نوساناتی در بازار روبرو شد که افزایش عرضه گوشت های وارداتی از التهاب بازار جلوگیری می‌کند.

همه ساله در آستانه ایام‌ تاسوعا و عاشورای حسینی، قیمت دام زنده بدلیل ازدیاد تقاضا با نوساناتی روبرو می شود که امسال هم از این ماجرا مستثنی نیست. هرچند بسیاری از فعالان بازار اذعان می کنند که ورود یکباره تقاضا برای خرید علت اصلی این التهابات است.

بررسی ها نشان می دهد که قیمت گوشت از اواخر سال گذشته بدلیل کمبود عرضه دام با نوساناتی روبرو بود که بسیاری از دست اندرکاران صنعت و مسئولان وعده داده بودند که با افزایش عرضه دام از اواخر اسفند و اوایل فروردین قیمت ها فروکش می کند که تا حدودی این امر محقق شد، اما بدلیل عدم جذب در بازار داخل و بی توجهی مسئولان به امر خرید تضمینی و حمایت از دامدار، بخشی از دام تولیدی به آن سوی مرزها قاچاق شد که این امر در التهاب بازار بی تاثیر نیست.

براساس آمار اعلامی روزانه ۴ تا ۵ هزار راس دام سبک به مقصد عمان و مقادیری دام سنگین به عراق قاچاق می شود که این عوامل زمینه را برای برهم زدن نظم بازار و افزایش قیمت در بازار فراهم کرده است.

حال با تدابیر وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر افزایش عرضه گوشت وارداتی انتظار می رود که نوسانات بازار دام و گوشت در ایام محرم به حداقل خود برسد چراکه هیئت های مذهبی از این طریق اقدام به تامین مایحتاج مورد نیاز خود می کنند.

افزایش یکباره تقاضا برای خرید دام عامل اصلی نوسان بازار

آقای افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: اکنون متوسط قیمت هر کیلو بره نر ۵۰ کیلویی ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان است. 

به گفته او، در ایام و مناسبت های مختلف که تقاضا به یکباره وارد بازار می شود، بدیهی است که قیمت دستخوش نوساناتی می شود. این‌موضوع تنها مختص بازار دام یا گوشت نیست و در تمامی کالاها رخ می دهد.

صدردادرس ادامه داد: در فروردین و اردیبهشت شرایط خوبی در بازار دام زنده داشتیم که متاسفانه به رغم هشدارهای مکرر، مسئولان توجهی نکردند و این امر منجر به کاهش جمعیت دامی شده است.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک با بیان اینکه نیازی به واردات دام زنده یا گوشت قرمز نداریم، گفت: با وجود کاهش جمعیت دامی، با اعمال مدیریت صحیح می توان از واردات بی نیاز شد. این درحالی است که در شرایط کنونی تمام برنامه ریزی ها بر مبنای واردات انجام می شود که این امر به تولید و اشتغال ضربه می زند چراکه مسئولان برای تنظیم بازار پایدار و امنیت غذایی باید نگاهشان به تولید داخل باشد.

بنابر اعلام مرکز آمار ایران، جمعیت دام سبک نسبت به بهار سال گذشته حدود ۵ میلیون راس و دام های مولد حدود ۱.۲ میلیون راس کاهش یافته است.

کمبودی در عرضه دام نداریم

آقای منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: اکنون وضعیت بازار از لحاظ میزان عرضه دام و گوشت مناسب است و تنها نوسانات قیمت گوشت سبب سردرگمی مصرف کنندگان شده است چراکه در فضای مجازی سودجویان با قیمت ها بازی می کنند تا بازار را دچار هرج و مرج کنند.

او متوسط قیمت هرکیلو دام زنده را ۱۸۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود: در برخی استان ها دام با نرخ کمتر و برخی استان ها با نرخ های بالاتر عرضه می شود. همچنین در برخی استان ها بره شیری در خرده فروشی ها با نرخ بالایی به فروش می رسد.

پوریان با بیان اینکه کمبودی در عرضه دام نداریم، گفت: در حال حاضر مشکل کنونی بازار تنها نوسانات قیمت گوشت است که سبب سردرگمی خریداران و عرضه با نرخ های دلخواه در بازار شده است.

رئیس شورای تامین کنندگان دام درباره  وضعیت بازار گوشت و دام در آستانه ایام تاسوعا و عاشورا گفت: اکنون تقاضا در بازار با نرخ فعلی دام زنده کم است و افزایش قیمت تنها بر کاهش تقاضا بر بازار دامن می زند که براین اساس پیش بینی می شود نوسان خاصی در بازار رخ ندهد.

بسیاری از دست اندرکاران صنعت دام اذعان می کنند که وزارت جهاد کشاورزی برای کمک به دامداران قرار بود دامدار کارت ارائه دهد که با شارژ کردن آن کمکی به تامین نهاده شود، اما امسال این امر صورت نگرفت، همچنین عوامل دیگر همچون کاهش ارزش پول ملی و تقاضا آن سوی مرزها زمینه را برای قاچاق فراهم کرد که تمامی این عوامل دست به دست یکدیگر داد تا بازار دام ملتهب شود‌.

بازار دام در آستانه ایام‌ تاسوعا و عاشورا نوسانی ندارد

آقای علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: بررسی ها نشان می دهد که تقاضای چندانی برای خرید دام در بازار وجود ندارد، البته به همان میزان هم عرضه دام کم است.

به گفته او، با توجه به کاهش عرضه دام، قیمت گوشت بالاست. از این رو مسئولان برای تنظیم بازار باید تدابیری بیندیشند.

ملکی قیمت کنونی هر کیلو دام زنده را ۲۰۰ هزارتومان اعلام کرد و افزود: با توجه به آنکه هیئت ها و تکایا خرید خود را جهت نذورات انجام دادند؛ بنابراین نوسان و التهابی در بازار دام و گوشت ایام تاسوعا و عاشورا نخواهیم داشت.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: اکنون هرکیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۴۱۵ تا ۴۲۰ هزار تومان به مغازه دار و با احتساب ۱۰ درصد سود ۴۷۰ تا ۴۸۰ هزار تومان عرضه می شود.

چندماهی است که بازار دام و گوشت قرمز با التهاباتی روبروست که اخیرا گرانی و کمبود نهاده های دامی با نرخ مصوب و تامین از بازار آزاد و گستره قاچاق به آن سوی مرزها بر این موضوع دامن زده است که عمده فعالان بازار بی توجهی به حمایت از دامداران را علت اصلی این التهابات مطرح می کنند که با افزایش حجم توزیع گوشت های منجمد و گرم وارداتی انتظار می رود التهابات بازار فروکش کند تا مردم جهت نذورات خود مشکلی نداشته باشند.