شهر خبر

جزییات دیدار هنیه و محمود عباس/ نشست سه جانبه با اردوغان پشت درهای بسته

ایرنا نوشت: هیاتی از جنبش مقاومت اسلامی (حماس) به ریاست «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی این جنبش و هیاتی از تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست «محمود عباس» در ترکیه دیدار کردند.

خبرگزاری فلسطینی سما روز چهارشنبه نوشت: این دیدار در آنکارا پایتخت ترکیه انجام شد و دو طرف راههای آرام کردن اوضاع در فلسطین پیش از دیدار دبیران کل گروه های فلسطینی در پایتخت مصر را بررسی کردند.

«حسام بدران» یک عضو دفتر سیاسی جنبش حماس نیز گفت که در این دیدار بحثی صریح و عمیق میان دو طرف شکل گرفت.

وی دیدار هنیه و عباس را در تکمیل رایزنی هایی عنوان کرد که جنبش حماس با همه گروه های فلسطینی برای برگزاری هر چه بهتر نشست قاهره انجام می دهد.

نشست دبیران کل گروههای فلسطینی قرار است ۲۹ و ۳۰ جولای جاری(هفتم و هشتم مرداد ماه ) در پایتخت مصر برگزار شود.

براساس گزارشها، نشست سه جانبه هنیه و محمود عباس و رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نیز پشت درهای بسته برگزار شد و هنوز جزئیاتی درباره محتوای آن منتشر نشده است.

بازداشت شماری از مبارزان و مسئولان ارشد گروههای مبارز فلسطینی بویژه مبارزان جنبش جهاد اسلامی از سوی دستگاههای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری باعث تشدید تنش شده و برگزاری نشست دبیران کل گروههای فلسطینی در قاهره با حضور همه آنها را با تردید روبرو کرده است.

زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین پیش از این تاکید کرد که اگر تشکیلات خودگردان فلسطین مبارزان فلسطینی را آزاد نکند، این جنبش در نشست آتی دبیرکل های گروههای فلسطینی در شهر قاهره پایتخت مصر شرکت نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: اگر برادران مجاهد ما که اکنون در زندان های تشکیلات خودگردان به سر می برند آزاد نشوند، در نشست قاهره شرکت نخواهیم کرد.

اخیرا نیز خالد البطش عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در اظهاراتی گفت که در سایه تداوم بازداشت های سیاسی مبارزان فلسطینی از سوی تشکیلات خودگردان، این جنبش مشارکت و یا عدم مشارکت در نشست دبیران کل گروههای فلسطینی را که قرار است اواخر ماه جاری در قاهره برگزار شود، بررسی می کند.

این هشدار پس از آن مطرح می شود که براساس گزارش رسانه ها، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دستور داده تا به نمایندگی از این رژیم به بازداشت مبارزان و سرکوب مقاومت در ازای دریافت امتیازاتی از تل آویو دست بزند.

در همین راستا، روزنامه لبنانی الاخبار چهارشنبه گذشته در گزارشی از بازداشت های گسترده جوانان فلسطینی بویژه رزمندگان جنبش های حماس و جهاد اسلامی فلسطین و دیگر اقدامات تنش زا از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین پس از نبرد اخیر در شهر و اردوگاه جنین در کرانه باختری رود اردن خبر داد و نوشت: برغم فشار افکار عمومی و نیز درخواست گروههای فلسطینی مبنی بر توقف اقدامات تشکیلات خودگران برای ریشه کنی مقاومت در کرانه باختری و بویژه در جنین، این اقدامات نه تنها کاهش نیافته بلکه بیشتر شده است.

منابعی در تشکیلات خودگردان فلسطین به الاخبار گفتند که از زمان انجام عملیات تجاوزکارانه اخیر ارتش رژیم صهیونیستی علیه شهر و اردوگاه جنین، تشکیلات خودگردان فلسطین اقداماتی را به بهانه برقراری سیطره مجدد خود بر این شهر و اردوگاه آن اما در واقع برای از بین بردن مقاومت فزاینده در برابر اشغالگری، آغاز کرد.

310310