شهر خبر

طرح برد-برد قیمت‌گذاری لوازم خانگی

تولیدکنندگان لوازم خانگی به قیمت‌گذاری دستوری انتقاد دارند، اما راه حل عبور از این چالش چیست؟ در نشستی در فردای اقتصاد پاسخ این سوال بررسی شد.

فردای اقتصاد: نشست دوم بررسی چالش‌ها و فرصت‌های صنعت لوازم خانگی در «فردای‌اقتصاد» به موضوع قیمت‌گذاری دستوری پرداخت. اما راه حل عبور از این چالش چیست؟ در این نشست عباس تابش رئیس اسبق سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، محمدرضا شهیدی دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری، حجت‌الله فیروزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و با اجرای احسان فدایی مجری و کارشناس لوازم خانگی، پاسخ این سوال را بررسی کردند. 

محمدرضا شهیدی، دبیر انجمن تولیدکنندگان صوتی و تصویری کشور با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری در صنعت لوازم خانگی، نسبت به پاسخ‌گو نبودن مدیران دولتی واکنش نشان داد و گفت: با آنکه مولفه‌های اثرگذار بر تولید لوازم‌خانگی در حال تغییر است، اما ۷ ماه طول می‌کشد تا مدیران دولتی نرخ مصوب را به‌ تولیدکنندگان اعلام کنند و پاسخ استعلام‌ها را بدهند. به گفته شهیدی، پاسخگو نبودن مدیران دولتی ناامنی در سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند.

عباس تابش، رئیس اسبق سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این نشست به شهیدی پیشنهاد داد که برای اصلاح قیمت‌ها، تولیدکننده مسئولیت زنجیره تولید، تامین و فروش را برعهده بگیرد.

در این نشست این موضوع مطرح شد که وقتی قیمت پایه مشخص است، سازمان حمایت می‌تواند این موضوع را ملاک عمل قرار دهد و تنها با تغییر مولفه‌های اثرگذار بر تولید لوازم خانگی در طول زمان، قیمت را تغییر دهد.

فیلم کامل این نشست را اینجا ببینید