شهر خبر

دولت صدای هیئتی‌ها را هم درآورد/ تورم سفره‌ها را کوچک کرد!

افزایش بی رویه قیمت کالا‌ها و اجناس مورد نیاز در تهیه و توزیع نذورات مردمی واکنش هیئتی‌ها را برانگیخته است.

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در نشست خبری اخیر خود با اصحاب رسانه گفت: به نظر می‌رسد بهتر باشد برخی از نتایج اقدامات دولت گفته شود. براساس آخرین گزارشات استمرار روند نزولی نرخ رشد تورم در کشور را شاهد بودیم که تیرماه در مقایسه با ماه قبل کاهش داشته است و نرخ تورم‌ نقطه به نقطه به کمتر از ۴۰ درصد رسیده است. 

وی افزود: تورم حدود ۶۰ درصدی ابتدای کار دولت به زیر چهل درصد و نرخ رشد نقدینگی به حدود ۲۹ درصد رسیده است که تقریبا کاهش  ۱۳ درصدی داشته است.

اگرچه وی و دیگر اعضای کابینه دولت رئیسی اصرار دارند در مناسبت های مختلف از کنترل یا کاهش دامنه تورم سخن بگویند اما واقعیات موجود با این اظهارات تفاوت ماهوی دارد. 

واقعیت آن است که قدرت خرید مردم به ویژه طبقه متوسط به پایین جامعه به شدت آسیب دیده است. بسیاری از کالاها و مایحتاج ضروری ناخواسته و به اجبار از سبد زندگی تقریبا 90 درصد جمعیت کشور خارج شده و دامنه خط فقر به حدود 30 میلیون تومان می رسد. 

اما این روزها بهتر از گذشته می توان این واقعیت را درک و لمس کرد. آثار تورم و گرانی بی رویه اقلام و کالاهای اساسی بر میزان و حجم نذورات مردمی در ایام عزاداری حسینی(ع) تاثیر داشته است. 

افزایش هزینه ها و کاهش میزان و حجم نذورات مورد توجه برخی رسانه ها نیز قرار گرفته است. همچنان که گسترش نيوز در این باره نوشت: غذاهای مختلفی برای نذورات مردم رایج است از قیمه معروف گرفته تا عدس پلو، باقالی پلو و حتی در بین کباب‌ها کوبیده و جوجه کباب نیز در غذاهای نذری مرسوم است اما طبق عادت بین رسوم ایرانی خورشت قیمه و قورمه سبزی طرفداران همیشگی خودش را دارد و نذر دهندگان نیز اغلب این ۲ خورشت ایرانی را نذر می‌کنند.

حال می‌خواهیم بررسی کنیم هزینه پخت و پز چلو خورشت قورمه سبزی برای ۱۰۰ نفر چقدر برای خانوار هزینه برمی دارد، در ادامه این گزارش گسترش نیوز با ما همراه باشید.

سبزی؛ طبق پرس و جوی خبرنگار گسترش نیوز میزان قورمه سبزی مورد نیاز برای ۱۰۰ نفر، ۱۰ کیلو در نظر گرفته می‌شود که طبق آخرین قیمت‌ها در سایت‌های اینترنتی هر کیلو سبزی سرخ شده ۱۸۰ هز ار تومان عرضه می‌شود و برای این مقدار سبزی هزینه نهایی ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد شد.

برنج؛ بعد از هزینه سبزی نوبت به برنج می‌رسد که این قلم براساس سلیقه افراد انتخاب می‌شود. برنج‌های مختلفی در بازار وجود دارد و طبق انتخاب می‌توان از بین برنج‌های ایرانی و برنج خارجی یکی را انتخاب کرد. طبق آخرین قیمت‌ها قیمت هر گونی ۱۰ کیلویی برنج طارم ۹۰۰ هزار تومان اعلام شده است که برای ۱۰۰ عدد غذا ۵ کیلو از آن نیاز است و بنابراین ۴۵۰ هزار تومان هزینه برنج تمام می‌شود.

گوشت؛ حال هزینه گوشت خورشت را باید محاسبه کنیم و طبق نظر آشپزها برای ۱۰۰ نفر حدود ۴ کیلو گوشت خورشتی گوسفندی برای خورتش قورمه سبزی مورد نیاز است. طبق آخرین قیمت‌ها هر کیلو گوشت خورشتی گوسفندی به قیمت هر کیلو ۷۶۵ هزار تومان به فروش می‌رسد و در مجموع باید حدود ۳ میلیون تومان هزینه کرد.

حبوبات؛ هزینه مهم بعدی خرید حبوبات است. برای تهیه ۱۰۰ غذای خورشت قورمه سبزی حدود ۳ کیلو لوبیا قرمز نیاز است. هر کیلو لوبیا قرمز به قیمت ۶۸ هزار تومان به فروش می‌رسد که برای این مقدار حدود ۲۰۴ هزار تومان باید هزینه کرد. هزینه مهم بعدی خرید حبوبات است. برای تهیه ۱۰۰ غذای خورشت قورمه سبزی حدود ۳ کیلو لوبیا قرمز نیاز است. هر کیلو لوبیا قرمز به قیمت ۶۸ هزار تومان به فروش می‌رسد که برای این مقدار حدود ۲۰۴ هزار تومان باید هزینه کرد.

مقدار پیاز مورد نیاز برای ۱۰۰ نفر در خورشت قورمه سبزی، ۳ کیلو پیاز است که هزینه آن با حساب هر کیلو ۱۶ هزار تومان حدودا ۵۰ هزار تومان خواهد بود. همچنین هزینه لیمو عمانی، ادویه و زعفران برای ۱۰۰ نفر حدودا ۵۵۰ هزار تومان براورد شده است. برای تهیه ۱۰۰ عدد ظرف یکبار مصرف نیز ۲۰۰ هزار تومان باید هزینه کرد. در آخر اگر شما خودتان آشپز نباشید و بخواهید آشپزی غذای نذری را به یک آشپز حرفه‌ای بسپرید، باید ۶۰۰ هزار تومان بابت آن هزینه کنید.

در نهایت با حساب تک به تک اقلام مورد نیاز طبق گزارش بالا، برای تهیه ۱۰۰ چلو خورشت قورمه سبزی حدودا نزدیک به ۷ میلیون تومان هزینه باید کرد که البته باید تاکید کنیم این رقم با توجه به انتخاب افراد در اقلام مورد نیاز متفاوت خواهد بود و شاید بالا و پایین هم بشود.

از سوی دیگر، برخی از فعالان رسانه ای اصولگرا و نزدیک به دولت نیز با اشاره به تاثیرگذاری تورم بر نذورات مردمی به انتقاد از عملکرد دولت پرداخته اند.

دولت صدای هیئتی‌ها را هم درآورد/تورم سفره‌ها را کوچک کرد