شهر خبر

شوک خبری جدید / منتظر ارزانی بیشتر خودرو باشید

شوک خبری جدید / منتظر ارزانی بیشتر خودرو باشید

شرکت های خودروساز از برنامه های جدید عرضه خود رونمایی کردند. این عرضه ها در قالب طرح های فروشی انجام می گیرد که از مسیر سامانه یکپارچه انجام گرفته بود. سیاست گذار خودرویی تا کنون دو عرضه گسترده را به کمک اهرم سامانه یکپارچه فروش انجام داده است. اعلام زمان عرضه خودروهای فروخته شده می تواند بازار را تحت تاثیر قرار داده و روی قیمت بازاری خودرو تاثیر گذاشته و نمودار آن را نزولی کند.

 سه خودروساز کشور از طرح های عرضه خود در ماههای آینده رونمایی کردند. ایران خودرو، سایپا و بهمن موتور اعلام کردند محصولاتی را که در راستای فروش از مسیر سامانه یکپارچه به مشتریان خود واگذار کردند را در نیمه دوم سال به آنها واگذار خواهند کرد.

خودروسازان دعوت نامه ها را برای مشتریانی که موعد تحویل محصولات خریداری شده برای پاییز و زمستان ۱۴۰۲ تعیین شده، ارسال کردند.

ایران خودرویی ها با ارسال دعوت نامه برای ۹ محصول خود در صدر جدول قرار دارد. این خودروساز به آن دسته از مشتریانی که برای پژو ۲۰۷ با گیربکس دستی، پژو ۲۰۷ با گیربکس اتوماتیک، سمند سورن پلاس دوگانه سوز، دنا پلاس با موتور توربو شارژ و گیربکس دستی و دنا پلاس نام نویسی کرده بودند و موعد تحویل خودروهای آن پاییز و زمستان امسال در نظر گرفته شده بود، اقدام به ارسال دعوت نامه کردند. همچنین چهار محصول شامل هایما S۷ ،هایما S۵، تارا با گیربکس اتوماتیک و وانت آریسان ۲ دوگانه سوز نیز با موعد تحویل ۳ ماهه نیز در دسترس متقاضیانی که پیش تر برای این خودروها نام نویسی کرده اند قرار گرفته است.

خودروسازی سایپا نیز با ارسال دعوت نامه برای دو گروه از متقاضیان محصولات تولیدی خود یعنی متقاضیان عادی و مادران دارای دو فرزند و بیشتر در جایگاه دوم قرار دارد. این خودروساز اعلام کرده ساینا S را به مادرانی که برای آنها پیامک تکمیل وجه ارسال شده، واگذار می کند. این خودروها قرار است در نیمه دوم سال جاری به مادران واگذار شود. متقاضیان عادی محصولات سایپا که برای کوییک R با گیربکس دستی و ساینا S نام نویسی کرده و پیامک دریافت کرده اند نیز می توانند نسبت به تحویل وجه اقد ام کرده و خودروی مورد نظر خود را تحویل گیرند.   

بهمن موتور نیز برای چهار محصول خود یعنی فیدلیتی پرایم، ریسپکت، وانت کارا تک کابین و وانت کارا دو کابین دعوت نامه تکمیل وجه برای مرداد و شهریور امسال ارسال کرده است. این اقدام شرکت های خودروساز را می توان به نوعی مین گذاری بازار خودرو در ماههای پیش رو تبعیر کرد. خودروسازان به کمک این عرضه ها می توانند روی قیمت بازاری خودرو در ماههای آینده تاثیرگذاشته و نمودار قیمت بازاری خودرو را نزولی کنند. البته این به شرطی است که قیمت خودرو از سایر مولفه ها مانند نرخ ارز، شرایط کلان حاکم بر اقتصاد کشور تاثیر نگیرد. زیرا تاثیر مولفه های یاد شده می تواند نقش عرضه را در کاهش قیمت خودرو کم رنگ کرده و نمودار قیمتی خودرو با دوپینگ نرخ ارز یا نرخ تورم در مدار صعودی قرار گیرد.