شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#هزار تومان

منافع دولت در گرو مصائب بورس؟

به گفته فرهاد خانمیرزایی اگر در تبصره ۱۴، نرخ ۷ هزار تومان گاز باقی بماند دولت با کسری بودجه محدودی در این بخش همراه است و عمده کسری در تبصره مذکور احتمالا ناشی از خرید تضمینی گندم خواهد بود.

فردای اقتصاد: مدیر تحلیل گروه مالی فیروزه عنوان کرد: دولت با ۴ چالش همچون کسری بودجه، ناترازی مصرف انرژی در کشور، کنترل تورم و عدم برآورده شدن انتظارات از دولت طی ۲ سال اخیر مواجه است.

فرهاد خانمیرزایی در برنامه روز سه‌شنبه بورسان گفت: برآوردها نشان می‌دهد، در صورتی که دولت عملکرد متفاوتی را برای ۲ ساله دوم تجربه کند به رقمی بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار منابع نیاز دارد. به نظر می‌رسد این میزان از منابع بدون حذف تحریم و بازگشت صادرات نفتی به ارقام گذشته قابل تحقق نیست.

وی افزود: مسائل فوق اگرچه ماهیت مجزایی دارند اما با یک‌دیگر مرتبط هستند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، موضوع کسری بودجه دولت با توجه به این که شیوه تامین مالی به چه صورتی خواهد بود می‌تواند آثار مختلفی را در اقتصاد داشته باشد.

این تحلیلگر بازار سرمایه بیان کرد: اکنون دولت از طریق تبصره ۱۴، بر خلاف مصوباتی که در مورد تعیین نرخ بود به دنبال این است که کسری بودجه این تبصره را بر طرف کند. اگر در تبصره ۱۴ نرخ ۷ هزار تومان گاز باقی بماند با کسری بودجه محدودی در این بخش همراه خواهیم بود و عمده کسری در تبصره مذکور احتمالا ناشی از خرید تضمینی گندم خواهد بود.

خان میرزایی معتقد است، دولت با کسری حدود ۲۵۰ همتی مواجه است، احتمالا در نیمه دوم سال از طریق انتشار اوراق تامین مالی خواهد شد.

در برنامه امروز بورسان؛ حسام حسینی کارشناس بازار سرمایه به تشریح وضعیت جاری و چشم‌انداز آتی بازار سهام پرداخت. فرهاد خان میرزایی مدیر تحلیل گروه مالی فیروزه هم در ادامه متغیرهای حائز اهمیت در بودجه ۱۴۰۲ را بررسی کرد.