شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بخش خصوصی#ایران#دولت

۷ برنامه ویژه بخش خصوصی برای بخهبود اوضاع اقتصادی کشور!

رئیس اتاق بازرگانی ایران از برنامه‌های کوتاه مدت این اتاق برای کمک به دولت و ۲ قوه دیگر خبر داد.

به گزارش«اطلاعات آنلاین»، حسین سلاح ورزی درجمع خبرنگاران با اشاره به برنامه مدون اتاق ایران با عنوان “تقسیم کارملی برای عبور از شرایط فعلی اقتصادی” درهفت محور اظهار داشت: از نظر رهبر انقلاب، اصلی ترین مشکل درتامین رفاه مردم گرفتاری در رشد اقتصادی پایین است و اتاق ایران براین اساس، برنامه های کوتاه مدت و مشخصی را تدوین کرده که کمک حال دولت و ۲ قوه دیگر درتحقق این هدف باشد.

وی ادامه داد:ما دراولین محور، روی راه های افزایش سریع رشد اقتصادی متمرکز شده و با بررسی تجربه کشورهای شرق آسیا دریافتیم تمرکز روی رسته های پرارزش تر،سریع تر به افزایش رشد اقتصادی منجر می شود. از همین رو ۲۳ رسته فعالیت درچهاربخش صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات انتخاب و قرارشده درتعامل با دولت روی توسعه زنجیره ارزش آنها کارشود.

رئیس اتاق ایران افزود:در دومین برنامه، اتاق ایران بااستفاده از ظرفیت اتاق های استانی و تشکل های مربوطه درحال تلاش برای توسعه منطقه ای است؛ با این توضیح که عدم توازن جدی دراستان های مختلف از لحاظ توسعه یافتگی به چشم می خورد.

وی گفت: دراین راستا اتاق با همکاری استانداری ها درحال پیاده سازی الگو و پلتفرم جدید توسعه منطقه ای است که با علایق دولت سیزدهم هم سازگار است. دراین باره مسایلی چون نهاد سازی مالی یا تاسیس بانک ها یا شرکت های سرمایه گذاری منطقه ای پیش بینی شده است.

به گفته سلاح ورزی، توسعه دیپلماسی اقتصادی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی سومین برنامه برای کمک به بهبود اقتصاد کشور است و دراین راستا، همزمان با برنامه های دولت،دبیرخانه ای ایجاد ومجمع گفتگوهای تجاری منطقه ای متشکل از کشورهای منطقه شکل می گیرد. همچنین اتاق های استانی ظرفیت اتاق های مشترک همسایه خود را شناسایی و با رفع موانع، درکوتاه مدت حجم تجارت با همسایگان را افزایش خواهند داد.

وی “طرح ملی کارورزی” راچهارمین برنامه جدید اتاق ایران اعلام کرد وافزود:بررسی تجارب کشورهای درحال توسعه ای مانند هند نشان داد ایجاد و توسعه نظام های فنی حرفه ای غیر دانشگاهی توسط بخش خصوصی وآموزش وانتقال نیروهای جویای کار، مشاغل مناسب تری برای این افراد فراهم می کند؛ لذا ما هم قرار است بااین الگو نسبت به انتقال مهارت شغلی جویندگان کار اقدام وآنها را به مراکز تخصصی معرفی کنیم.

رئیس اتاق ایران برنامه پنجم بخش خصوصی را کمک به توسعه ساخت مسکن اعلام کرد و اظهار داشت: صرف نظر از تعهداتی که دولت برای ساخت مسکن ارایه داده و میزان تحقق واعداد آن، چون بیشتر تشکل های تخصصی دخیل درساخت مسکن مانند سیمان و فولاد و میلگرد و غیره عضو اتاق هستند، مقرر شده تا یک اپراتور زنجیره ارزش برای صنعت ساختمان دراتاق شکل بگیرد تا بتواند با استفاده از ابزارهای تامین مالی زنجیره ای مختص مسکن، این بخش را توسعه دهد.وی خاطرنشان کرد: همه ما تجربه نامطلوب اثرات تورمی ناشی از ساخت مسکن مهر را به خاطر داریم و از طریق اجرای الگوی یادشده می خواهیم تولید مسکن درکشور را بدون داشتن اثرات تورمی سرعت ببخشیم.

سلاح ورزی با اشاره به ششمین برنامه این تشکل برای کمک به بهبود شرایط اقتصادی، گفت: دراین محور ما ۳ برنامه هم راستا شامل احیای مجدد واحدهای تولیدی که به دلایل مختلف تعطیل و متوقف شده اند، امکان سنجی برای سرمایه گذاری درتکمیل بیش از ۸۰ هزارطرح عمرانی نیمه تمام که هزاران میلیارد تومان سرمایه گذاری درآن صورت گرفته و اجرای موثرتر برنامه مولدسازی دارایی های راکد دولت با توجه به تجربه های نامطلوب از نحوه اجرای اصل ۴۴ و خصوصی سازی را پیگیری می کنیم وامیدواریم بتوانیم اعتماد آسیب دیده بخش خصوصی دراجرای اصل ۴۴را در مولد سازی دارایی های دولت جبران کنیم.

وی هفتمین برنامه این اتاق را ارتقای جایگاه ایران درشاخص های کسب وکار عنوان کرد و افزود:برنامه ای تدوین شده که متناظر با شاخص ها، دفاتر تخصصی در این اتاق تشکیل شده و تا پایان دوره دهم هیات نمایندگان، دربهبود این شاخص ها به دولت کمک کنیم.

رئیس اتاق ایران در ادامه با بیان اینکه نگاه و وظیفه بخش خصوصی کمک به ۳ قوه و بخصوص قوه مجریه برای بهبود شرایط اقتصادی است، تصریح کرد: ما ۲ راهبرد کلی تقویت ساختار داخلی اتاق و همکاری حداکثری با ۳ قوه را دنبال می  کنیم.

وی همچنین درپاسخ به پرسش های متعدد درباره حواشی ایجاد شده درباره انتخابات اتاق ایران و شائبه رد صلاحیت وی گفت:از نظر ما درهیات رئیسه، انتخابات اتاق تمام شده وسوت پایان آن به صدا درآمده است. اما عناصری دراین جریانات بی تقوایی کرده و تلاش کردند با اعمال فشار و لکه دارکردن چهره اینجانب، من را فاسد نشان دهند اما اینجا و درمحضر خدای متعال اعلام می کنم که من از هیچ گونه رانتی استفاده نکرده ، محکومیت مالی وفساد نداشته ودرهیچ از یک از شرکت های نام برده شده هیچ سهم یا دخالتی ندارم وتمام حرف های گفته شده از اساس کذب ودروغ پردازی است.

سلاح ورزی تصریح کرد: داستان راه ندادن رئیس اتاق ایران به جلسات هم کذب است و من هرگز به جلسه ای نرفته ام که من را به آن راه ندهند. برای تک تک جلساتی که اتاق قانونا باید درآن شرکت کند روزانه دعوتنامه ارسال می شود و اینها صرفا فضاسازی است.

وی درباره موضوع مطرح شده مبنی بر گم شدن ۱۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه اتاق بازرگانی ایران، ادامه داد: این هم از دروغ های بزرگ است که گوینده اش به دادگاه فراخوانده شد اما در آستانه صدور حکم محکومیت، با صلاحدید رئیس قبلی اتاق از شکایت گذشت شد که متاسفانه وی پس از گذشت اتاق از شکایت، مجددا مطالب کذبی را مطرح کرده است.رئیس اتاق ایران درباره جلسه برنامه ریزی شده شورای نظارت بر این اتاق در شنبه آینده برای بررسی حواشی انتخابات افزود:جلسات شورای نظارت به طور روتین برگزار می شود وجلسه پیش رو هم یک جلسه عادی است.

وی اظهار داشت: من دانش حقوقی ندارم اما آن گونه که کارشناسان می گویند، شورای نظارت امکان ورود به انتخاباتی که هیات نظارت آن را تایید و مراحل قانونی آن طی شده را ندارد. البته مراجع مختلف می توانند ابهام یا سوالاتی داشته باشند که پاسخ داده خواهد شد ونگرانی خاصی متصور نیست.سلاح ورزی ادامه داد:دولت هم درشرایطی که رهبری برتقویت اعتماد به بخش خصوصی تاکید کرده اند، بعید است که بخواهد درامور اتاق های بازرگانی دخالت کند واگر هم جای دیگری بخواهد ورودی از این دست داشته باشد، رئیس جمهوری به عنوان حافظ قانون اساسی وارد می شود ولذا جای نگرانی نیست.