شهر خبر

منتظر جهش قیمت خودرو باشید/ بعید است وارداتی‌ها دست مردم برسد!

عضو هیئت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: واردات خودرو هنوز انجام نشده است و معلوم هم نیست که موفق شود؛ بعید از است که ۳ هزار خودرو وارداتی به مردم تحویل داده شود.

امیر حسن کاکایی عضو هیئت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت و کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با ایسکانیوز، درباره آخرین وضعیت بازار خودرو اظهار کرد: واردات خودرو هنوز انجام نشده است و معلوم هم نیست که انجام شود. حجم خودروهایی که قرار است وارد کشور شود، همچنان نامشخص است.

وی افزود: سال گذشته نیز واردات خودرو دارای مجوز بود اما به دلیل نبود ارز خودرویی وارد کشور نشد، تا به امروز چندین خبر از واردات خودرو اعلام شد، اما هنوز خودرویی به دست مردم نرسیده است. بعید می‌دانم ۳ هزار خودرو هم به مردم تحویل داده شود.

کاکایی درباره اینکه چرا واردات خودرو صورت نمی‌گیرد، گفت: کشورمان با کمبود ارز مواجه است و در حال حاضر در صنعت خودرو تحریم هستیم اما برای واردات خودرو مشکلی وجود ندارد ولی به علت سایر تحریم‌ها امکان جا به جایی پول را نداریم.

کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه واردات خودرو در حد ۵ هزار یا ۱۰ هزار تا اهمیتی برای بازار خودرو ندارد، تصریح کرد: بنده اعتقاد دارم اتفاقی در زمینه واردات خودرو نخواهد افتاد، اگر هم وارداتی صورت بگیرد در حد محدود و رانتی است. واردات خودرو دست دوم نیز به بالای ۱۰۰ هزار تا نخواهد رسید با وجود اینکه مجلس تمام سعی خود را برای برداشتن موانع واردات خودرو کرده است. 

وی با اشاره به اینکه قیمت خودرو در ایران به شدت به قیمت ارز وابسته است، گفت: در اردیبهشت ماه بدون اینکه اتفاق خاصی بیافتد قیمت خودرو افزایش رفت، زیرا در آن زمان قیمت ارز بالا رفته بود و قیمت پژو پارس به ۷۰۰ میلیون تومان رسید. همزمان بورس نیز صعودی بود.

کاکایی افزود: در حال حاضر دلار در کانال ۴۸ تومان و قیمت پژو پارس نیز به ۴۸۰ تومان رسیده است. گفتار درمانی‌هایی که صورت می‌گیرد تنها رکود و رونق را تغییر می‌دهد.

استاد داشنگاه علم و صنعت با بیان اینکه بازار خودرو در رکود کامل است، بیان کرد: اگر قیمت دلار ثابت بماند قیمت خودرو نیز ثابت و بازار در همین وضعیت رکود باقی خواهد ماند. اما اگر توافقی صورت نگیرد و منابع ارزی ما بالا نرود، وقتی خودرو وارد کنیم ارز از کشور خارج می‌شود و زمانیکه ارز خارج شود قیمت خودرو در آینده به دلیل بالا رفتن قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند.

کاکایی درباره وضعیت بازار خودرو در آینده تصریح کرد: پیش‌بینی بنده این است کمتر از ۳ یا ۴ ماه آینده قیمت ارز جهش پیدا خواهد کرد و شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو خواهیم بود. (در صورتی که توافقی با سایر کشورها صورت نگیرد.