شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#چین

بلینکن: آمریکا در تلاش برای ایجاد ثبات در روابط با چین است

بلینکن: آمریکا در تلاش برای ایجاد ثبات در روابط با چین است

ایسنا نوشت: بلینکن در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی.ان.ان گفت، آمریکا تلاش می‌کند تا خطوط ارتباطی با چین را با هدف اجتناب از درگیری بین دو کشور تقویت کند.

 آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در این مصاحبه گفت: ما به دنبال برقراری یک نوعی از ثبات در روابط با چین هستیم تا مطمئن شویم که رقابت بین خودمان باعث ایجاد درگیری نمی‌شود. وقوع یک درگیری به نفع ما و هیچکس دیگر نیست.

وزیر خارجه ایالات متحده در حاشیه نشست آسپن که در کلورادو برگزار شد به سفر ماه گذشته خود به پکن اشاره کرد. وی نخستین وزیر خارجه آمریکاست که پس از پنج سال به این کشور آسیایی سفر کرد.

وی همچنین ادامه داد: ما پیش از این گفت‌وگوهای زیادی نداشتیم اما اکنون مذاکرات بیشتر است. ما گروه‌های مختلفی داریم که با یکدیگر در حوزه‌های مختلف همکاری دارند یا باید همکاری داشته باشند. ما باید یکسری راه حل‌ها برای یکسری از مشکلاتمان پیدا کنیم.

بلینکن پس از چند روز مذاکره با مقام‌های ارشد چینی در پکن به پیشرفت در گفت‌وگوها اشاره کرد.

در پی بروز یکسری از مشکلات و مسائل بین دو کشور روابط پکن و واشنگتن رو به سردی و مشکلاتی گذاشته بود.

اوایل سال جاری میلادی، یک بالون جاسوسی چینی بر فراز آمریکا رصد شد که در نهایت توسط یک جنگنده این کشور ساقط شد و این مساله روابط بین دو کشور را در در پایین‌ترین سطح خود درآورد و باعث شد تا سفر اولیه بلینکن به پکن لغو شود.

وزیر خارجه آمریکا همچنین با اشاره به سفر ماه گذشته میلادی خود به پکن به شبکه خبری سی.ان.ان گفت: من با همتایان چینی خود بسیار شفاف و باز صحبت کردم. ما به این گفت‌وگوها ادامه می‌دهیم. این آزمونی برای ماست که آیا می‌توانیم به این روش ادامه دهیم و مطمئن شویم که این خطوط ارتباطی را حفظ می‌کنیم یا خیر، اینکه می‌توانیم به مذاکرات ادامه دهیم و همکاری داشته باشیم و مشکلات را حل و فصل کنیم و اینکه ببینیم می‌توانیم همکاری کنیم یا خیر.

شبکه خبری سی.ان.ان پیشتر گزارش کرد که یکی از مسائل کلیدی که در جریان سفیر بلینکن به پکن حل نشد، احیای ارتباطات نظامی بین دو کشور است. ارتباطات و تماس‌ها بین مقام‌ها و سران ارشد نظامی دو کشور همچنان متوقف است و لی شانگفو، وزیر دفاع چین همچنان از سال ۲۰۱۸ به دلیل خرید تسلیحات روسی توسط وزارت توسعه تجهیزات چین که این مقام ارشد چینی در آن زمان ریاستش را برعهده داشت، در فهرست تحریمی ایالات متحده قرار دارد.

وی در پاسخ به اینکه آیا آمریکا باید تحریم‌ها را برای کاهش تنش‌ها با چین بردارد، گفت: تحریم‌ها باعث توقف همکاری وزیر از همکاری با ما و همکاری ما با او نمی‌شود. این یک تصمیم سیاسی است که باعث می‌شود تا چین تصمیم بگیرد با ما همکاری کند یا خیر.

پکن از برگزاری نشست بین لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و شانگفو در جریان نشست امنیتی سنگاپور که اوایل سال جاری میلادی برگزار شد، امتناع کرد، اگرچه دو وزیر به صورت مختصر صحبت داشتند.

دیپلمات ارشد آمریکا همچنین ادامه داد: ما به صورت واضح گفته‌ایم که تماس و ارتباط داشتن بین ارتش‌های دو کشور یک مسئولیت است و برای این گفت‌وگو باید از ارزیابی نادرست و سوءتعبیر اجتناب شود. ما منتظریم تا ببینیم چین چطور رفتار می‌کند.

بلینکن درباره اوکراین نیز گفت، مسکو از نظر آنچه خودش به دنبال دستیابی به آن بود و آنچه ولادیمیر پوتین به دنبال دستیابی به آن بود، در جنگ شکست خورده است. هدف، پاک کردن اوکراین از نقشه، از بین بردن استقلال این کشور، حق حاکمیت و الحاق این کشور در روسیه بود. اما این روند مدت‌ها پیش شکست خورد.

بلینکن همچنین اذعان داشت که ماموریت اوکراین بازپس گیری اراضی تحت کنترل روسیه است و پیش بینی کرد که ضد حمله اوکراین علیه روسیه چندین ماه به طول می‌انجامد.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: برخلاف روس‌ها، اوکراینی‌ها دارند برای سرزمین خود، برای آینده و برای کشور و برای آزادی خودشان می‌جنگند.

311311