شهر خبر

ماجرای مخالفت رئیس‌جمهور با استفاده از منابع بانک مرکزی

ماجرای مخالفت رئیس‌جمهور با استفاده از منابع بانک مرکزی

دوم مرداد ۱۳۹۳؛ حسن روحانی، رئیس‌جمهوری وقت از تقدیم لایحه فوریتی خروج از رکود به مجلس خبر داد.

در آن سال روحانی مهم‌ترین مساله دولت در سال ۹۳ را «خروج از رکود» دانست و تصریح کرد: بخشی از بسته عملیاتی و سیاست‌گذاری خروج از رکود نیاز به قانون دارد که دولت در همین راستا و با هدف ورود به مرحله رونق اقتصادی، لایحه فوریتی را پس از تعطیلات به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد کرد.

وی با اشاره به مواجهه کامل کشور در سال‌های ۹۱ و ۹۲ با مساله رکود تورمی، یادآور شد: دولت از ابتدای استقرار به‌دنبال مهار تورم و شکستن رکود بوده است؛ دولت در زمینه تورم موفقیت‌هایی به‌دست آورده که باید این موفقیت‌ها استمرار داشته باشد؛ البته کار در زمینه شکستن رکود بسیار مشکل‌تر است.

روحانی افزود: البته اگر این مقابله، مقابله تورمی بود و اگر می‌خواستیم برای مهار این رکود از منابع بانک مرکزی و پایه پولی استفاده کنیم، کار آسانی بود، اما این کار را نمی‌کنیم چون نمی‌خواهیم دستاوردی که از مهار تورم به‌دست آورده‌ایم و آرامشی را که مردم در حوزه اقتصاد به‌دست آورده‌اند، از دست دهیم.

زمان خرید خودرو با درآمد متوسط در ایران ۱۸ ماه در آمریکا ۱۰ ماه

همچنین بخوانید

    امضای قرارداد همکاری بین فولکس واگن و شرکت خودروسازان بم!

    کارکنان بانک‌ها با ۲۰ سال خدمت بازنشسته می‌شوند!

    قول عجیب طالبان به اتحادیه اروپا!

    رمزگشایی از سفر وزیرخارجه امارت اسلامی به تهران

اگرچه برخی از کارشناسان کاهش خرید و فروش در بازار خودرو را به بلاتکلیفی قیمت‌ها ربط می‌دهند، اما آنچه مشخص است بخشی از سردرگمی بازار به سطح درآمد خانوارها و ناهمگونی آن با قیمت‌های کنونی خودرو برمی‌گردد.

براساس گزارش خبرگزاری فارس، خرید خودرو در ایران با درآمد ۱۸ ماه، انگلیس ۹ ماه و آمریکا ۱۰ ماه خانوار امکان‌پذیر است.

بر این اساس متوسط قیمت خودرو در کشورهای مختلف به‌گونه‌ای است که تلاش شده است خانوار با سطح درآمد متوسط در کشورها بتوانند با حدود یک سال درآمد خود اقدام به خرید خودروی نو با سطح کیفی متوسط کنند.

در ایران با احتساب متوسط درآمد حدود ۱.۲ میلیون تومان برای خانوار و اینکه ارزان‌ترین خودروی موجود در کشور بیش از ۲۱ میلیون تومان در بازار قیمت دارد، می‌توان به این نتیجه رسید، در صورتی که خانوار ایرانی نیاز به خرید خودرو داشته باشد، باید درآمد ۱۸ ماه خود را برای خرید ارزان‌ترین خودروی کشور پس‌انداز و صرف کند.