شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اروپا#ایتالیا

تابستان جهنمی اروپا ادامه دارد/ ایتالیا از همه جا بدتر!

تغییرات آب و هوایی شدید در سراسر قاره سبز دیده می‌شود؛ از یک سو گرمای شدید نفس شهروندان جنوب ایتالیا را بریده و از سوی دیگر طوفان‌های مهیب، کرواسی و حتی شمال ایتالیا را در نوردیده است. دمای هوا به طور مداوم در این هفته در سراسر کشورهای جنوب و شرق اروپا به بالای ۴۰ درجه سانتیگراد رسیده است.

یورونیوز نوشت: اوضاع در مناطقی از ایتالیا از همه جا بدتر است. در سیسیل بر اساس گزارش اداره هواشناسی این جزیره روز شنبه دمای هوا به ۴۶ درجه هم رسید. همچنین در بخش‌هایی از یونان دمای بالای ۴۰ درجه‌ای به ثبت رسیده است.

این گرمای شدید هوا باعث شده تا شعله‌های آتش در بخش‌هایی از مناطق جنگلی زبانه بکشد و آتش‌نشانان برای مهار حریق در یونان راهی مناطق جنگلی شوند.

همچنین در کیفالونیا از سواحل یونان آتش‌سوزی باعث شده هزاران نفر از خانه‌ها و هتل‌ها تخلیه شوند. مقام‌های محلی هشدار داده‌اند که ممکن است به دلیل گرمای شدید هوا، آتش‌سوزی‌ها شدت یابد. همچنین تاکنون ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از طریق و زمین و دریا به مناطق امن منتقل شده‌اند.

اوضاع در مالتا هم نگران‌کننده است. مردم در این جزیره واقع در جنوب ایتالیا، برای ششمین روز متوالی برق ندارند و در نتیجه نه از سیستم خنک‌کننده خبری هست و نه حتی یخچال که بتواند آب خنک داشته باشند.

این شرایط بحرانی باعث شده مردم در این جزیره بیرون از منازل و درون خودروها بخوابند تا با کولر ماشین خود را خنک کنند. در چنین شرایطی می‌توان درک کرد چرا اهالی مالت این تابستان را جهنمی خوانده‌اند.

مرکز هماهنگی واکنش اضطراری کمیسیون اروپا (ERCC) روز شنبه اعلام کرد که هشدارهای قرمز درجه حرارت بالا همچنان در جنوب ایتالیا، جنوب غربی کرواسی و غرب صربستان برقرار است.

تغییرات آب و هوایی
هرچند بسیاری از شرایط بحرانی در اروپا سخن می‌گویند اما واقعیت این است که اروپا تنها نیست. هم گرم‌ترین ژوئن ثبت شده در سطح جهان و هم گرم ترین روز تاریخ ثبت شده در تاریخ که روز ۶ ژوئيه بوده مربوط به امسال است. به گفته سرویس نظارت بر اقلیم اتحادیه اروپا کوپرنیک، میانگین دمای جهانی در روز ۶ ژوئیه ۱۷.۰۸ درجه سانتیگراد بوده است.

فردریک اوتتو اقلیم شناس از کالج امپریال لندن در این خصوص می‌گوید: «میانگین دمای فزاینده جهانی دقیقا همان چیزی است که پیش‌بینی‌ها به ما گفته بود. در جهانی که هر روز شاهد افزایش سطوح گازهای گلخانه‌ای مانند دی‌اکسید کربن هستیم طبیعی است که با چنین شرایطی مواجه شویم.»

متخصصان بهداشت از مردم خواسته‌اند اقدامات لازم برای کاهش خطرات گرمازدگی را در دستور کار قرار دهند. از جمله این توصیه‌ها نوشیدن فراوان آب و همچنین ماندن در مناطق خنک در ساعات اوج گرمای روزانه است.

افراد مسن، کسانی که دارای بیماری‌های مزمن همچون مشکلات قبلی و عروقی دارند و همچنین کسانی که در خارج از منزل کارهای سخت مانند ساخت و ساز و کشاورزی انجام می‌دهند بیش از دیگران در معرض خطر هستند. اداره بهداشت کمیسیون اروپا از مردم خواسته است که در هنگام موج گرما توجه بیشتری به دستورالعمل‌های بهداشتی برای مقابله با گرما داشته باشند.

این موج شدید گرما حتی روی مقاصد مسافران هم اثر گذاشته است و بر اساس گزارش نهادهای اروپایی، مقاصد مدیترانه‌ای نسبت به سال گذشته شاهد افت ۱۰ درصدی توریست بوده است. در همین حال اما مقاصدی چون جمهوری چک، بلغارستان، ایرلند و دانمارک مجبوبیت‌شان افزایش یافته است. این تغییر مقصد به این دلیل اتفاق می‌افتد که مسافران به دنبال مقصدهای کمتر شلوغ و البته دماهای ملایم‌تر هستند.

طوفان‌های مرگبار
علاوه بر گرمای شدید، سایر رویدادهای آب و هوایی نیز اروپا را درنوردیده است. تنها چند روز پس از اینکه بخش‌هایی از کرواسی به دلیل گرما هشدار قرمز دریافت کردند و این کشور با یکی از بدترین طوفان‌های تاریخ معاصر خود مواجه شد.

بادهای شدید و باران‌های سیل آسا بخش‌های زیادی از کشور را درنوردید که منجر به کشته شدن چهار نفر و آسیب به زیرساخت‌های حیاتی و خانه‌ها در ۱۴ شهرستان شد. کمیسیون اروپا گزارش داده که بیش از ۱۰۰ نفر در این کشور مجروح شده و حدود ۲ هزار ساختمان آسیب دیده‌اند.

در همین حال دولت کرواسی با انتقادات زیادی مواجه شده که چرا پیش از آغاز این طوفان برای شهروندانش پیام‌های متنی هشدار اولیه ارسال نکرده است.

طوفان‌ بخش‌هایی از شمال ایتالیا را نیز در نوردید. باران‌های سیل آسا و بارش تگرگ‌هایی به بزرگی یک توپ تنیس آسیب‌های زیادی به تاسیسات و ساختمان‌ها وارد کرده است.

روزنامه رپوبلیکای ایتالیا گزارش داده طوفان‌ و رعد و برق در مناطقی از شمال ایتالیا تاسیسات برق را از کار انداخته و باعث به آتش سوزی در یک کارخانه شده است. همچنین بادهای شدید درختان را در مناطقی ریشه‌کن کرده است.

طوفان‌ از عصر پنجشنبه آغاز و در استان لمباردی در شمال ایتالیا بدترین وضعیت را باعث شد. این طوفان در اسلوونی هم قربانی داشته و یک نفر در این کشور کشته و سه نفر نیز مجروح شدند. این در حالیست که بیش از هزار واحد ساختمان نیز آسیب دیده‌اند.

در گرمای ماه ژوئیه و در حالی که در مناطقی از اروپا این گرما آتش به پا کرده، در شهرها و کشورهای دیگری تگرگ و رعد و برق، سیل به راه انداخته و جان افراد را به طریقی دیگر می‌ستاند.