شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#چطور#سواد#اقتصادی/#حباب#دارایی#چیست؟

سواد اقتصادی/ حباب دارایی چیست؟

آیا اینکه ناگهان قیمت یک دارایی به شدت افزایش پیدا کرده و بعد با سرعتی مشابه یا متفاوت سقوط می‌کند اتفاقی است؟ حباب یک دارایی چطور شکل می‌گیرد و در نهایت چطور می‌ترکد؟

انسان‌ها ربات نیستند. طمع یکی از غرایضی است که ما را ناقص می‌کند و دقیقاً حرص و طمع است که به حباب‌ دارایی‌ها دامن می‌زند. در طی یک حباب، قیمت یک دارایی در یک دوره زمانی مشخص به شدت افزایش می‌یابد اما سپس سقوط می‌کند. عجیب است اما اولین حباب دارایی ثبت شده مربوط به گل لاله بود. «جنون گل لاله» در سال ۱۶۳۷ به اوج خود رسید. بسیاری از حباب‌های دارایی دیگر از آن زمان رخ داد که شامل سهام، املاک و غیره بود. صرف نظر از اینکه در مورد کدام دارایی صحبت می‌کنیم، حباب‌ها را می‌توان پیروی یک الگوی مشابه دانست:
یک: یک دارایی به تدریج شروع به محبوبیت بیشتر و بیشتر در بین سرمایه‌گذاران با تجربه می‌کند.
دو: با افزایش محبوبیت دارایی، سرمایه گذاران کم‌تجربه شروع به پیوستن می‌کنند.
سه: در نهایت قیمت‌ها آنقدر رشد می‌کنند که این دارایی در بین مردم عادی مورد توجه قرار می‌گیرد. شما در مورد آن در رسانه‌ها، در طول مکالمات معمولی و غیره می‌شنوید. در این مرحله، حتی افرادی که تقریباً چیزی در مورد سرمایه‌گذاری نمی‌دانند، می‌خواهند بازی داده شوند.
چهار: از یک نقطه خاص، افزایش قیمت دیگر نمی‌تواند تداوم داشته باشد و مردم از روی ترس شروع به فروش می کنند. قیمت‌ها به شدت کاهش می‌یابد اما برخی از سرمایه گذاران هنوز در حال انکار وضعیت هستند. آنها فکر می کنند سقوط موقتی است. بنابراین افت در نهایت برای مدتی متوقف می‌شود و حتی ممکن است قیمت‌ها کمی افزایش یابد.
پنج: در نهایت، سرمایه گذاران بیشتر و بیشتری اعتماد خود را نسبت به قیمت دارایی از دست می دهند، و در نتیجه قیمت آن برای همیشه سقوط می‌کند.