شهر خبر

دردسر زوج انگلیسی با "موشک‌ اندازهای یادگاری" از اوکراین

دردسر زوج انگلیسی با "موشک‌ اندازهای یادگاری" از اوکراین

ایسنا نوشت: یک زوج انگلیسی به اتهام قاچاق موشک‌انداز از اوکراین محاکمه شدند.

به نوشته روزنامه دیلی میل، این زوج انگلیسی که هویت آنها مشخص نشده است، به مقامات گمرک فرانسه گفتند، این تسلیحات غیرفعال شده که در پی بازرسی‌های متداول پیش از سوار شدن آنها به کشتی در شهر بندری کاله فرانسه از خودرویشان پیدا شد، حین سفرشان به اوکراین به‌عنوان "یادگاری" دریافت کرده‌اند.

این روزنامه به نقل از یک منبع که مسئولیت تحقیق را برعهده داشت، نوشت: آن‌ها تاکید داشتند که این موشک‌اندازها و سایر تجهیزات نظامی طی سفر به اوکراین و ماموریت بشردوستانه‌ای که داشتند، به آن‌ها داده شده است.

علاوه بر موشک‌اندازها که گمان می‌رود ساخت آمریکا باشند، مقامات از کشف ۱۴ گلوله‌ استفاده شده و همچنین یک جلیقه ضدگلوله که با گلوله‌هایی سوراخ شده‌ بود، خبر دادند.

طبق گزارش دیلی میل، کشف این تسلیحات موجب برقرای وضعیت اضطراری در شهر بندری کاله شد و کارشناسان مربوط به خنثی‌سازی بمب فراخوانده شدند تا بررسی کنند که آیا این موشک‌اندازها تهدیدی برای مردم ایجاد می‌کنند یا خیر. تحقیقات بعدی نشان داد که این تسلیحات غیرقابل استفاده بودند.

یکی از این زوج‌ها به دادگاه گفته است: این موشک‌اندازها تحت عنوان "نماد پیروزی" در پایان سفر چهار روزه به اوکراین به ما داده شد؛ من کلکسیون جمع نمی‌کنم. آن‌ها هدیه بودند و به عنوان نماد "پیروزی اوکراینی‌ها" به ما داده شد که از قضا مشکلات فراوانی برای ما در مرز ایجاد کرد.

زوج دیگر گفت: ما با مقامات بریتانیایی تماس گرفتیم تا از قانونی بودن حمل این تسلیحات غیرفعال به انگلیس مطمئن شویم. متاسفانه نمی‌دانستیم که حمل این نوع سلاح در فرانسه ممنوع است.

این زوج انگلیسی در نهایت به دلیل حمل این تسلیحات جریمه شدند.

پیش از این گزارش، تلویزیون سی‌ان‌ان و وب‌سایت Military.com با استناد به گزارش وزارت دفاع آمریکا نوشتند، برخی از تسلیحاتی که غرب برای اوکراین ارسال کرده، به دست "جنایتکاران، جنگجویان داوطلب و قاچاقچیان اسلحه" افتاده است. گزارش این رسانه‌ها همچنین تصریح کرد که واشنتگن درخصوص ردیابی و نظارت محل تقریبی تجهیزات نظامی غربی در اوکراین با "چالش‌هایی" مواجه شده است.

310310