شهر خبر

برپایی یک هیئت چقدر پول می خواهد؟ / از زنجیر ۳ میلونی تا طبل ۸۰ میلیونی!

برپایی یک هیئت چقدر پول می خواهد؟ / از زنجیر ۳ میلونی تا طبل ۸۰ میلیونی!

در این گزارش هزینه برپایی یک تکیه عزاداری معمولی را بررسی کرده ایم.

برپایی تکیه عزادری در ایام ماه محرم و برگزاری مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان و ۷۲ تن یار با وفای ایشان یکی از رسوم قدیمی ایرانیان است.

اما با تورم موجود در جامعه و گرانی های اخیر باید دید برپایی یک تکیه عزاداری کاملا ساده چقدر هزینه در بر خواهد داشت؟ در همین رابطه طی بررسی های میدانی، گفتگو و بررسی سایت های خرید و فروش کالا به قیمت های زیر دست پیدا کردیم.

داربست و چادر برزنتی

یکی از شرکت های اجاره داربست در خصوص تعرفه اجاره ها به تیتر کوتاه می گوید: عموما داربست ها به صورت اجاره ماهانه به اشخاص واگذار می شود. حال فرق نمی کند که این داربست ها برای برپایی تکیه مورد استفاده قرار می گیرد یا ساختمان سازی. اجاره این داربست ها بستگی به موقعیت مکانی شهر تغییر می کند. به عنوان مثال در بالای شهر ماهانه ۵ الی ۷ میلیون تومان و در پایین شهر مبلغ ماهانه ۲ – الی ۴ میلیون تومان به عنوان اجاره بهای نصب داربست در نظر گرفته می شود.

برسی سایت های خرید کالا نیز حاکی از آن است که قیمت چادر برزنتی از متری حدود ۷۰ هزار تومان آغاز و با توجه به نوع جنس و استحکام چادر تا متری ۱۹۰ هزار تومان متغیر است. بنابراین با توجه به متراژ هیئت این عدد قابل تغییر است.

فرش

تعیین میزان هزینه ای که برای خرید فرش مورد نیاز است رابطه مستقیمی با متراژ تکیه مورد نظر دارد. با این حال در بازار امروز هر تخته فرش ۱۲ متری از حداقل ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان آغاز و با توجه به تراکم و جنس نخ و الیاف استفاده شده در فرش تا حدود ۴۰ میلیون تومان نیز افزایش پیدا می کند.

پرچم

پرچم در ابعاد و جنس های متفاوتی در بازار موجود است. به عنوان مثال پرچم و کتیبه محرم طرح چهار سلام ۱  متری در بازار محرم امسال با قیمت ۲۵۰,۰۰۰ تومان به فروش می رود. رچم مدل محرم امام حسین نیز با قیمت ۴۲۵,۰۰۰ به فروش می رود. با این حال اگر برای هر تکیه عزاداری حدود ۲۰ پرچم مورد نیاز باشد و به طور میانگین هر پرچم را ۲۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم باید مبلغ ۴ میلیون تومان برای خرید پرچم کنار بگذاریم.

سیستم صوتی و بلندگو

سیستم صوتی یکی از مهم ترین وسایل مورد نیاز برای برپایی تکیه و عزادرای است. برسی سایت های خرید و فروش لوازم الترونیکی حاکی از آن است که بلندگوهای مورد استفاده از تکایا از ۵ میلیون آغاز و تا ۹۰ میلیون ادامه دارد. عموما هیئت ها و تکایای مذهبی با توجه به بودجه خود اقدام به خرید بلندگوی مورد نیاز خود می کنند.

برای خرید میکروفن نیز باید مبلغی میان ۴ تا ۳۰ میلیون تومان در نظر گرفت.

طبل و دهل

قیمت خرید طبل در محرم امسال از حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آغاز و تا حدود ۸۰ میلیون ادامه پیدا می کند. هیئت های عزاداری با توجه به بودجه خود اقدام به خرید طبل برای دسته جات عزادری می کنند.

خرید دهل نیز حدود ۳ تا ۳۰ میلیون هزینه دارد.

زنجیر عزاداری

زنجیرهای عزاداری نیز از هر عدد ۱۸۰ هزار تومان آغاز می شود. انواع گران تر زنجیرهای عزاداری نیز در بازار موجود است. گران ترین زنجیر موجود در بازار حدود ۳ میلیون و دویست هزار تومن به فروش می رسد. بنابراین اگر ارزان ترین زنجیر را برای یک هیئت ۲۰۰ در نظر بگیریم باید مبلغی حدود ۳۶ میلیون تومان کنار بگذاریم.

موارد بالا تنها گوشه ای کوچک از هزینه های جاری برای برپایی یک تکیه به شمار می رود. به طور حتم هزینه های جانبی مانند هزینه مداح، پذیرایی ها و خدمات مختصر تکایا، نورپردازی ها (که البته سلیقه ای است) و... به هزینه های بالا اضافه می شود.