شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#انتخابات 1400#اصلاح طلب

فعال سیاسی اصلاح‌ طلب: انتخابات 1400 اصلاً انتخاباتی نبود که نام انتخابات روی آن گذاشته شود

فعال سیاسی اصلاح‌ طلب: انتخابات 1400 اصلاً انتخاباتی نبود که نام انتخابات روی آن گذاشته شود

منیبان نوشت:فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: به عنوان یک شهروند استنباط من این است که با آنچه طی دو انتخابات گذشته شاهد بوده‌ایم نظام انتخابات ما به مرور به سمت بی‌معنا شدن حرکت کرده است و مفهوم مسابقه، رقابت و مشارکت عمومی برای اینکه همه شهروندان ایرانی در تعیین سرنوشت خود ایفای نقش بکنند به کلی از دست رفته است.

چندی پیش، فائزه هاشمی از چهره‌های فعال سیاسی در نامه‌ای از اصلاح‌طلبان خواسته بود در انتخابات پیشروی مجلس شرکت نکنند. در حالی این چهره سیاسی این موضوع را مطرح کرده که این رویکرد نظر افراد دیگری هم است اما در طرف دیگر اصلاح‌ طلبانی هستند که معتقدند نباید ارتباط با صندوق رای را قطع کرد. با این وجود باید به انتظار نشست و دید جبهه اصلاحات در ماه‌های آتی چه نظری را رسماً اعلام خواهد کرد.

در این خصوص، احمد مازنی، چهره سیاسی اصلاح‌ طلب، گفت: من سخنگوی جبهه اصلاحات نیستم، ولی احزاب اصلاح‌ طلب و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی که در جبهه اصلاحات حضور دارند حتماً در آینده بحث و در نهایت اعلام موضع می‌کنند.

او افزود: به عنوان یک شهروند استنباط من این است که با آنچه طی دو انتخابات گذشته شاهد بوده‌ایم نظام انتخابات ما به مرور به سمت بی‌معنا شدن حرکت کرده است و مفهوم مسابقه، رقابت و مشارکت عمومی برای اینکه همه شهروندان ایرانی در تعیین سرنوشت خود ایفای نقش بکنند به کلی از دست رفته است.

عضو فراکسیون امید در مجلس دهم تصریح کرد: در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ رسماً یک جناح در صحنه حضور داشت. افراد توانمندی که در جناح‌ها بودند یا توصیه به کناره‌گیری شدند یا ردصلاحیت شدند و یا به آن‌ها پیشنهاد شد که بعد از ثبت‌ نام، میدان را به نفع رئیسی خالی کنند و اصلاً انتخاباتی نبود که نام انتخابات روی آن گذاشته شود.

مازنی اظهار کرد: طبیعی بود که بعد از چنین انتخاباتی بسیاری از مردم حرف‌شان را دیگر از طریق صندوق رای بیان نکنند و مشارکت با منطق‌هایی مثلا انتخاب بین بد و بدتر و حفظ صندوق رای و این حرف‌ها، معنای خود را از دست داده بود. از این آسیب و وضعیت موجود کسانی که در پی براندازی بودند استفاده کردند و زمینه ذهنی جامعه را به سمت حضور در خیابان، شعارها و اتفاقاتی از این قبیل فراهم کردند. از این‌رو اگر بسیاری از مردم هم در این صحنه‌ها حضور نداشتند اما نوعی همدلی با این حرکت نشان دادند که فعلاً این مسئله جمع شده است.

نماینده سابق تهران گفت: اگر انتخابات بخواهد به معنای واقعی شکل بگیرد چهار عنوانی که رهبری اعلام کردند و در سخنرانی علنی به مقامات رسمی کشور دستور دادند یعنی امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت باید رعایت و راهبردهای مربوط به این چهار عنوان تهیه و ابلاغ شود چون در حال حاضر توپ در زمین نهادهای متولی انتخابات است. این چهار عنوان باید به معنای واقعی کلمه مطرح شوند. یعنی برای ایجاد مشارکت مردم و رقابت واقعی، سلامت و امنیت انتخابات را از قبل تضمین کنند.

عضو سابق حزب اعتماد ملی یادآور شد: اگر نظر این نهادها هم این باشد که مشارکت واقعی صورت بگیرد باید نشانه‌هایی را بروز دهند تا ثابت کنند مشارکت واقعی، مدنظرشان است. اگر نشانه‌ها بروز داده نشود انتخابات معنای واقعی نخواهد داشت. از این‌رو من با مواضعی هم که از الان بخواهند اعلام کنند که اصلاح‌طلبان حضور داشته باشند یا اصلاً نباشند موافق نیستم. به نظر من، مشی اصلاح‌طلبان باید این باشد که از نهادهای متولی انتخابات درخواست کنند که راهبردهای انتخابات را به معنای واقعی تهیه و ابلاغ کنند و زمینه را برای مشارکت همه مردم از جمله جریان ریشه‌دار و اصیل اصلاح‌طلب فراهم کنند تا ببینیم بعد از آن چه تصمیمی برای نحوه مشارکت می‌توان گرفت.

مازنی تصریح کرد: اگر نشانه‌هایی که مطرح کردم دیده نشود در نهایت به صورت اقتضایی تصمیم گرفته خواهد شد. اصلاح‌ طلبان هیچ‌ وقت منافع ملی را فدای منافع جناحی نکردند و امنیت ملی و حفظ تمامیت ارزی و دستاوردهای سال ۵۷ و توجه به اینکه بدخواهان ایران از هر حرکتی سوء استفاده نکنند همیشه مدنظرشان بوده است. به هر حال بین اصلاح‌طلبان و تمامیت‌ خواهان، بدخواهان و براندازان این تفاوت وجود دارد که اصلاح‌طلبان خودشان را مانند مادری می‌دانند که حاضر نیست کودکش دو نیمه شود و نصفش سهم آن‌ها و نصفش سهم دیگری شود.

او در پایان خاطرنشان کرد: اصلاح‌ طلبان برای ایران و ایرانیان و اعتقادات و باورهایی که برای آن‌ها این همه شهید داده شده احترام قائل هستند و به اقتضای شرایط و موقعیت تصمیم لازم را اتخاذ می‌کنند. باز هم تاکید می‌کنم که توپ انتخابات در زمین نهادهای متولی انتخابات است.

۲۱۶۲۱۷