شهر خبر

چه کسانی نماد ۳۰۰ ساله اردستان را آتش زدند؟ +تصاویر تلخ نخل سوخته

انتشار خبر آتش سوزی و از بین رفتن نخل عزاداری 300 ساله اردستان و انتشار تصاویری از بقایای سوخته آن در فضای مجازی با بهت و واکنش گسترده عمومی همراه شد.

چه کسانی نماد ۳۰۰ ساله اردستان را آتش زدند؟ +تصاویر تلخ نخل سوخته

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، از دقایق ابتدایی وقوع این حادثه، دلایل و احتمال‌های فراوانی از جمله گرمای شدید و قرار گرفتن در معرض نور خورشید و آتش گرفتن پارچه‌های قدیمی نخل از سوی آتش‌نشانی و دیگر دستگاه‌های ذیربط مورد بررسی قرار گرفت، اما در نهایت با تحقیقات میدانی و توضیحات شاهدان عینی مشخص شد که این اتافاق یک حریق عمدی بوده است.

بر این اساس این موضوع بالافاصله در دستور کار پلیس اردستان قرار گفت و با هوشیاری ماموران انتظامی در کمتر از پنج ساعت دو متهم این حادثه دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان اردستان گفت: در پی اعلام حریق عمدی نخل محله کوشک در شهر اردستان و اهانت به مقدسات و اعتقادات مردم که موجب جریحه‌دار شدن دل عزاداران حسینی شد، مأموران پلیس شهرستان در کمتر از پنج ساعت دو نفر متهم را شناسایی و دستگیر و به یگان انتظامی منتقل کردند.

سرهنگ مصطفی صادق زاده گفت: متهمان با توجه به شواهد و دلایل موجود به بزه انتسابی اعتراف و انگیزه خود را از ارتکاب جرم٬ اختلاف با مسؤولان هیأت مذهبی اعلام کردند که جهت تعیین تکلیف تحویل مقامات قضائی شهرستان شدند.

چه کسانی نماد ۳۰۰ ساله اردستان را آتش زدند؟ +تصاویر تلخ نخل سوخته

گفتنی است نخل‌گردانی یا نخل‌برداری، حملِ تابوت چوبی عظیم و نمادی از سوگواری ایام محرم الحرام در ایران است که در دهه اول این ماه، تابوت در حالی که توسط پارچه‌های مشکی و سبز پوشانده شده، توسط عزاداران پرشماری (به دلیل وزن زیادِ آن) حمل می‌شود. سابقه نخل را به قبل از اسلام و زمان ساسانیان و مرتبط با سوگواری سیاوش می‌دانند.

قربانی کردن گوسفند، دود کردن اسفند، سینه‌زنی، نوحه‌خوانی و… از آیین‌های جانبی این مراسم بزرگ و سنتی است. نخل‌ها در طول مدت سال در مقابل یا داخل حسینیه‌ها نگهداری می‌شوند.

در اجرای این مراسم باشکوه تقسیم کار جالبی وجود دارد که در برخی شهر‌ها این سنت هنوز به دقت انجام می‌شود به گونه‌ای که بلند کردن هر پایه نخل بر عهده طایفه خاصی بوده و کسی حق سرپیچی از آن موازین را ندارد و معمولاً این حق موروثی است.