شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس

بورس جهنم سرمایه گذاران شد!

بورس جهنم سرمایه گذاران شد!

بورس دیروز با قاطعیت زیادی تکلیف را روشن کرد و مشخص شد که ریسک های ایجاد شده توسط دولت، وزن بیشتری نسبت به گزارش های خوب شرکت ها دارد.

از زمانی که دولت نرخ سوخت و خوراک گاز صنایع را افزایش داده و چند تصمیم ناگهانی دیگر هم گرفته که مستقیما سود شرکت های تولیدکننده را کاهش می دهد، بورس وضعیت به شدت نامناسبی پیدا کرده است.

اوضاع بورس وخیم است و این را می توان به حساب تصمیمات دولت نوشت که کاری کرده تا سرمایه گذاری بلند مدت در تولید، با ابهامات فراوان مواجه شود.

برخی بر این باورند که دولت به دلیل کسری بودجه، مقرراتی وضع می کند تا بخشی از سود شرکت ها را از آن ها بگیرد و کسری بودجه جبران شود. حتی اگر این فرضیه درست نباشد، چیزی که مشاهده می شود این است که دولت با وضع مقررات جدید، بخشی از سود شرکت ها را کاهش داده و حتی برخی شرکت ها را از سوددهی به زیان دهی می رساند.

اعتماد به بورس از بین رفت؟

در این شرایط، سرمایه گذار جرات نمی کند به فکر سرمایه گذاری بلند مدت در شرکت های تولیدی باشد و پول خود را به بازارهای موازی می برد که هم شفافیت کمتری نسبت به بورس دارند، هم دولت تا این اندازه نمی تواند در آن ها اثرگذار باشد.

به همین دلیل است که بورس مدتی منفی شده و با شیب تند در حال سقوط است. حتی گزارش های فصلی خوبی که شرکت ها اخیرا منتشر کرده اند هم نتوانسته وضعیت را بهبود بخشد و بی اعتمادی به بورس دوباره افزایش یافته است.

بی اعتمادی نسبت به بورس، یک بار در سال 99 که بازار سقوط کرد شدت گرفت و یک بار هم در همین سال 1402 با تصمیمات ناگهانی دولت که منجر به کاهش سود شرکت ها می شود، افزایش یافته است.

شوک بازگشایی نمادها

به همین دلیل است که دیروز ارزش معاملات خرد تا کمتر از 3900 میلیارد تومان سقوط کرد. البته بسته بودن نماد تعدادی از شرکت ها به دلیل برگزاری مجمع، یکی از دلایل کاهش ارزش معاملات است اما از بین رفتن اعتماد به این بازار را نمی توان در موضوع کاهش ارزش معاملات نادیده گرفت.

با توجه به کاهش ارزش معاملات در روز گذشته، خروج 770 میلیارد تومان پول از بازار سهام و کاهش شاخص قدرت خریداران حقیقی تا عدد 0.63 ، می توان برای امروز هم افت شاخص ها را متصور بود.

در این هفته به دلیل بازگشایی نماد بسیاری از شرکت ها که اخیرا مجمع خود را برگزار کرده اند، ممکن است بازار با شوک های بازگشایی های منفی سنگین مواجه شود چراکه نماد شرکت ها پس از برگزاری مجمع عادی سالیانه، بدون دامنه نوسان بازگشایی می شود و ممکن است برخی از نمادها منفی های سنگینی را در این جو سراسر منفی ثبت کنند.