شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجموعه#هیولای#کهکشانی#شکار

هیولای کهکشانی شکار شد

تلسکوپ فضایی هابل ناسا هیولایی در حال شکل گیری را شکار کرده است. این مجموعه کهکشانی دست کم از 2 خوشه کهکشانی در حال ادغام تشکیل شده است.

ضمیمه دانش روزنامه اطلاعات نوشت: تلسکوپ فضایی هابل ناسا و آژانس فضایی اروپا در رصد یک خوشه‌ کهکشانی استثنایی که در فاصله‌ حدود هشت میلیارد سال نوری از زمین در صورت فلکی تازی‌ها (Canes Venatici) قرار دارد، هیولایی در حال شکل‌گیری را شکار کرده‌است. این مجموعه که از دست‌کم دو خوشه‌ کهکشانی در حال ادغام با یکدیگر تشکیل شده، در حال ساخت یک هیولای کیهانی است که یک خوشه‌ غول‌پیکر خواهد بود که به عنوان یک عدسی گرانشی عمل می‌کند.

عدسی گرانشی، نمونه‌ای چشمگیر از نظریه نسبیت عام اینشتین در عمل است. یک جرم آسمانی مانند یک خوشه کهکشانی به اندازه کافی جرم دارد که بُعد فضا ـ زمان را منحرف کند؛ این باعث می‌شود مسیر نور در اطراف جسم به طور قابل مشاهده‌ای خم شود، طوری‎که گویی توسط یک عدسی وسیع خم شده‌است.

عدسی گرانشی همچنین می‌تواند اجرام دوردست را بزرگنمایی کند و به اخترشناسان اجازه می‌دهد اجرامی را مشاهده کنند که در غیر این صورت بسیار کم‌نور و بسیار دور بوده و قابل تشخیص نیستند. همچنین می‌‌تواند تصاویر کهکشان‌های پس‌زمینه را تحریف کرده و آنها را به رگه‌‌هایی از نور تبدیل کند. 

اخترشناسان فعال در این مشاهدات امیدوارند با تلسکوپ‌های نسل بعدی مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب، زمینه را برای مطالعات آینده در مورد عدسی‌های گرانشی عظیم فراهم کنند.