شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#سرمایه گذاری#سرمایه‌گذاری

آیا بورس مستحق سرمایه‌گذاری است؟

سید محمود یاسینی اردکانی، مدیرعامل کارگزاری سرمایه‌گذاری ملی معتقد است در حال حاضر انتظاری مبنی بر شکل‌گیری یک روند مثبت در بازار سهام وجود ندارد.

فردای اقتصاد: مدیرعامل کارگزاری سرمایه‌گذاری ملی ایران در برنامه روز شنبه بورسان گفت: سرمایه‌گذاران در ابتدا باید ویژگی‌های خود را در امر معامله‌گری در نظر بگیرند. در صورتی که نگاه کوتاه مدت به بازار دارند طبعا در شرایط فعلی، بورس محل مناسبی برای ورود سرمایه نیست. زیرا نگاه کلی به بورس همراه با ترس و ابهام است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون انتظاری مبنی بر شکل‌گیری یک روند مثبت در بازار سهام وجود ندارد.

سید محمود یاسینی اردکانی تاکید کرد: فول سهم بودن و اعتبارگیری روی سهام به دلیل نگرشی مبتنی بر سرمایه‌گذاری بلندمدت، در بدترین حالت با فرض عدم اتفاق سازنده هم بورس می‌تواند از محل تورم و رشد نقدینگی وضعیت مطلوبی را تجربه کند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به سابقه تاریخی بیان کرد: تجربه نشان داده است که شروع نمود اثرگذاری نقدینگی در بازارها در ابتدا از سمت بورس نیست. در ابتدا بازارهایی نظیر ارز و طلا می‌توانند اثر نقدینگی و شکل‌گیری روند مثبت را نمایان کنند. بنابراین توصیه نمی‌شود پول جدید در مقطع فعلی وارد بازار سهام شود.

سازمان بورس پازل شفاف‌سازی را تکمیل می‌کند؟

وی با اشاره به اقدامات سازمان درباره افرادی که از اطلاعات نهانی استفاده کرده‌اند، گفت: اقداماتی همانند ارسال نامه به کارگزاری‌ها از سوی سازمان صورت گرفته است. به طور مشخص در نامه به کارگزاری سرمایه‌گذاری ملی ایران به کدی اشاره شده است که معاملات آن منطقی بوده و سهام مربوط به گروه پتروشیمی هم نیست. فروشی انجام شد و در ۲ روز معاملاتی بعد به طور مجدد خریداری صورت گرفت. به نظر می‌رسد دقت در این موضوع کم بوده و بیشتر اقدامات پیرامون رزومه‌سازی است.

یاسینی اردکانی معتقد است، از دولت گرفته تا مباحث مربوط به بورس و بانک متاسفانه بیشتر به دنبال آمار و ارقام هستیم تا اثر بخشی واقعی. باید شرایط و مطالبه‌گری به سمتی رود تا شاهد اتفاقاتی همانند نامه پتروشیمی‌ها نباشیم.

 وی تاکید کرد: از سیستمی که درگیر رانت است انتظار می‌رود که فعالان آن از شرایطی که ممکن است در آن آربیتراژی اتفاق افتد، استفاده نکنند.

در برنامه امروز بورسان، سید محمود یاسینی اردکانی مدیر عامل کارگزاری سرمایه‌گذاری ملی ایران به بررسی وضعیت جاری و چشم‌انداز آتی بازار سرمایه پرداخت. مهدیه علیجانی کارشناس بازار سرمایه هم در ادامه شرایط بازارهای جهانی و معاملات در بورس کالای ایران را بررسی کرد.