شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#دولت

جلوگیری آمریکا از میزبانی ایران برای یک اجلاس بین‌المللی! + واکنش وزارت خارجه

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور ضمن حمایت از طرح ضدایرانی دولت این کشور در سازمان جهانی دریانوردی برای رد پیشنهاد ایران جهت میزبانی روز جهانی دریانوردی در تهران، ادعا‌هایی را علیه فعالیت‌های ایران در حوزه دریانوردی مطرح کردند.

ایسنا نوشت: آبرام پالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در پی موافقت نشدن با میزبانی تهران برای روز جهانی دریانوردی در اکتبر، در صفحه توییترش با مطرح کردن ادعا‌هایی علیه ایران نوشت: کشوری که به طور تحریک‌آمیزی به کشتی‌های تجاری خارجی که در حال حمل‌ونقل قانونی هستند، حمله می‌کند، آن‌ها را توقیف می‌کند و آزارشان می‌دهد، نمی‌تواند میزبان روز جهانی دریانوردی باشد.

پالی در ادامه نوشت: ما مفتخریم که برای تایید تعهدمان نسبت به آزادی دریانوردی، در کنار اعضای سازمان بین‌المللی دریانوردی ایستاده‌ایم.

علاوه بر این، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در صفحه توییترش در این باره نوشت: ما از تصمیم شورای سازمان بین‌المللی دریانوردی برای لغو برنامه‌های برگزاری روز جهانی دریانوردی در تهران استقبال می‌کنیم. ایران به طور مکرر به امنیت دریانوردان، کشتیرانی تجاری و آزادی دریانوردی بی‌اعتنایی کرده است.

واکنش این مقامات آمریکایی در پی این مطرح می‌شود که خبرگزاری رویترز شب گذشته گزارش داد، یک سخنگوی سازمان بین‌المللی دریانوردی اعلام کرد که پس از تایید شدن پیشنهاد آمریکا برای مخالفت با میزبانی تهران برای روز جهانی دریانوردی طی یک رای‌گیری در این سازمان، پیشنهاد ایران برای میزبانی این رخ‌داد ایرانی رد شده است.

در طرح پیشنهادی آمریکا که مورد حمایت دولت انگلیس نیز بوده است و خبرگزاری رویترز رونوشتی از آن را رویت کرده، ادعا‌هایی علیه فعالیت‌های ایران در حوزه دریانوردی مطرح شده بود.

به گفته مقامات ایران، ارتش آمریکا اغلب در حوزه دریانوردی فعالیت‌های تحریک‌آمیزی را هنگام توقیف‌های برخی کشتی‌ها از سوی ایران نشان داده است.

در همین راستا، فرمانده منطقه دوم دریایی سپاه اخیرا درباره توقیف یک نفتکش خارجی متخلف از سوی ایران و رفتار تحریک‌آمیز نیروی دریایی آمریکا در حین آن، اقدام «غیر قانونی و غیر حرفه‌ای» آمریکایی‌ها برای فراری دادن شناور‌های متخلف قاچاق سوخت در خلیج فارس را سابقه دار عنوان و اظهار کرد: آن‌ها در موارد متعددی از طریق نیرو‌های نظامی خود در خلیج فارس به حمایت شناور و نفتکش‌های قاچاق سوخت و متخلف پرداخته‌اند و با پرواز جنگنده و اعزام شناور گشتی برای فرار آن شناور‌ها تلاش کرده‌اند، اما همواره با هوشیاری، دقت عمل و اقتدار رزمندگان نیروی دریایی سپاه مواجه شده است.

مقامات آمریکایی برای توجیه حضور نظامی خود در خاورمیانه و خلیج فارس مدعی هستند که با این اقدامات امنیت منطقه را برای کشور‌های حاشیه خلیج فارس و عبور کشتی‌های سراسر جهان تامین می‌کنند.


واکنش کنعانی به اقدام آمریکا در جلوگیری از میزبانی ایران برای مراسم روز جهانی دریانوردی

سخنگوی وزارت امورخارجه، اقدام آمریکا در جلوگیری از میزبانی جمهوری اسلامی ایران برای اجلاس سالانه سازمان بین‌المللی دریانوردی را شدیداً محکوم کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اقدام خلاف عرف و موازین بین‌المللی آمریکا در سوء استفاده از سازمان‌های بین‌المللی گفت: آمریکا بار دیگر ماهیت زورگویانه و استکباری خود را با ممانعت از برگزاری اجلاس سالانه روز جهانی دریانوردی در ایران نشان داد. این در حالیست که رویداد یادشده از سوی سازمان بین‌المللی دریانوردی (آیمو) در لندن در سال ۱۳۹۴ به تصویب شورای آیمو رسیده و توسط مجمع عمومی این سازمان وابسته به ملل متحد نیز تأیید شده بود.

کنعانی افزود: اقدام آمریکا که با همراهی انگلیس بود، ثابت کرد که سوء استفاده سیاسی از نهادهای فنی و تخصصی ملل متحد، برای این کشور هیچ حد و مرزی ندارد حتی اگر به کاهش اعتبار جهانی این سازمان‌ها منجر شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به نادیده گرفتن آرای اکثریت سازمان بین‌المللی دریانوردی از سوی آمریکا افزود: این اقدام خلاف موازین بین‌المللی آمریکا، با مخالفت شدید بسیاری اعضای شورا مواجه شد که به پیشنهاد آن کشور رأی مخالف و یا ممتنع دادند و تأکید کردند که نادیده گرفتن مصوبات قبلی سازمان باعث بی‌اعتباری خود سازمان خواهد شد.

کنعانی افزود: متأسفانه دولت آمریکا با توسل به دروغ پردازی، اتهام زنی و بیان خلاف واقع، می‌خواهد سرپوشی بر اقدامات غیرقانونی و ناموجه خود فراهم سازد.

کنعانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای آیمو، همواره بر کنشگری فعال و مسئولانه خود در عرصه دریانوردی بین‌المللی تأکید داشته و وفق تعهدات بین المللی عمل می نماید.