شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عتبات#ارز مسافرتی

مسافران زمینی عتبات محروم از ارز مسافرتی

مسافران زمینی عتبات محروم از  ارز مسافرتی

مدتی است که ارز مسافرتی برای سفرهای هوایی به عتبات در طول سال در نظر گرفته شده است اما مسافران زمینی به عتبات هنوز امکان گرفتن این ارز را ندارند.

همواره با ایام سوگواری سید و سالار شهیدان جمعیت مشتاق به زیارت عتبات افزایش می‌یابد اما یکی دغدغه‌های عتبات موضوع تخصیص ارز مورد نیاز آنها است به طوری که ارز مورد نیاز زوار عتبات فقط در ایام اربعین تخصیص می‌یابد و در دیگر ایام سال خبری از این ارز به مسافران زمینی عتبات نیست.

هرچند ناگفته نماند گرفتن این ارز نیز با مشکلاتی همراه است به عنوان مثال یکی از مسافران اربعین در این باره به خبرنگار مهر گفت: برای سفر اربعین سال گذشته تصمیم گرفتیم چند روز زودتر عازم عراق شده تا به شلوغی‌های وحشتناک مرز در نزدیک اربعین برخورد نکنیم، اما بانک مرکزی فقط یک دوره خاص برای تخصیص ارز در نظر گرفته بود و افرادی که می‌خواستند زودتر عازم عتبات شوند از دریافت این ارز محروم بودند.

وی ادامه داد: مسئله بعدی معرفی شعبی منتخب بود که بانک مرکزی در نظر گرفته بود به عنوان مثال بانک مرکزی شعبی را معرفی کرده بود که متقاضی در آن حتماً باید حساب می‌داشت که این مسئله موجب شده بود صف‌های طولانی برای افتتاح حساب ایجاد شود.

چرا دولت دینار نمی‌دهد؟

یکی دیگر از مشکلات در سفر سال گذشته عدم ارائه دینار به مردم و فقط ارائه دلار به متقاضیان بود که مردم را بسیار دچار مشکل کرد در همین رابطه یکی از دریافت کنندگان ارز به خبرنگار مهر گفت: سال گذشته به سختی ارز مورد نیاز خود را از یک بانک دولتی دریافت کردم اما وقتی به آن سوی مرز مراجعه کردم متوجه شدم ارزی که به من داده‌اند قدیمی است و صرافی‌های عراق این دلار را قبول نمی‌کردند و می‌گفتند این ۱۰۰ دلاری قدیمی بوده و از چرخه مبادلات حذف شده است که درنهایت با سختی فراوان در شهر کربلا یک صرافی پیدا کردم که ارز مرا با قیمت بسیار پایین‌تر تبدیل به دینار کرد به همین دلیل بهتر آن است که بانک مرکزی تمهیداتی بیندیشد و به جای دلار دینار به زوار ارائه کند.

چرا برای مسافران زمینی عتبات ارز مسافرتی در نظر نمی‌گیرند؟

با تدبیر دولت ایران و عراق ویزا برای همیشه از سفر به عتبات عالیات برداشته شد، اما عدم ارائه ارز مورد نیاز به زوار زمینی عتبات در دیگر ایام سال همچنان پا برجا است.

ارائه ارز مسافرتی می‌تواند فشار سنگین تقاضا در ایام اربعین را کاسته و مشکلات عمده تردد در ایام اربعین که بخشی زیادی از آن به علت سهولت سفر در این ایام است را برطرف کند، البته شکی نیست که اربعین باید باشکوه برگزار شود و تقاضا در ایام اربعین همیشه وجود دارد اما بانک مرکزی می‌تواند تدبیری بیندیشد تا متقاضیان سفرهای انفرادی نیز بتوانند از این ارز بهره مند شوند.

ناگفته نماند در حال حاضر ارز سفر به عتبات عالیات تنها به سازمان حج و زیارت تخصیص داده می‌شود اما مسافران سفرهای سیاحتی به دیگر نقاط مختلف جهان می‌توانند ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند که ردیفی در ابلاغیه بانک مرکزی نیز برای آنها در نظر گرفته شده است. در این ابلاغیه گفته شده است ارز مسافرتی ۱۴۰۲ به عنوان کمک هزینه برای سفرهای خارج از کشور در نظر گرفته شده که سقف پرداخت آن معادل ۵۰۰ یورو است. البته برای سفرهای زمینی میزان آن ۳۰۰ یورو است، قیمت ارز مسافرتی ۱۴۰۲ با توجه به نوسانات بازار ارز مشخص می‌شود و همواره با نرخ ارز در بازار آزاد تفاوت دارد.

تسهیل سفر در ایام عادی سال به نفع دو کشور است

علی فراقی کارشناس و فعال اقتصادی در این باره به مهر می‌گوید: در ایام آغازین ماه محرم و در آستانه عاشورا و تاسوعای حسینی هستیم که طبق عادت سال‌های گذشته باید شاهد سفر تعداد زیادی از مردم کشور به سمت کربلا باشیم، در این زمان معضلی که سال‌ها در این ایام به چشم می‌خورد شرایط کیفی پس از گذر کردن از مرزهای ایران و ورود به خاک کشور عراق است، که با توجه امکانات بسیار محدودی که در کشور عراق وجود دارد و آن را می‌توان به تمامی مواردی که یک زائر نیاز دارد تا سفری صحیح و سلامت داشته باشد بسط داد.

فراقی افزود: در این زمان با توجه به ازدیاد جمعیت ورودی به این کشور عملاً هرساله شاهد شرایطی نامساعد برای زائرین هستیم. حال دولت برای افرادی که در این بازه زمانی (اربعین) قصد سفر به کربلا را دارند ارزی برای سفر در نظر گرفته تا بتوانند با تهیه ارز با نرخ پایین‌تر عملاً از این لحاظ سفری بهتر را تجربه کنند ولی مشکلی که در این میان به چشم می‌خورد عدم تخصیص این ارز در دیگر ایام به مسافران زمینی عتبات است تا افراد به راحتی در هر زمان سال بتوانند به این سفر بروند و با مشکلات و کمبود فراوانی که وجود دارد روبرو نشوند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: چه بخواهیم این قسمت را نادیده بگیرم یا نگیریم عملاً به دلیل شرایط مساعدتری که دولت در ایام اربعین در نظر گرفته خیلی از افراد تشویق به سفری عملاً با هزینه‌ای کم‌تر می‌شوند. شاید بتوان به این نکته اشاره کرد که اگر حتی شرایط کشور عراق را هم لحاظ نکنیم با توجه به حرکت این تعداد افراد در داخل کشور برای رفت و آمد، خدمات مختلفی که یک شخص نیاز دارد با چالش‌های بسیاری روبرو می‌شود و چه بسا بهتر است اگر کسی قصد رفتن به این سفر را دارد بتواند در هر زمان سال از این شرایط استفاده کند تا به راحتی این حجم از جمعیت سفر در طول سال تقسیم شود تا عملاً هرکسی که قصد عزیمت به این مقصد را دارد، هرچند هم در برخی از مکان‌ها با شرایط امکاناتی پایینی رو به رو باشد ولی با توجه به تقسیمی که شکل می‌گیرد همان مکان یا همان خدمت و امکانات در بهترین حالت‌های ممکن خود به افراد داد شود.

فراقی در پایان گفت: در صورتی که سیاست گذار و دولت قصد تخصیص ارز یا حتی در نظر گیری شرایطی آسان‌تر را در هر زمینه‌ای (چه سفر، چه تجارت و…) دارد بهتر است پر از اما و اگر و تبصره و دستور و شرایط مختلف نباشد چون در نهایت در هر کاری این نوع سبک تصمیم گیری باعث ایجاد مشکلاتی فراوان خواهد شد و آن چیزی است که اگر قبل تر را مشاهده کنیم نتایج منفی آن را به خوبی می‌توانیم مشاهده کنیم.

انتهای پیام/