شهر خبر

واکنش مغرضانه آمریکا به حمله معترضان عراقی به سفارت سوئد

واکنش مغرضانه آمریکا به حمله معترضان عراقی به سفارت سوئد

مهر نوشت: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بدون توجه به جریحه‌دار شدن احساسات مسلمانان جهان در پی قرآن‌سوزی در سوئد، واکنش معترضان عراقی به این اقدام موهن را محکوم کرد.

به نقل از الجزیره، وزارت امور خارجه آمریکا در موضعی جانبدارانه، حمله معترضان عراقی به سفارت سوئد در بغداد و به آتش کشیدن آن را در اعتراض به هتک حرمت قرآن کریم در استکهلم به شدت محکوم کرد.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بدون توجه به اقدام موهن قرآن سوزی در سوئد و جریحه‌دار شدن احساسات مسلمانان در سراسر جهان اعلام کرد: اینکه نیروهای امنیتی عراق از حمله معترضان به سفارت سوئد در بغداد جلوگیری نکردند، غیرقابل قبول است.

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا ضمن انتقاد از اقدام نکردن دستگاه‌های امنیتی عراق برای محافظت از نمایندگی دیپلماتیک سوئد در بغداد افزود: آزادی تجمعات مسالمت آمیز یکی از ویژگی‌های اساسی دموکراسی است، اما آنچه شب گذشته رخ داد یک اقدام خشونت آمیز و غیرقانونی بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: ما با شرکای سوئدی خود در تماس هستیم و حمایت خود را ارائه کرده‌ایم. سفارتخانه‌های خارجی نباید هدف خشونت باشند. ما از دولت عراق می‌خواهیم که به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند و بر اساس قوانین بین المللی از تمامی سفارتخانه‌های دیپلماتیک در عراق در برابر هرگونه نفوذ یا آسیب، محافظت کند.

این موضع وزارت خارجه آمریکا در حالی است که نخست وزیر عراق دستور اخراج سفیر سوئد در بغداد و بازگشت کاردار عراق در استکهلم را صادر کرد.

بر اساس بیانیه رسمی صادره از دفتر نخست وزیر عراق، «محمد شیاع السودانی» به وزارت خارجه این کشور دستور داد که کاردار عراق در استکهلم را به کشور فرا بخواند و از سفیر سوئد در بغداد بخواهد که خاک عراق را ترک کند.

310310