شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سود#مشتریان

این مشاغل آینده روشنی دارند

افزایش جمعیت، مصرف‌گرایی و نیاز به دریافت خدمات در گرایش و افراد به کسب و کارهای خدماتی موثر بوده است.امروز در دنیا بیشتر کسب و کارهای موفق، خدماتی هستند و صاحبان آنها با ایده‌های خلاقانه و نوآورانه و جذب مشتریان به سود و درآمد رسیده‌اند.

ایسنا: گزارش اخیر مرکز آمار ایران از نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در بهار امسال نشان می‌دهد که ۴۱.۲ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در بهار ۱۴۰۲ از نظر اقتصادی فعال بودند و در گروه شاغلان یا بیکاران قرار داشتند.نرخ مشارکت اقتصادی در این فصل از سال نیز نسبت به بهار ۱۴۰۱ رشد داشته و ۰.۳ درصد افزایش یافته است.

اما در بررسی اشتغال بخش‌های عمده اقتصادی نتایج نشان داد که در بهار ١٤٠٢، بخش خدمات با ۵۱.۳ درصد بیش­‌ترین سهم از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده و تعداد شاغلان این بخش به بیش از ۱۲ میلیون و ۴۷۱ هزار نفر رسیده است.بخش صنعت با ۳۳.۱ درصد و بخش کشاورزی با ۱۵.۵ درصد به ترتیب در مراتب بعد قرار گرفته‌اند.

در طول سال‌های اخیر گرایش به مشاغل خدماتی افزایش داشته و از نگاه کارشناسان شرایط حاکم بر اقتصاد، تغییر سبک زندگی، میل به کسب درآمد و رفاه بیش‌تر و نبود بروکراسی‌های زائد و دست و پاگیر در ایجاد مشاغل خدمات و گسترش بخش خدمات در اقتصاد اثرگذار بوده است.

درحال‌حاضر بخش خدمات نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی از ظرفیت و ظرفیت بیشتری در حوزه اشتغال و جذب کارجویان به بازار کار برخوردار است و بستر مناسبی برای حضور در عرصه فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی به شمار می‌رود.

علی اصلانی، کارشناس حوزه کار در گفت‌وگو با ایسنا بیش از ۸۰ درصد مشاغل در کشورهای اروپایی را مربوط به بخش خدمات دانسته و می‌گوید: کسب و کارهای خدماتی تنوع زیادی دارد و به دلیل توسعه فناوری‌ها و اقتصاد دیجیتال روز به روز در تمام دنیا در حال گسترش است.مشاغل خدماتی علیرغم آنکه در مواجهه با تکانه‌های اقتصاد از دوام و پایداری لازم برخوردار نیستند اما فواید و مزایای بسیاری دارند.

تغییر سبک زندگی و میل به گسترش شغل‌های خدماتی

به گفته وی در ایجاد این نوع کسب و کارها از بروکراسی‌های دست و پاگیر خبری نیست و افراد با سرمایه کم و ایده‌های خلاقانه و نو به سمت راه‌اندازی مشاغل خدماتی رفته‌اند.

اصلانی می‌گوید: کسب و کارهای خدماتی درآمدزا بوده و در تمام حوزه‌ها از فروش موادغذایی، محصولات و صنایع دستی قابلیت اجرا دارد زیرا در این نوع مشاغل هدف جذب مشتری از طریق ارائه خدمات و محصولات است و افراد زودتر به سود و درآمد دست می‌یابند.

این کارشناس حوزه کار با بیان اینکه تغییر سبک و شیوه زندگی مردم در گسترش مشاغل خدماتی اثرگذار بوده می‌گوید: مشاغل بخش خدمات دردسر و ریسک کمتری نسبت به دیگر مشاغل دارند و راه‌اندازی آنها به سهولت امکانپذیر است.

با توجه به گسترش اشتغال بخش خدمات در کشور وی این پیشنهاد را مطرح کرد که از ظرفیت‌های موجود در حوزه‌های گردشگری، فناوری اطلاعات (IT) و حمل‌ونقل برای افزایش ظرفیت اشتغال در کشور بیش از پیش استفاده شود و در برنامه‌ریزی برای کاهش نرخ بیکاری به ویژه بیکاری دانش آموختگان سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، علیرغم آنکه طبق آمارها بخش خدمات درصد بالایی از سهم اشتغال کشور را نسبت به بخش‌های صنعت و کشاورزی دارد و تمایل به ایجاد و راه‌اندازی مشاغل خدماتی روز به روز بیشتر می‌شود اما به اذعان کارشناسان، ایجاد تعادل در بازار کار نیازمند همراهی بخش‌های صنعت و کشاورزی در کنار بخش خدمات است و ضروری است تا از ظرفیت همه بخش‌ها در عرصه اشتغال و فعالیت‌های اقتصاد استفاده شود. درحال‌حاضر مهمانداری، راهنمای تور و گردشگری، فروش آنلاین، طراحی وب، مشاوره و تبلیغات از جمله مشاغل خدماتی پرتقاضا در کشورهای دیگر به شمار می‌روند که به دلیل درآمدزایی، کم هزینه‌بر بودن و جذابیت بیشتر در کشور ما نیز چند سالی است جایگاه خود را یافته و استقبال از آن روز به روز بیشتر می‌شود.