شهر خبر

واکنش شورای مقاومت افغانستان به اخراج پناهجویان افغان از ترکیه

واکنش شورای مقاومت افغانستان به اخراج پناهجویان افغان از ترکیه

آماج نیوز نوشت: شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان خواهان توقف اخراج شهروندان افغانستان‌ از ترکیه شده است.

این شورا در واکنش به اخراج اخیر مهاجران افغانستان از ترکیه گفته است که با «تحویل‌دهی» کشور به گروه طالبان، موج مهاجرت از این کشور یک‌بار دیگر افزایش بی‌ سابقه پیدا کرده است.

این شورا در بیانیه گفته است با تسلط طالبان بر افغانستان، بی‌کاری و فقر افزایش یافته و نیروهای پیشین امنیتی و کارمندان نهادهای دولتی، فعالان مدنی و زنان نیز در معرض «تهدید جدی» قرار گرفته‌اند.

در بیانیه شورای مقاومت برای نجات افغانستان با ابراز نگرانی گفته شده است که ترکیه اخیرأ اقدام به گردآوری و اخراج پناه‌جویان بدون مجوز کرده است که در میان این پناه‌جویان شماری از شهروندان افغانستان نیز شامل بوده و خبرهای از بدرفتاری و گاهی خشونت با پناه‌جویان نیز نشر شده است.

چهره‌های مخالف طالبان دلیل مهاجرت شهروندان افغانستان را وضعیت رقت‌بار و تسلط طالبان عنوان کرده و تأکید کرده‌اند: «همه می‌دانند پناه‌جویان افغانستانی به دلیل وضعیت رقت‌بار مسلط بر کشور و رهایی از ظلم، شکنجه و قتل‌های هدفمند توسط طالبان به کشورهای دیگر از جمله ترکیه پناه برده‌اند.»

شورای مقاومت ملی از دولت ترکیه خواسته است که باید با مردم افغانستان «انعطاف» داشته باشند و در برابر اخراج پناه‌جویان شهروند افغانستان که برگشت آنان خطرات شکنجه، تهدید، زندان و مرگ را به همراه دارد، متوقف کنند.

311311