شهر خبر

برشی از خاطرات هاشمی / کسبه عراقی ترجیح می‌دهند پول ایرانی بگیرند/ زوار ایرانی تحت کنترل شدید هستند/ ماجرا پول گرفتن اکبر گنجی از یک سازمان چه بود؟

برشی از خاطرات هاشمی  / کسبه عراقی ترجیح می‌دهند پول ایرانی بگیرند/ زوار ایرانی تحت کنترل شدید هستند/ ماجرا پول گرفتن اکبر گنجی از یک سازمان چه بود؟

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی خانه موزه آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی در بخشی از در خاطرات۲۷تیر١٣٧٩ او آمده است:

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی‌رفسنجانی روز بیست و هفتم تیر در مورد شرایط زوار در عراق، یک مصاحبه تلویزیونی و ادعای کیهان در مورد فعالان اصلاح‌طلبان نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌خوانید.

[آقای حسین اشرفی‌اصفهانی] فرزند شهید اشرفی، شهید محراب [و امام‌جماعت مسجد سیدالشهدا (ع) تهرانپارس] آمد. گزارشی از سفر به کربلا داد و گفت، وضع معاش مردم اسف‌بار است. مغازه‌ها خالی، قطع طولانی برق، جاده‌ها خراب و ... هر دینار عراقی که در گذشته ۲۲ تومان بوده، امروز ۴ ریال است و کسبه ترجیح می‌دهند پول ایرانی بگیرند. زوار ایرانی تحت کنترل شدید هستند. گله کرد از اینکه پدرش که چهارمین شهید محراب بوده، امسال به عنوان شهید پنجم محراب مطرح شده؛ به خاطر به حساب‌آوردن شهید [سیدمحمدعلی] قاضی [طباطبایی، امام‌جمعه تبریز] در ردیف شهدای محراب و گفت، چندین سال اسناد تاریخی بی‌اعتبار می‌شود. برای مدرسه علمیه‌ای که تأسیس‌ کرده است، کمک خواست و گفت، مرحوم ابوترابی را در خواب‌ دیده که نامه‌ای به ایشان داده و گفته، این نامه امام رضا(ع) به آقای هاشمی‌رفسنجانی، برای حل مشکل مدرسه است. گفت، زوار ایرانی با دیدن وضع مفلوک عراق، مرتباً به شما دعا می‌کنند که چگونه بعد از جنگ، ایران را آباد کردید.

مصاحبه‌ای با صداوسیما دربارۀ علل و آثار پذیرش قطع‌نامه در سال ۱۳۶۷ داشتم. آقای [حسن] مرادی، نماینده جدید اراک آمد. اعتبارنامه‌اش در شعبه رد شده است. از سوابق خوب خویش و از عیوب رقبایش - آقایان [علی] نظری و [رحمان] کارگشا- گفت و برای جلوگیری از رد اعتبارنامه‌اش استمداد کرد. عصر مجمع نمایندگان استان کرمان آمدند و از رکود اقتصادی کرمان و بی‌کاری و خشکسالی ابراز نگرانی‌ کردند. در مورد منابعی‌که می‌تواند برای رونق استان به کار گرفته شود، مذاکره کردیم.

مشاجره [جناح] چپ و راست، بر سر احکام دادگاه [قتل‌های زنجیره‌ای] و مسائل دیگر ادامه دارد و به خصوص افشاگری روزنامه کیهان، در خصوص پول‌گرفتن آقایان [اکبر] گنجی، [محسن] کدیور، [ماشاءالله] شمس‌الواعظین، [حمیدرضا] جلایی‌پور و [عمادالدین] باقی از یک سازمان آمریکایی و نیز محکوم شدن باقی به ۵/۵ سال زندان و تبرئه سردار [فرهاد] نظری [فرمانده سابق ناحیه انتظامی تهران بزرگ]. اخباری که از پشت درهای بسته کمپ دیوید ۲ نشت می‌کند، حاکی از عدم پیشرفت در هفتمین روز مذاکرات صلح است.


۲۱۶۲۲۰