شهر خبر

آمار عجیب از واردات خودرو / فقط ۱۰۴۸ دستگاه!

آمار عجیب از واردات خودرو / فقط ۱۰۴۸ دستگاه!

طبق آمارهای اعلام‌شده در بازه زمانی ابتدای بهمن۱۴۰۱ تا انتهای خرداد سال جاری، با وجود تمام وعده‌های سیاستگذار مبنی بر ورود ۲۰۰هزار خودرو تا سه‌ماه نخست امسال، تنها ۲۸۰دستگاه وارد کشور شده است.

گمرک ایران آمار خودروهای وارد‌شده به کشور تا پایان بهار امسال را اعلام کرد، آماری که مهر تاییدی بر روند بسیار کند ورود خودروهای خارجی به کشور می‌زند. طبق آمار اعلامی از سوی گمرک که بازه زمانی ابتدای بهمن ۱۴۰۱ تا انتهای خرداد ۱۴۰۲ را در بر می‌گیرد، تنها ۲۸۰ دستگاه خودرو وارد کشور شده است (منظور از واردات، ترخیص قطعی از گمرکات کشور است). گمرک البته اعلام کرده ۷۶۸ دستگاه خودرو نیز در جریان طی کردن تشریفات ترخیص است. بنابراین در مجموع تعداد کل خودروهایی که پس از لغو ممنوعیت واردات خودرو در اردیبهشت سال گذشته توسط شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، تا پایان خرداد به کشور آمده‌اند (مجموع خودروهای موجود در گمرک و ترخیص‌شده‌ها) هزار و ۴۸ دستگاه است.

واردات۱

ورود لاک‌پشتی خودروهای خارجی به کشور در حالی است که حدودا ۱۸ ماه از صدور فرمان آزادسازی واردات می‌گذرد و آیین‌نامه مربوطه نیز در اوایل شهریور پارسال ابلاغ شد. با توجه به بازه زمانی تقریبا ۱۱ماهه‌ای که از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو می‌گذرد و همچنین نظر مساعد دولت و مجلس شورای اسلامی و حتی نهادی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به این موضوع - واردات خودرو - انتظار می‌رفت در این مدت ده‌ها هزار خودروی خارجی مهمان کشور شود. اتفاقا مسوولان سابق وزارت صمت نیز ارقام بسیار بزرگ‌تری را بابت واردات خودرو وعده داده بودند که آخرین آمار اعلامی نشان از خلف وعده صمتی‌ها دارد. طبق وعده مسوولان پیشین وزارت صمت، قرار بود تا انتهای سال گذشته ۱۰۰هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود. این وزارتخانه همچنین وعده داد که در سه ماه ابتدایی امسال هم ۱۰۰هزار دستگاه خودروی دیگر مهمان کشور خواهند شد. بنابراین طبق وعده صمتی‌ها، تا پایان خرداد باید ۲۰۰هزار دستگاه خودروی خارجی وارد کشور می‌شد، اما تا به امروز تنها ۲۸۰ دستگاه از گمرک ترخیص شده و تعداد خودروهای در شرف ترخیص هم از ۷۶۸ دستگاه تجاوز نکرده است.

این در حالی است که در‌حال‌حاضر حدود ۳۴هزار نفر در انتظار تحویل گرفتن خودروی خارجی خود هستند و تا به امروز هیچ‌یک از آنها موفق به دریافت خودرو نشده‌اند. این ۳۴ هزار نفر در اسفند سال گذشته در طرح اعلامی از سوی وزارت صمت شرکت کرده و برای خرید خودروی خارجی ثبت‌نام کردند.